• Anonym (Man)

Delad vårdnad

Står mitt i en situation där fadern till ett barn aldrig haft det mer än varannan helg, med undantag för ett par veckor på sommaren.
    Han har aldrig betalt för barnet, vare sig för kläder, aktiviteter, barnvagn, etc..
    Senaste åren har han dock tvingats betala via myndighet.

Modern (min sambo) är skeptisk till 50/50 fördelning av flera anledningar.
    Dels har fadern vid upprepade tillfällen visat dålig förståelse av hur viktigt det är att barnet får sin medicin. "Alla glömmer väl ibland".
    Den ekonomiska biten oroar den med. Inget som tyder på att fadern skulle bry sig om att köpa kläder eller annat som barnet har hos bägge föräldrar.

Min roll i detta: Vi väntar nu barn och jag vill helst att det är en 50/50 ordning på plats innan vårt barn föds. Hennes tidigare barn har en hög med diagnoser (kromosomfel, adhd, enkopres, etc,) och är minst sagt krävande.
    Tror det hade varit bättre för alla inblandade med 50/50.
    Hennes barn får då mer energi från oss när det är här.

Har någon här tankar om hur man får ihop bästa lösningen?

Och till alla dömande medelålders FL 🐮, ja jag vet vilken situation jag satt mig i men det är värt ansträngningen så kom med tips eller låt bli att svara.

• Svar på tråden Delad vårdnad
  • Anonym (ex)

Jag förstår om TS framstår som en stor skit, men tänker att TS har nog gjort sitt bästa genom åren och gett barnet alla chanser, men barnet tar dem inte, så vad ska TS göra mer? kan ju ha fel men det är vad jag tycker mig läsa mellan raderna iallafall. Ja detta är ett barn men även barn kan vara dåliga personer som aldrig vill bättra sig. 

• Anonym (Man)
    Anonym (ex) skrev 2024-02-22 13:54:02 följande:
    Ditt då ex får ju se till att barnen är säkra i så fall. Tror du inte att hon klarar det?
    Är hon själv så kan hon inte ha konstant översikt och försäkra sig om att sitt tidigare barn inte är med våra barn.
    Litar på henne, bara det att hon tagit hand om en så "utmanande" unge själv i 10 år visar hur mycket hon bryr sig, men fysiskt omöjligt att ha koll hela tiden om man är själv. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (ex) skrev 2024-02-22 13:58:48 följande:

Jag förstår om TS framstår som en stor skit, men tänker att TS har nog gjort sitt bästa genom åren och gett barnet alla chanser, men barnet tar dem inte, så vad ska TS göra mer? kan ju ha fel men det är vad jag tycker mig läsa mellan raderna iallafall. Ja detta är ett barn men även barn kan vara dåliga personer som aldrig vill bättra sig. 

Från mitt perspektiv:
    Första året vi va tillsammans så observerade jag, ställde frågor om varför barnet gjorde så som det gjorde, kom med förslag som jag och min sambo diskuterade och jag fick mer förståelse för hur hon försökte göra det bästa av situationen. Hur hon försöker få honom att bli en så välfungerande vuxen person som möjligt.
    Andra året va jag fortfarande engagerad. Spelade massa fotboll med barnet, kortspel, i princip all ledig tid när barnet va vaket så va jag med om han ville.
    Under båda dessa år och oavsett aktivitet så va det vredesutbrott så fort något inte gick precis som barnet önskade. Fick han t.ex. ett dåligt/fel kort så flög kort över hela rummet. Spelade vi fotboll så kissade han på sig istället för att springa till kanten av fotbollsplanen (som ligger vid en skogsglänta) och kissa. Igen, kiss i bästa fall.
    Lägg därtill att han är oerhört fräck, elak & otacksam mot sin mor. Svär åt, kallar henne för allt möjligt hemskt och är inte tacksam för något han får. Han "förtjänar" alltid mer oavsett vad han gjort för skit.

Så nu, några år in i förhållandet, är jag inte speciellt optimistisk om att han någonsin kommer bli en bra person. Allt jag sett pekar på att han bara är en dålig person, några fina sidor såklart, men allt som allt en dålig person med lågt intellekt.
    Är egoistiskt, men jag är så mycket mer intresserad av att se till att min sambo får kvalitetstid med vårt/våra gemensamma barn samt minimera tiden de behöver stå ut med en sådan person.
  • Anonym
    Anonym (ex) skrev 2024-02-22 13:58:48 följande:

Ts kan avstå från att sätta ett barn till världen i denna soppa
    Ett barn som inte kan dra därifrån som ts kan göra
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 13:59:02 följande:
    Är hon själv så kan hon inte ha konstant översikt och försäkra sig om att sitt tidigare barn inte är med våra barn.
    Litar på henne, bara det att hon tagit hand om en så "utmanande" unge själv i 10 år visar hur mycket hon bryr sig, men fysiskt omöjligt att ha koll hela tiden om man är själv. 
    nej hon kan ju inte det
    Om du säger åt henne att lämna ditt hus , så kommer ju ditt barn att vara med sin mamma och halvsyskon
  • Anonym (Man)
    Anonym skrev 2024-02-22 14:16:13 följande:
    nej hon kan ju inte det
    Om du säger åt henne att lämna ditt hus , så kommer ju ditt barn att vara med sin mamma och halvsyskon
    Finns andra alternativ än att hon och tidigare unge båda lämnar. Räcker att den av dem som utsätter resten av familjen för skit bor hos sin gamla luffare till far 👍 Alternativt hos avlastningsfamilj.
    Och om hon vill lämna med sin tidigare unge så absolut, men gemensamt barn stannar här.
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 14:32:41 följande:
    Finns andra alternativ än att hon och tidigare unge båda lämnar. Räcker att den av dem som utsätter resten av familjen för skit bor hos sin gamla luffare till far 👍 Alternativt hos avlastningsfamilj.
    Och om hon vill lämna med sin tidigare unge så absolut, men gemensamt barn stannar här.
    Jag förstår att du vill det.
    Tyvärr är det ju så att mamman har stöd i lagen för att driva igenom att barnet också bor hos henne. 
     Ärendet hamnar hos tingsrätten. Om du hindrat barnet att vara även hos mamman så kommer det tyvärr att ligga dig i fatet vid en vårdnadstvist
    Idag finns inte en chans att hindra barnet att bo hos även den andra föräldern. 
    Om håller barnet från mamman så kommer polisen och hämtar barnet. Efter det kommer mamman sannolikt få enskild vårdnad
  • Anonym (ex)
    Anonym skrev 2024-02-22 14:14:31 följande:
    Ts kan avstå från att sätta ett barn till världen i denna soppa
    Ett barn som inte kan dra därifrån som ts kan göra
    Hon väntar ju redan hans barn, så hur ska han kunna avstå det nu?
  • EnAnonumius
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 14:32:41 följande:
    Du visa en direkt skrämmande syn.. Du pratar ju på ett sådant sätt att barn är ägodelar (likt någon möbel eller liknande) utan några som helst rättigheter alls.

Även om du ber mamman gå, så har barnet rättighet att ha umgänge med sin mamma och du har då skyldighet att underlätta för barnet att ha umgänge med sin mamma.
    Anser du att det skall tvistas om enskild vårdnad så kan du knappast använda halvsyskonet och dess beteende som mall för att "du skall vinna".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tow2Mater
    vårt/våra gemensamma barn

Tror du att det blir tvillingar? eller tror du ni kommer skaffa ännu fler barn in i denna soppa?
Svar på tråden Delad vårdnad