Inlägg från: Anonym (4år) |Visa alla inlägg
  • Anonym (4år)

Känner ni igen? 4 år

Hej!

De senaste månaderna har vår 4-åring börjat:

- Kastar saker på pin kiv när han blir arg och inte får som han vill.
    - får utbrott när han inte får som han vill. Då skriker han, kastar saker, slår.
    - biter. Han biter mig i armen men biter även ibland i kläder. Detta har han inte gjort sen han var bebis, men nu börjat ibland igen.
    - Leker våldsamt så att saker skadas/går sönder.
    - Skruvar/pillar sönder leksaker. Hittade exempelvis bilgaraget noggrant nedmonterat i bitar. 

Inget nytt har hänt i hans omgivning. Samma föräldrar, syskon, lägenhet etc som tidigare. 

Han blev 4 år i december.

Känner ni igen detta?

• Svar på tråden Känner ni igen? 4 år
  • Anonym (4år)
    Anonym (A) skrev 2024-02-20 11:02:34 följande:

Kort och gott, nej det känner jag inte igen.

Tack för svar. Funderar på om det är ngn utvecklingsfas där runt 4 år med ovanstående ?symptom?, men kanske inte då eftersom du inte känner igen ovanstpendeln.
  • Anonym (4år)
    Anonym (A) skrev 2024-02-20 11:11:21 följande:

Jag har en tjej, kan vara annorlunda med pojkar. Ingen erfarenhet där.
    Vår var tjorvig på andra sätt, motvalls, trotsig osv men har inte varit våldsam eller tagit sönder saker bara för att.
    Det är säkert något i utvecklingsfasen/trotsåldern som spökar. Fråga på bvc vid nästa besök om det inte har mattats av då.

Tack för svar. Kan absolut vara så. Hans storasysters leksaker som hon lekte med i den åldern ser orörda ut. Hon satt stillsamt och pysslade i samma ålder. Hon var mer tjurig och trulig än lillebror men upplevde inte att hon plötsligt kom in i nån slags fas. 
  • Anonym (4år)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-02-20 12:58:39 följande:

Plocka bort saker som han slänger. Är han inte rädd om sakerna får han inte ha dem. Helst hota med att kasta/skänka dem så de försvinner helt.

Bita får man absolut inte göra, människobett kan ge farliga infektioner. Då måste han plockas bort från situationen och sättas i sitt rum under tiden.

Förklara hur han ska göra istället för att bråka, bita, kasta osv när han blir upprörd. Att det är ok att ha känslor men inte att agera ut dem. Att man måste prata om känslorna istället och sätta ord på dem.

Ge honom något att meka i småbitar som inte gör något att det går sönder, en gammal telefon, radio eller vad som helst. Köp något second hand kanske. Om han nu är lagd åt det hållet så kan det vara en bra sak att utveckla på ett positivt sätt!

Tack för konstruktiva råd. Vill inte låta som en besserwisser men samtliga av råden tillämpar vi förutom time out. Tycker ändå inte att det har gett önskad effekt på att han kastar saker/leker våldsamt.

Vi har plockat bort det mesta av leksaker. Han har nu ett meccano och Lego samt några få bilar att leka med. 

Bitandet gör han inte när han är arg utan mer som att han blir överväldigad av känslor (känns det som). Han har inte gjort det tidigare, utan det är nytt nu. 
  • Anonym (4år)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-02-20 13:16:53 följande:

Barn är som mest våldsamma vid tre år. Sen avtar det. Professorn och psykiatrikern Richard E. Tremblay (Stockholmspriset i kriminologi 2017) menar att pojkar som fortsätter att vara våldsamma riskerar att bli våldsbrottslingar.

Nu är han bara 4 år men den typen av beteende ska man ta på allvar. Kolla med BVC eller BUP. Det kan vara trotssyndrom som BUP har metoder för att behandla.

Hur är hans språkutveckling?

Hur involverad är pappan?

Får pojken utbrott på förskolan?

Tack för informationen!

1. Mycket utvecklad. Väldigt verbal i sin kommunikation. Tvåspråkig.
    2. Mkt nära relation till sin pappa. Är mycket tillsammans med sin pappa.
    3. Nej, inga utbrott. Stor empatisk förmåga. Tröstar ledsna kompisar. Frågar: Gick det bra? Klappar på arm/rygg när de gör sig illa. 

• Anonym (4år)

Tack för alla tankar och råd. Kan inte citera er var och en av ngn märklig anledning. Jag lyssnar på allt ni har att säga och hoppas på en förbättring.

Men vet ni om det är en fas här vid ca 4 år? ( han blev 4 i december). Han har alltid varit energisk, orädd och pillat sönder/undersökt saker. Men det här med att kasta saker vid motgång och bitandet är nytt + att han har ännu mer energi i kroppen.

• Anonym (4år)
    Anonym (Hm) skrev 2024-02-20 13:33:06 följande:
    Punkt 3 låter ju nästan som 4-åringen får ha rollen som en extra vuxen på förskolan. Kanske blir extra stor kontrast då att komma hem och slappna av och kunna känna allt för egen del med?
    Nej, tror inte det, han bara är sån. Han är så härhemma också emellanåt. Det är liksom hans personlighet. Det kommer ifrån honom själv. 
  • Anonym (4år)
    Anonym (Mor) skrev 2024-02-20 13:41:34 följande:
    Känner ni igen? 4 år

Jag tycker när du beskriver din son i tidigare svar att han är en väldigt fin pojke som just nu går igenom en slags fas. Mina barn är större och jag kommer inte ihåg hur det var vid 4-års åldern men minns att min son hade fler perioder av ilska och frustration än vad dottern hade. Han var också mer fysiskt arg, dottern var mer grinig och sur/ledsen och sonen kunde smälla i dörrar och kasta grejjer, sparkas osv. Hans utbrott gick snabbt över medan dottern kunde vara sur och grinig bra länge. 

Jag har alltid bemött mina barn med att bekräfta deras känslor, men samtidigt tala om vad som är okej och inte att göra. 

Ex: Jag ser att du är arg och förstår att du blir arg när du inte får göra det och det, men du får inte slåss för det. Och så brukar jag försöka förklara vad man kanske kan göra istället när man är arg. Exempelvis tala om att man är arg, varför och kanske gå undan och fundera och lugna ner sig en stund. Räkna till 10, skrika i en kudde... Mina barn har ganska snabbt lärt sig hantera sina känslor på ett bättre sätt på så vis. Dom får skrika och vara arga men inte göra illa någon, sig själv eller förstöra saker. Och förstör dom en leksak då har jag också sagt att jaaaa, nu har du ju kastat sönder den här, det är ju tråkigt för dig att du nu inte längre har kvar denna leksak. Du kanske inte ska kasta dina leksaker nästa gång? Kanske inte funkar på alla barn men på mina har det varit rätt så effektivt. 

Precis så! Sonen och storasyster är som natt och dag i den åldern. Tack för dina tips! Fortsätter kämpa på. 
  • Anonym (4år)
    Anonym (Hm) skrev 2024-02-20 14:05:17 följande:
    Absolut. Tänker mest att han kanske får utlopp för den delen på förskolan mdd många andra trotsiga barn, och får mer behov att trotsa mer själv hemma där han har sina tryggaste  vuxna?

(jag själv var världens lugnaste barn på föris som liten och har alltid varit en lugn medlare. Hemma hade jag ett himla humör tydligen.)
    Ja, han är trygg och tar ut alla känslostormar härhemma. Kanske är det så. Hoppas det lugnar ner sig snart. Har fått många tankar och råd av er. Tack!
Svar på tråden Känner ni igen? 4 år