Inlägg från: Anonym (Jfnf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jfnf)

Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?

Stackars barn den dagen den får reda på att pappan inte ville ha den.

• Anonym (Jfnf)

Du får ju tänka på hela familjen här och vill ni inte ha fler barn så finns det preventivmedel tex kondom 

• Anonym (Jfnf)
    Elisa02 skrev 2024-02-22 19:11:41 följande:

Hej. Jag förstår att det är ett svårt beslut, det var det för mig också men jag behöll min dotter trots att hon blev till av en grov våldtäkt så har ärligt talat ganska svårt att förstå att människor gör abort av skäl som dina. Du har ingen skyldighet mot pappan att göra det. Han valde att ta risken. Barnet är också ganska utvecklat i vecka 12 och har du de här känslorna tror jag inte du kommer må bra av en abort

Stackars barn 
  • Anonym (Jfnf)

Ja självklart dig med förresten. Men barnet lär undra vem pappan är och sanningen lär väl säkert komma fram 

• Anonym (Jfnf)
    Elisa02 skrev 2024-02-23 07:30:30 följande:
    HjärtaHjärta
    Hur gör du med de frågor jag tog upp? I framtiden. Det var liksom inte menat att vara taskig utan det lär ju bli att den undrar. Vet folk runt dig vad som hände också så lär det ju komma fram. Kan ställa till det rejält. Men du har säkert redan tänkt på det och antar du har en plan på vad du kan säga och göra isåfall 
  • Anonym (Jfnf)
    FiaLisannnN skrev 2024-02-23 08:53:24 följande:
    I vilka delar har hon rätt menar du? Att ytterligare ett barn inte kostar så mycket extra? Nej, har man redan 0 så är det så klart att ytterligare ett till barn inte påverkar så mycket.. Men flesta av oss går inte in med inställningen att vi ska låta samhället försörja oss och de flesta av oss vill leva ett drägligt liv och kunna göra saker utan att behöva vända på varenda krona.
    Håller med om det där, barnet ska kunna ha det bra 
  • Anonym (Jfnf)

Den behöver känna sig önskad av (helst) båda föräldrarna. för att må bra i barndomen men även som vuxen. man behöver sin familj. Man behöver trygghet och kärlek. 

• Anonym (Jfnf)

Pengar behövs för att den ska må bra också. Inte bara få just det nödvändiga. Behöva växa upp i ett rum utan en tabla på väggen, eller dela rum med flertalet syskon, eller bli utkörd från huset för huset är för litet vilket det varit hela tiden (så blev det för mig). Min morsa vill inte veta av mig. Eller någon annan. Man ska kunna åka iväg till kompisar och ha fritidssysselsättning, inte lida av att föräldrarna inte har råd att skjutsa en till en vän. 

Det är mycket man behöver tänka igenom. Det ska inte bara funka, det ska vara en bra omgivning också

• Anonym (Jfnf)
    Elisa02 skrev 2024-02-23 09:42:22 följande:
    Nej jag förstår att du inte menade illa, vill bara inte ta över tråden. Men som svar på din fråga: Det är klart att det inte blir lätt. Vill inte ljuga men vill inte heller berätta exakt som det var (speciellt inte för tidigt) och hoppas att vår omgivning respekterar det. När hon börjar fråga har jag tänkt säga att hon har en pappa här i Sverige men han vet inte var hon finns. Skulle hon få veta mer senare i livet kan vi säkert hantera det med stöd av omgivningen. Skulle berätta att hon är det bästa som hänt mig oavsett. Jag försöker uppfostra min dotter till en trygg individ och hoppas och tror inte hon i framtiden kommer önska att jag hade gjort abort

För min och min dotters del är det ingen som behöver oroa sig för vår ekonomi. Jag har växt upp och haft det väldigt gott ekonomiskt ställt där min ena förälder var höginkomsttagare och min dotter kommer inte ha det mycket sämre. Jag lever inte på bidrag (utom studiebidrag då jag vill ha en bra utbildning). Har både tillgångar och mycket stöd i omgivningen. Men oavsett ska Sverige inte vara ett land där ekonomin ska vara ett stort hinder för det finns stöd och skyddsnät. Hellre också ett kärleksfullt än ett välbärgat hem. Man kan ha konst på väggarna ändå kan jag lova

Okej ja det jag funderade mesr på var det där om att hon blivit till av en våldtäkt. Så hon inte börjar tänka att hon är oönskad och hemsk. Kanske lätt att man tar på sig någon sorts skuld. 

Men jag vet inte jag är ingen expert, hemskt bara om det kommer fram. 

• Anonym (Jfnf)
    Anonym (Blåklockan) skrev 2024-02-23 10:40:01 följande:

Att vara förälder hamnar till syvene och sist om att ta ansvar, och ibland behöva fatta svåra beslut.

Om ni redan har en tuff ekonomi med tre barn, låter det inte ansvarsfullt att skaffa ett fjärde.

Både hjärta och hjärna ska vara med när det gäller beslut kring barn, men ditt hjärta och din hjärna ska i första hand vara hos de barn du redan har.

Håller med 
  • Anonym (Jfnf)
    Elisa02 skrev 2024-02-23 13:11:56 följande:
    Ja alltså jag kommer aldrig berätta det för henne på det sättet. Ska göra allt för att hon inte ska känna sig ?oönskad? och ?hemsk? men varför skulle hon det? Hon är inte sin pappa eller den händelsen. Såklart jag fattar att det kan väcka känslor och frågor hos henne om hon får veta mer men jag älskar henne otroligt mycket och ångrar absolut inte att jag behöll henne. Det tror jag hon känner och alltid bär med sig

Oönskad kan man ju känna sig då mannen våldtog. Hemsk som att hon blev en del av det, tror att hon påminner dig om händelsen. 

Svårt och jag blir ledsen verkligen att du var med om det. 

• Anonym (Jfnf)

Hon blev inte till av kärlek om man säger så, bara det är ju hemskt 

Men bra att du inte säger det rätt ut kanske 

Vanmigtvis är jag för ärlighet men där vet i fasen 

• Anonym (Jfnf)

Men vänta du har ju gjort en annan tråd om att göra avier pga kön, vad håller du på med!?

• Anonym (Jfnf)

Göra abort pga kön 

Varför gör du flera trådar om samma sak 

• Anonym (Jfnf)
    Emmamiman skrev 2024-02-23 16:17:33 följande:
    Jag tar åt mig av dina inlägg kanske mest av alla då det verkligen känns som jag sitter i samma sits. Skillnaden är väl att vi är gamla och detta är ett definitivt beslut. Min sambo är 52. Jag är 43. Han känner sig på gränsen till vad han orkar redan nu och jag tror inte vårt liv skulle handla om så mycket mer än att överleva. Det i sig skulle påverka barnen jättemycket såklart och i slutändan skulle de ha väldigt trötta föräldrar som kanske inte orkar hålla ihop fast de vill. Jag vill ju ändå kunna erbjuda mina barn mer än att bara överleva och ständig utmattning.. 

tänk på barnet när den är 20 är pappan 72. 

Min pappa är 73 och han är på äldreboende och kan inte göra nånting själv , ens byta tröja eller knappt prata längre. Inte stå på benen heller. 

Det är hemskt jobbigt när föräldrarna blir sjuka och speciellt för tidigt , man vill ha sina föräldrar så länge som möjligt ju. Men sen kan ju såklart allt hända ändå. Men det tycker jag med man borde tänka på

• Anonym (Jfnf)
    Anonym (Jag har) skrev 2024-02-23 19:53:24 följande:
    Att mannen inte kommer att orka och er relation kommer ta stryk - där har du nog svaret på vad som är rätt att göra. Att behålla det här fostret är inte rätt mot den familj och de barn ni redan har.
    Håller med 
  • Anonym (Jfnf)

Ts funderade ju nyss på abort för barnet hade ett visst kön så det säger väl en del  

• Anonym (Jfnf)
    Anonym (Struntprat) skrev 2024-02-24 11:58:23 följande:
    Måste bara fråga, hur blev du så bitter?
    Varför klankar du ner på alla?

Nu ska jag iofs inte vara bättre  just i det här fallet, men dina högskolepoäng räknar man nog på ena handens fingrar.
    Så du tycker det är okej att inte vilja ha ett barn pga vilket kön det har? Hoppas du driver 
  • Anonym (Jfnf)
    Anonym (Struntprat) skrev 2024-02-24 12:38:02 följande:
    Nej, nej det tycker jag inte. Inte om det inte finns ärftliga sjukdomar som förs över till bara det ena könet. Har en familj i bekantskapskretsen där en viss sjukdom, som har hög dödlighet, hos pojkar valt bort pojkfoster. Deras första son gick bort ett par år gammal, deras andra son har sjukdomen och den begränsar hans liv. Där är det befogat, enligt mig.

Sen förstår jag inte hur du kunde tolka min kommentar så. Ta och läs kommentarerna från personen jag citerade istället!
    Du citerade det du gjorde och gav det svaret så därför svarade jag som jag gjorde. Orkar inte läsa hela tråden 
  • Anonym (Jfnf)

Har du kommit nån vart ts? Pratat med din kille? Fundera på barnets skull också, den behöver känna sig önskad av sin förälder. 

Svar på tråden Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?