• Anonym (Mor)

Känner ni igen? 4 år

Jag tycker när du beskriver din son i tidigare svar att han är en väldigt fin pojke som just nu går igenom en slags fas. Mina barn är större och jag kommer inte ihåg hur det var vid 4-års åldern men minns att min son hade fler perioder av ilska och frustration än vad dottern hade. Han var också mer fysiskt arg, dottern var mer grinig och sur/ledsen och sonen kunde smälla i dörrar och kasta grejjer, sparkas osv. Hans utbrott gick snabbt över medan dottern kunde vara sur och grinig bra länge. 

Jag har alltid bemött mina barn med att bekräfta deras känslor, men samtidigt tala om vad som är okej och inte att göra. 

Ex: Jag ser att du är arg och förstår att du blir arg när du inte får göra det och det, men du får inte slåss för det. Och så brukar jag försöka förklara vad man kanske kan göra istället när man är arg. Exempelvis tala om att man är arg, varför och kanske gå undan och fundera och lugna ner sig en stund. Räkna till 10, skrika i en kudde... Mina barn har ganska snabbt lärt sig hantera sina känslor på ett bättre sätt på så vis. Dom får skrika och vara arga men inte göra illa någon, sig själv eller förstöra saker. Och förstör dom en leksak då har jag också sagt att jaaaa, nu har du ju kastat sönder den här, det är ju tråkigt för dig att du nu inte längre har kvar denna leksak. Du kanske inte ska kasta dina leksaker nästa gång? Kanske inte funkar på alla barn men på mina har det varit rätt så effektivt. 

Svar på tråden Känner ni igen? 4 år