Ska jag berätta om barnet eller inte? vill ha era åsikter
Jag var i samma sits som pappan för länge sedan.
Hade sex ett 20-tal gånger med en tjej som jag träffade under ett par månader. Jag frågade innan vi hade sex (när vi låg i sängen första gången) om hon tog preventivmedel. Först blev hon förvånad att jag ställde frågan då ingen kille gjort det tidigare. Sen svarade hon ja.
Hur som helst så slutade vi ses och efter några månader får jag ett mail av en av hennes vänner som säger att X är gravid, att hon slarvat väldigt mycket med p-piller och att jag måste vara pappan men att hon inte vill kontakta mig om det då hon hade träffat en ny (precis som jag också hade).
Men familjerätten började gräva i det och då blev jag kallad dit. Fick ta DNA-prov och blev konstaterad vara pappa. Tjejen valde enskild vårdnad och hennes kille fick vara pappa även om han visste att ha inte var pappa. Fick bara träffa min son via familjerätten men det var bara omständligt så slutade med det. Åkte dock på att betala underhåll varje månad.
Min son fick en bra uppväxt men hade nog inte fått det om han bara haft sin mamma. Hennes kille var en bra kille med många släktingar som ställde upp vid barnpassning och sånt.
Man behöver tänka på att barn som bara växer upp med en förälder kan få sämre utveckling och även ökad risk för problem som vuxen. Det är viktigt att man har rätt stöd när barnet växer upp och helst åtminstone två vuxna som finns där hela tiden. Det är tuffare att vara ensamstående mamma än man tror så stödet är viktigt.