Inlägg från: Anonym (Nfnf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nfnf)

Känner ni igen? 4 år

Anonym (Hm) skrev 2024-02-20 13:04:23 följande:
    Så om han blir arg för att han är i en sån fas i sin utveckling ska han hotas med att hans ägodelar kastas bort? Vad hjälper det? Att ta bort saker temporärt som kastas är ju en annan sak mot att som vuxen också hota.

Och att köra timeout i eget rum har väl bevisats vara direkt skadligt?
    Ja att han inte kastar saken såklart för då försvinner saken? 
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Hm) skrev 2024-02-20 13:04:23 följande:
    Så om han blir arg för att han är i en sån fas i sin utveckling ska han hotas med att hans ägodelar kastas bort? Vad hjälper det? Att ta bort saker temporärt som kastas är ju en annan sak mot att som vuxen också hota.

Och att köra timeout i eget rum har väl bevisats vara direkt skadligt?
    Äh barnet behöver ju lära sig att man inte kan slåss och bitas hur som helst. Det handlar väl inte om att låta den sitta ensamma och gråta ensam i ett rum i timmar heller.  
  • Anonym (Nfnf)

Det verkar vara så mycket gullande nu för tiden.

Det där med att få känna alla känslor, ja absolut. Men man behöver ju visa att det är fel ändå och säga hur man borde göra istället för att slåss om man blir förbannad. 

• Anonym (Nfnf)

En annan blev nedsliten från sängen ned i golvet för jag inte klarade att gå till skolan pga ångest. De trodde jag hittade på, var lat. Helt fel givetvis och hemskt. 

Bra med snälla föräldrar. Men nu verkar man få slåss hur som för många? att sätta gränser om den slåss och/eller kastar lelsaker är väl bara bra. 

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Hm) skrev 2024-02-20 13:18:37 följande:
    Ja. Men inte genom  HOT och inlåsning.
    Var väl ingen som sa något om
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-02-20 13:16:53 följande:

Barn är som mest våldsamma vid tre år. Sen avtar det. Professorn och psykiatrikern Richard E. Tremblay (Stockholmspriset i kriminologi 2017) menar att pojkar som fortsätter att vara våldsamma riskerar att bli våldsbrottslingar.

Nu är han bara 4 år men den typen av beteende ska man ta på allvar. Kolla med BVC eller BUP. Det kan vara trotssyndrom som BUP har metoder för att behandla.

Hur är hans språkutveckling?

Hur involverad är pappan?

Får pojken utbrott på förskolan?

Håller med att man borde kontakta bup eller liknande 
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Hm) skrev 2024-02-20 13:23:43 följande:
    Och hur snabbt tror du BUP kommer prioritera en trotsig 4-åring med närvarande föräldrar när självskadande 14-åringar inte får hjälp?

Fast så kan man inte tänka. Inte säkert det behöver bli bup ens utan annat ställe. Kanske räcker med någon psykolog eller liknande från bvc. 

Pojken behöver ju hjälp iallafall. Ska man skita i det för man ?inte får hjälp ändå?, vilken tråkig inställning. 

Jobbar själv inom vården. 

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Hm) skrev 2024-02-20 13:24:32 följande:
    Jo. Hot sas det och, och stoppa in på eget rum.

Haha hot? Hota att gömma undan leksaken var det. jag blev osäker och läste igenom svaret du menade igen. Det är väl inget hot. 

Kastar man en leksak försvinner den. Bra att lära ut. 

• Anonym (Nfnf)

På dig lät det som ungefär att man hotar barnet med att stänga in den så får den sitta där ensam. 

Men det handlade ju om att gömma undan leksaken, förmodligen bara ett tag. 

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Hm) skrev 2024-02-20 13:28:04 följande:

TS: hur mkt utlopp får han för energi i veckan/per dag? 

Har själv en 2,5-åring som gärna kastar saker, och märker en skillnad om han fått springa av energi ute mycket och är utvilad. Det är som att det finns energi som måste ut på något vis. Vi jobbar annars med att lugnt säga nej, ta bort saker temporärt, inte ha ?farliga? saker som kan kastas och ha vissa saker som man kan kanalisera kastandet genom (bollar och mål). Det går i skov hur det går, men vi rknar med att det kommer ta tid att sätta det.

Det där ligger det nog mycket i också. Barnen sitter ju med paddor nu för tiden. Inte springer i skogen och bygger kojor. 
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Hm) skrev 2024-02-20 13:31:27 följande:
    Hita att sälja/skänka leksaken. Dvs ta det mest värdefulla  barnet kanske har för alltid. Sett från barnets synvinkel alltså.
    Då kastar man inte den
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Hm) skrev 2024-02-20 13:31:27 följande:
    Hita att sälja/skänka leksaken. Dvs ta det mest värdefulla  barnet kanske har för alltid. Sett från barnets synvinkel alltså.
    Men att kasta den fullständigt är dumt, men att gömma den stund vad gör det? 
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Hm) skrev 2024-02-20 13:35:24 följande:
    Fast nu resonerar du som en vuxen. Barnet ser kopplingen ?få känslostorm och släppa  ut den = mamma tar det finaste jag har?
    Jag hade inte klarat min leksak jag var rädd om
Svar på tråden Känner ni igen? 4 år