• Anonym (Ledsen)

    Vi lyckas inte med ivf

    Vi började med ivf för drygt ett år sedan och genomförde precis bort tredje o sista försök utan att lyckas. jag är 38 år ovh min sambo 44. De har inte hittat något fel alls på oss. Vid första försöker fick vi ut 10 ägg men inget befruktades. Vid andra försöket fixk vi ut 12 ägg där hälften befruktades, ett sattes in men ingen klarade att frysas, detsamma på sista försöket. Ett in men inget kunde frysas och jag blev inte gravid. Vi funderar nu på att försöka igen men då privat. Vad har ni för erfarenheter? Kan man lyckas ändå? Varför får vi inga till frysen? Hsr jag dåliga ägg då det är så få som befruktas o inte klara att frysas ? är det värt att försöka igen o betala själva?

  • Svar på tråden Vi lyckas inte med ivf
  • Zaro

    Räknades första gången som ett försök då? Synd isåfall men tror absolut ni kan lyckas. Är ingen läkare men tre försök funkar ju för 70% men ni kanske behöver fler. Dessutom fick ni ju inget tillbaka första gången. Men vad säger läkarna själva om hur det gått och er chans?

  • Citronsmör

    Vi har gjort 9 IVF-omgångar, utan någon levande födsel. Vi har haft några behandlingar som inte har resulterat i något att frysa, men andra som har fungerat mycket bättre. Jag tror att det spelar roll vad ni har testat och vad som finns kvar att testa. Har ni gjort HBA eller DNA-fragmenteringstest? Hur har ni levt under de tre månaderna innan ägguttagen? Har ni undvikit alkohol och tobak? Har ni fått i er bra näring och testat saker som tillskott med coq10 och andra antioxidanter?

    Har ni testat både agonist- och antagonistprotokoll? Har ni testat olika mediciner? Finns det andra mediciner som inte är relaterade till IVF som skulle kunna påverka gameterna negativt? När du skriver 10-12 ägg, pratar du om mogna ägg eller totalt antal ägg? Har äggblåsorna varit ojämna i storlek vid ägguttaget?

    När det gäller IVF är det väldigt mycket vi inte vet ännu. Det finns mycket som handlar om "slumpen", vilket är ett annat ord för sådant vi inte känner till att det påverkar. Som patient kan man ju spekulera själv och ändra det man kan. Om det förändrar något till det bättre - superbra! Om det inte gör någon skillnad - ingen skada skedd. 

    Mitt råd är att prata med ett par läkare om hur era chanser ser ut. Kolla runt på nätet efter hur andra par i er situation har gjort och om något har fungerat. 

  • Björkenli

    Många behöver betydligt fler försök. Kolla i ivf trådarna här! 3 försök betyder inte alls att det är kört!

  • Anonym (X)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-02-20 11:54:39 följande:
    Vi lyckas inte med ivf

    Vi började med ivf för drygt ett år sedan och genomförde precis bort tredje o sista försök utan att lyckas. jag är 38 år ovh min sambo 44. De har inte hittat något fel alls på oss. Vid första försöker fick vi ut 10 ägg men inget befruktades. Vid andra försöket fixk vi ut 12 ägg där hälften befruktades, ett sattes in men ingen klarade att frysas, detsamma på sista försöket. Ett in men inget kunde frysas och jag blev inte gravid. Vi funderar nu på att försöka igen men då privat. Vad har ni för erfarenheter? Kan man lyckas ändå? Varför får vi inga till frysen? Hsr jag dåliga ägg då det är så få som befruktas o inte klara att frysas ? är det värt att försöka igen o betala själva?


    Förstår att det känns tungt men de tre försöken behöver inte betyda att det är kört.
    Jag har själv bra erfarenheter utav linnékliniken i uppsala och jag har idag en dotter som jag inte skulle haft om jag gett upp. Kör privat istället.
  • Anonym (Icsi?)

    Att inga/få ägg befruktas kan bero på spermierna. Har läkare föreslagit ICSI? Och precis som det redan skrivits I tråden, så kan DNA fragmenteringstest på spermierna visa om de kan leda till graviditet.

    När vi genomgick IVF så fanns tumregeln att inga befruktade ägg-problem med spermiekvaliteten. Om ägg befruktas men slutar växa efter några dagar-problem med äggkvalitet.

Svar på tråden Vi lyckas inte med ivf