Inlägg från: Räkan77 |Visa alla inlägg
  • Räkan77

Är min sambo ointresserad eller blir det bättre?

Jag tycker att när man har barn så behöver man tillsammans komma överens när man ska byta jobb. 

Sen undrar jag kring alla småresor och heldagsutflykter, är det rena nöjesresor? Det känns inte ok. Om det är tänkt att han ska börja jobba efter pappadagarna och har lång resväg är det inte ok att vara borta på helgerna också. Om han inte själv prioriterar att umgås med sin bebis så behöver han iaf prioritera att avlasta dig. Sen kan det ju vara så att det kommer funka bra att han åker iväg ibland, men det vet ni ju inte nu.

Jag tycker du ska ställa mer krav på den biivande pappan, han har också ett stort ansvar att ta hand om bebisen. Om han känner sig osäker inför sin nya roll som pappa får han söka stöd. Det är inte ok att fly undan sitt ansvar. 

• Räkan77

Han behöver inse att man som småbarnsförälder måste prioritera familjelivet. Att börja på ett nytt jobb med längre restid, fortsätta tävla i gocart och samtidigt få en bebis i familjen känns inte rimligt. Du måste också ges möjlighet till att göra annat än att ta hand om bebisen.

Om ni inte redan har gjort det så planera in nu på en gång när han ska vara föräldraledig. Och hur ni ska jobba när bebisen börjar på förskola. Så att det inte bara blir du som går ner i tid och tar alla lämningar och hämtningar.

Svar på tråden Är min sambo ointresserad eller blir det bättre?