Inlägg från: Anonym (Reena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Reena)

Delad vårdnad

Anonym (Man) skrev 2024-02-22 07:44:49 följande:
    Ingen på barntes mors sida har något liknande.
    På fars sida däremot är det gott om liknande diagnoser, dock utan så kraftigt kromosomfel.
    Sant, går inte att tvinga någon att ta mer ansvar. Barnets far kommer få 2 alternativ. Antingen så blir det 50/50, eller så kommer barnet bo hos avlastningsfamilj 50%.
    Avlastningsfamilj har varit på tal för honom tidigare, något som gjorde honom rasande för "hans son ska inte bo hos någon annan jävla familj".
    Så vill han undvika att han son bor hos någon annan får han helt enkelt ta ansvar själv. Hans val.
    Hur pass mycket förstår pojken?
    Du skrev förut att han har kompisar iallafall, och att han kallar sin mamma för fula namn. Så tal har han också.

Går han i särskola eller klarar han vanlig skola, försöker få en uppfattning om hur pass "efter" han är.
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 08:26:47 följande:
    Kommer du ihåg hur det va när man va liten och gick i skolan. Det va alltid någon unge som inte va helt 100 men som kompenserade med att va skrikig och göra dumma saker bara för att få uppmärksamhet från klasskamraterna.
    Det är han.
    Vet inte hur mycket till kompisar det är egentligen.
    Han har en egen resurs som är med honom hela tiden i skolan.
    Hur "efter" han är, svårt att beskriva.
    Han läser väldigt bra faktiskt. Han använder "komplicerade" ord, men det har visat sig att han mest härmar/upprepar det någon vuxen sagt i liknande situation. Han förstår inte innebörden av det han säger.
    Trots försök under många år så kan han fortfarande inte klockan.
    Väldigt enkel matte som 1+2 har han fortfarande svårt för.
    Han kissar och bajsar på sig, i vaket tillstånd.
    Jodå, såna personer minns jag mycket väl. Fast på min tid gick en del av dem i OBS-klass. (Är sextiotalist)
    Hade en sån i min klass, han jobbar som chef idag. Men familjen slog han i kras med sin ondska, slog käken av frun bland annat.
    Så det kan nog gå lite hur som helst.

Resurs kan man få utan extrema problem, iaf kunde man det när min yngsta (25 idag) gick i skolan. Det räckte med att man hade lite trassligt hemma och hade svårt att sitta still. Utan diagnos, bör tilläggas.

Vad är det för kromosomfel han har?
    Gör han på sig med vilje eller har han ingen kontroll över kiss- och bajssystemet?
  • Anonym (Reena)
    Agda90 skrev 2024-02-22 08:35:23 följande:
    Du är ingen bonusförälder, du är en vidrig styvfarsa . Jag blir illamånede över hur du behandlar ett oskyldigt barn!

Jag förstår inte din sambo som sannar med dig när hon vet hur illa du tycker om hennes barn. Barn är inte korkade, de förstår sånt!
    Nåja, ts har aldrig skrivit något om någon "bonus" av förklarliga skäl.
    Och jag förstår honom att det måste vara en kamp att leva under samma tak som detta barn.
    Dock har han försatt sig själv i situationen och valt att skaffa ett syskon till pojken, det kan ingen prata bort.

Om pojken är så stora f-hinder som man får känslan av här så kommer han knappast att kunna flytta ut ur boet som vuxen, som en "normal" person gör. Han kommer allitd att behöva stöd på ett annat sätt.

Att gå in i en familj med ett barn med så stora behov kräver "sin man", helt uppenbart är ts inte det. Men nu är det som det är och det blir inte bättre av att sitta här och gapa på ts.
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 09:14:10 följande:
    Hur jag ser på hennes barn har ändrats med åren. Hade först samma inställning som dig, ett litet barn som inte rår för hur han är. Ge det några år så ser man personligheten till detta "oskyldiga" barn.
    10 år, kletar bajs på möbler, kläder, väggar.. kallar sin mor för allt möjligt hemskt bara för att få ett skratt från sina "vänner"..
    Förstår att det är minst sagt besvärligt och förstår också att det inte är en lämplig plats att skaffa ytterligare ett barn på.

Kletar bajs... nej, det går ju bara inte. Hur "synd" det än är om pojken. Det måste stinka fan hemma hos er. Hur står du ut, och hur tänkte du när ni bestämde er för ytterligare ett barn?
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 09:21:07 följande:
    Brist i en kromosom.
    Att han kissar och bajsar på sig, han bryr sig inte. Han fortsätter hellre med det han gör än att gå på toaletten. Vi ser ju på honom att han måste gå på toaletten, men han nekar. Säger man till en gång till att "nu går du på toaletten, jag ser ju att du måste!" så blir det allt som ofta så att han till slut springer till toaletten med kiss rinnande ner för byxan. Kiss i bästa fall...
    Det är svårt att hålla byggen i schack när det är fel på själva stommen... fattar inte hur du står ut.
    Han får väl ha blöjor då tills han lär sig.
    Det där är ju en sanitär olägenhet, sånt skulle soc inte acceptera när ni har en nyfödd i hemmet.

Du kan alltid orosanmäla själv!
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 09:26:07 följande:
    Grabben är tillräckligt "efter" för att det ska gå att fixa kommunalt boende med hjälp från kommunen när han blir vuxen.
    Får han inte det så köper jag en liten lägenhet där han får bo när han är klar med gymnasiet.
    Är soc inblandade redan nu?
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-02-22 09:30:39 följande:

Pojken verkar inte få den hjälp han behöver. Du har ju säkerligen inte stöttar mamman att få stöd och hjälp. Din attityd mot pojken är vidrig. Å mamman sätter dig inte på plats heller. Vad är du för människa? Bästa lösningen för pojken är fan får en fosterfamilj som kan ta hand om honom. Bär mig emot att säga det men då får du som du vill. Bli av med honom. Hur fan tänkte du när du gjorde henne gravid?? Stackars kvinna! Hon borde ta hjälp av kvinnojouren.

Vad menar du att kvinnojouren skulle göra?
    De har fullt upp med misshandlade och våldtagna kvinnor som det är, de går redan på knäna!
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-02-22 09:50:32 följande:
    Få henne att förstå vilka rättigheter (och skyldigheter) hon har. Hjälpa henne att komma ur greppet på den här knasbollen till karl. Hon verkar vara ett mähä. 
    Kvinnojourer har inte det uppdraget. 
    Ska hon kontakta någon så är ser soc som gäller. 
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 10:44:40 följande:
    Jag kan bestämma hur länga barnet bor i mitt hus. Väljer min sambo att flytta med en 19-åring när han ska ut från mitt hus så fine, men mina barn stannar.
    Mitt/mina barn blir inte ett av två syskon. I mina ögon är de inte syskon.
    Du kan bestämma vilka som bor i ditt hus, absolut. Men du kan inte hålla kvar dina biologiska på heltid om du "kastar ut" deras mamma. Oavsett hur dysfunktionell deras storebror är. 

Hur ser prognosen ut för pojken? Kommer han någonsin sluta med sina bajsorgier? Det går ju liksom inte att bo i ett hem som är nerbajsat, bokstavligt talat.

Jag föstår din känsla av att du inte ser dem som syskon, tro mig. 
    Mitt yngsta barn har fyra halvsyskon, ett från min sida och tre från pappans.

Pappans (numera vuxna) odågor har alltid betett sig som skit, förutom den äldsta som ändå fattade hur hon betett sig när hon väl blev vuxen. De andra två individerna kallar min yngsta inte för syskon. Han har en syster och en bror, systern från pappans håll och brodern från mitt. Den enda han umgås med är sin bror, min äldre son. Idag när båda är vuxna är de vänner, när lillebror kom så var storebror ett jättebra stöd och en fin hjälp. (Han är nästan gammal nog att vara pappa till sin lillebror, så det gick utmärkt att han t ex var barnvakt någon gång.)

Så jag har full förståelse för att du inte kommer att se pojken som ditt barns syskon, det hade inte jag heller gjort.
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Man) skrev 2024-02-22 11:15:25 följande:
    Tja.. blir mindre sorgligt när den otacksamme 10-åringen blir placerad i avlastningsfamilj och förhoppningsvis inser hur bortskämd han varit. Alternativt bor hos sin far. De är ungefär på samma mentala nivå så det hade passat bra.
    Och som sagt, de kommer inte va syskon
    Är pappan på samma nivå som sonen så lär han inte ens klara av att ha ungen där.
    Har ni inte kontakt med soc?

Annars, orosanmäl!
  • Anonym (Reena)
    EpicF skrev 2024-02-23 15:18:55 följande:
    Du kanske borde tänkt till lite innan du gjorde din sambo gravid. 

Jag hoppas faktiskt att eran gemensamma unge också får en hel hög med diagnoser 👹
    Det önskar inte jag, men OM så får ts smaka på sin egen skitsoppa. Tänk om fjällan lämnar honom och han blir själv med en unge proppfull av diagnoser, då får nog skällan ett annat ljud.

Jag är en av mycket få som hållit en god ton och intresserat frågat ts om saker. Om alla andra också gjort det så hade ts inte blivit portad, misstänker att han fått livstidsstraff nu.
Svar på tråden Delad vårdnad