Inlägg från: Anonym (Helsingfors) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helsingfors)

Någon mer som undviker gym som kvinna?

För många så är gymmet trevligt och kul, man är som en stor familj. För andra så känns det inte så.

• Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Fitnessbruden) skrev 2024-02-19 11:19:19 följande:

TS, för mig är gym en fristad där jag kan koppla bort jobbet och tankar på privata måsten. En plats där jag bara är i nuet, det är väldigt avslappnande för mig.

Det enda som skulle kunna störa mig är folk som tränar högljutt på jobbigt sätt, då funkar lurarna jag har om jag tränar utan sällskap som avskärmning. Jag gör min grej i fred. Om folk tittar så ser jag antingen inte det eller så berör det mig inte, jag är fokuserad på min träning. Lite småprat är bara trevligt med likasinnade som gillar tiden där som jag. Rekommenderas!

Jag kan inte rekommendera det. Jag känner mig inte avslappnad där. Tvärtom så blir jag stressad av att känna mig granskad av alla vältränade runt mig.
    Men folk har olika erfarenheter.
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Process) skrev 2024-02-19 12:09:13 följande:

Jag hör ofta folk som inte gillar gym kritisera dem för såväl besökarna, känslan, maskinerna, fria vikterna, stämningen och den allmänna känslan om hur gym är. 

Själv undviker jag vissa gym, som jag tycker inte riktigt passar, och har i perioder just testat både en kedja som riktade sig till endast kvinnor (curves) och en kedja som siktar på att inte vara ett gym, utan en träningsanläggning (Itrim). 

Min upplevelse är att det finns gym för det mesta, men att man liksom alltid betalar för någon form av upplevelse, utöver själva gym/gruppträningsgrejen.

Just nu går jag på ett medelstort gym, i en stor kedja där medlemmarna på just den anledningen jag går är i stor utsträckning över 30 år gamla. Fördelen är att den stora kedjan har både aktiva och passiva medlemmar och tar då runt 300:- per månad.

Ja, alla gillar inte gym, även om flera här vill övertyga andra om att det är bästa platsen på jorden. 

En observation jag gör här är gymkedjan som riktar sig till kvinnor. Curves. Ja, kvinnor har kurvor. Många män gillar det. Intressant att de kallar sig just för Curves. De vill väl att man ska associera det till kvinnlighet, det feminina. Beror väl på vem som uppskattar kvinnliga former, om det anses vara positivt eller negativt.
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Process) skrev 2024-02-19 14:58:23 följande:
    Nä, alla gillar verkligen inte gym, och det är okej. Däremot så tänker jag att människor som önskar träna ibland snubblar på tankarna om hur ett gym verkar vid första anblicken, snarare än att faktiskt våga ta reda på lite mer.

Det är inte gymmens fel att TS går runt och  inte riktigt gillar sin kropp, eller tror att folk på gymmet kommer se på hennes kropp på ett sätt hon inte uppskattar. 

Jag förutsätter dock att TS på något sätt faktiskt också vill diskutera gym, utifrån att hon faktiskt nämner gym för tjejer, vilket ju just Curves är. Dom finns dock inte på så många platser och personligen så är det inget gym som jag tyckte tillförde något viktigt. 

Jag tänker att det är tråkigt att många upplever att gym inte är för dem, utifrån att gym faktiskt är en plats där man får möjlighet att träna på sin egen nivå, med de redskap man tycker är lämpliga. Gymmen vi ju oftast erbjuda träning för de flesta, men naturligtvis har de inget att erbjuda om man faktiskt inte kan tänka sig gå dit.
    Nej, det handlar mer om människorna som tränar på gym. Om man inte ser att det finns vissa attityder och förväntningar på andra människor där, så är man antingen blind eller så har man haft turen att hitta ett gym där sånt inte förekommer. Tyvärr så finns de här attityderna och förväntningarna lite överallt. Jag ser det tydligt, andra verkar helt ha missat det.
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Process) skrev 2024-02-19 14:58:23 följande:
    Nä, alla gillar verkligen inte gym, och det är okej. Däremot så tänker jag att människor som önskar träna ibland snubblar på tankarna om hur ett gym verkar vid första anblicken, snarare än att faktiskt våga ta reda på lite mer.

Det är inte gymmens fel att TS går runt och  inte riktigt gillar sin kropp, eller tror att folk på gymmet kommer se på hennes kropp på ett sätt hon inte uppskattar. 

Jag förutsätter dock att TS på något sätt faktiskt också vill diskutera gym, utifrån att hon faktiskt nämner gym för tjejer, vilket ju just Curves är. Dom finns dock inte på så många platser och personligen så är det inget gym som jag tyckte tillförde något viktigt. 

Jag tänker att det är tråkigt att många upplever att gym inte är för dem, utifrån att gym faktiskt är en plats där man får möjlighet att träna på sin egen nivå, med de redskap man tycker är lämpliga. Gymmen vi ju oftast erbjuda träning för de flesta, men naturligtvis har de inget att erbjuda om man faktiskt inte kan tänka sig gå dit.
    Gym är inte för alla. Man kan träna på sin egen nivå hemma. Vill man krångla till allt så ska man absolut ta sig till ett gym. Vissa inbillar sig att det är bättre där.
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Evvi) skrev 2024-02-19 15:13:16 följande:
    Fast då missar man ju det sociala, peppen, gruppträningen etc. Älskar att gå till gymmet. Kan inte pressa mig på samma sätt ensam. Dessutom jobbar jag hemifrån och det är superviktigt för den psykiska hälsan att lämna hemmet.

Tycker att det är tråkigt att du försöker avskräcka TS. Bara för att du känner ett agg mot folk på FL, så behöver du faktiskt inte ta ut det på TS. Det räcker att skriva en gång ifall du fått taskiga kommentarer på gym. Du behöver faktiskt inte ta upp hela tråden med det. Är väl bättre att TS blir peppad, även om du inte får pepp. För det är väl det detta handlar om. Du känner att du fick ett dåligt bemötande på FL, så nu ska du ge andra samma dåliga bemötande.
    Vill man köra gruppträning så är ju gymmet lämpligt. Jag tänkte mer på de som vill träna styrka själva t ex.
    Ja, vill man ha det sociala, så får man också räkna med att folk glor, dömer, granskar. Det är så vårt samhälle ser ut.

Jag försöker inte avskräcka henne. Jag säger bara vad jag tycker om gym. Hon verkar sugen på att gå till ett gym, så jag kan bara hoppas hon hittar ett som hon gillar.
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Evvi) skrev 2024-02-19 15:30:06 följande:
    Nästan hälften av alla inlägg i tråden på 80 inlägg är dina. Att du försöker sänka TS är uppenbart.
    Tro vad du vill.
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Evvi) skrev 2024-02-19 15:33:06 följande:
    Varför skriver du annars nästan 40 inlägg om hur dåligt det är på gym?
    Läs mina inlägg och sen kan du bilda en egen uppfattning om varför.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Helsingfors)
    Agda90 skrev 2024-02-20 07:34:11 följande:

För x antal år sedan tog jag kontakt med mitt lokala gym. Jag var less på min strulande kropp med skador och en sjukdom som begränsade mig. Ägaren tog kontakt med mig. Jag bokade några pt tider med henne. 

Denna sprudlande kvinna, full av positiv energi och glädje, visade mig gymmet. Vi gick genom vad som delades mig och vad mitt mål var och sedan fick jag ett träningsschema att följa. 

De första veckorna gick jag på ett löpband i ena hörnan. Kände mig inte redo att ge mig ut i gymmet. Sen vågade jag mig ut på mattan för att köra mina pass och 2 månader senare pratade jag med andra kvinnor där och testade mitt första träningspass. När jag väl hade testat grupp pass så var jag fast!

Nu har det gått några år och genom gymmet upptäckte jag min kärlek till boxning. För ett år sedan travade jag in på den lokala boxningsklubben och fastnade!
    Det komiska i kråksången är att jag är den enda kvinnan där 70% av tiden. Alla som är där varierar i form och storlek samt ålder.
    Jag har aldrig haft så roligt!!
    Ingen tittar snett på mig eller dömer mig. Så mycket pepp och stöd som jag får på boxningsklubben har jag aldrig upplevt på gymmet. 

Mitt råd är att våga gå till gymmet!! Du kommer aldrig att ångra det!

Hur vet du det?
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Pucko) skrev 2024-02-20 08:09:14 följande:
    Men sluta tjafsa! Du hjälper inte TS med detta.
    Jag vill veta hur hon kan veta att TS kommer ha samma upplevelse av gym som hon har.
  • Anonym (Helsingfors)
    Agda90 skrev 2024-02-20 08:23:03 följande:
    Tror du att jag tänker hänga ut all mitt privatliv på FL för att göra en främmande nisse nöjd? 
    Jag har haft mina motgångar som inte har varit att leka med och hittade inte bara ett ställe att träna på utan TVÅ där jag trivs enormt bra. Vill TS veta mer så kan TS skicka meddelande till mig. 

Hade jag inte vågat testa hade jag aldrig hittat det jag har idag. Eller hur?
    Det är jättekul att det blev så för dig. Men det är DIN upplevelse. Du kan inte veta hur det blir för andra även om de skulle gå till samma ställen som dig.
  • Anonym (Helsingfors)
    Agda90 skrev 2024-02-20 08:24:32 följande:
    Och vi som tränar på gym vet att det kan behövas en spegel för att se att man verkligen får till en övning rätt. Och det spelar ingen roll hur länge man har tränat. Man behöver se. 
    Nej, det behöver man inte. Jag har själv tränat med vikter. Tränade tungt i perioder också.
  • Anonym (Helsingfors)
    En glad tjej skrev 2024-02-20 08:33:05 följande:
    Jag har tränat på gym i flera år nu. Har bytt gym ett par gånger och jag har aldrig någonsin märkt att män skulle titta på kvinnor på ett nedlåtande sätt. Jag tränar på 24Seven och på många såna gym finns tjejgym, det hade kanske kunnat vara ett alternativ? Överlag tycker jag att 24Seven är bra, människor i alla storlekar tränar där.
    Om män kollar in kvinnor på gymmet så är det nog mer att det är sliskigt. Tror det är mer sannolikt att andra kvinnor är mer nedlåtande, då många kvinnor tävlar med varandra.
  • Anonym (Helsingfors)
    cosinus skrev 2024-02-20 08:51:40 följande:
    Jag håller med dig här. Det finns säkert de som klarar sig utan spegel men jag är inte en av dem.

När mitt gym gjorde om för några år sen hamnade de fria vikterna vid en vägg utan speglar temporärt och jag tyckte det var sjukt svårt. Sa det till en kille jag känner som jobbar som PT på gymet och han bara skrattade och sa att det känns ju i kroppen när det blir rätt. Och ja, för vissa kanske. Men jag tycker det är svårt utan speglar. Inte alla övningar såklart. Men t ex axelpress med hantlar. Där vill jag se. 

Generellt så går ju maskiner oftast bra utan speglar medans allt där man kan vingla runt med vikter underlättas av att man faktiskt ser sin egen rörelse.
    Säkert individuellt. Jag körde bl a militärpress med skivstång och där var det ett stort plus att jag inte kollade i spegeln. Jag kände mer när det var rätt, istället för att bli distarherad av att glo på sig själv samtidigt.
  • Anonym (Helsingfors)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-20 08:59:23 följande:

Där jag tränar på simhallen så uppmuntrar vi kvinnor varandra . Och alla är trevliga och hjälpsamma. Medelåldern är rätt hög, de flesta har nog fyllt fyrtio. Jag tror det skiljer sig väldigt mycket mellan olika gym, de flesta väljer ett ställe där de känner att de passar in och trivs. 

Om man är lite äldre kan man kolla hur många seniorpass det finns per vecka, innan man väljer gym.

Äldre och medelålders tränar ju minst lika mycket som ungdomar idag.

Ja, det är positivt för er som hittat gym där ni trivs.

Jag tränade mer när jag var yngre. 
  • Anonym (Helsingfors)
    Agda90 skrev 2024-02-20 09:18:14 följande:
    Så din taskiga upplevelse väger tyngre än min positiva?
    Varför då ? För att du har spammat tråden med negativa inlägg? Varför ska du ha monopol på hur det är att vara på gym?

Du lägger enormt mycket energi på dina negativa upplevelser. Det är ditt val. Jag har valt att inte göra det och fokusera på det som gör mitt liv bättre. 

Jag solar i bikini trots att jag har både mage och bristningar efter graviditeter. Jag badar med barnen, paddlar sup och bygger sandslott medan jag sitter på stranden och magen viker sig lite här och där för att jag ser ut som jag gör. Skulle någon klaga så är det deras jävla problem! 

Man har EN kropp och ETT liv. Det man har är en massa val. I det här fallet så kan man välja att tycka att livet är skit för att någon har åsikter om ens kropp eller så väljer man att leva det liv man vill leva. Man kan gräva ner sig i det negativa eller välja att leva ett liv som man tycker om.  Det är upp till var och en!

Hade jag låtit det negativa styra mitt liv hade jag nog inte kunnat lämna mitt hem vid det här laget. Jag har en sjukdom som i skov gör att jag sväller minst 5 kg. Nu har jag haft 4 såna skov utan att kunna gå ner det jag har svällt mellan varven för min medicin har inte varit optimalt inställd för att värdena har hoppat som en jojo. Jag drar inte täcket över mig och bölar. Jag går till gymmet, till jobbet, jag träffar vänner och hittar på saker med dem. Vad andra tycker skiter jag fullständigt i!!! Har de något tråkigt att tycka om min kropp så får de väl göra det, det är inte min hälsa som blir påverkad av det. 

Och jag har gått i terapi också för att komma dit där jag är idag. Du kanske skulle testa så att du kan hitta en mer positiv sida av dig själv?
    Nej, jag tror TS väljer att lyssna mer på dig och de andra här som är mer positiva.
    Starkt av dig att du vågar visa dig på det sättet. Jag klarar tyvärr inte av det, och det begränsar mitt liv.
    Jag är positiv i grunden, men det har gått för många år nu, där kvinnor har tryckt ner mig och förlöjligat mig, så det är en del av min identitet.
  • Anonym (Helsingfors)
    Agda90 skrev 2024-02-20 09:20:21 följande:
    Det är din upplevelse. Vi andra kanske tycker annorlunda...
    Ja, det är individuellt.
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Biobonus) skrev 2024-02-20 09:33:52 följande:

Rekommenderar Friskis & Svettis då de har en bred mix av ?vanliga? människor, även i gymdelen. Många pensionärer! Passen för äldre är jättebra för överviktiga och/eller nybörjare. 

I övrigt gäller att du arbetar med dig själv: din självkänsla och din syn på dig själv, så du kan sluta tänka på vad andra människor eventuellt kan tänka om dig. Ingen ska behöva avstå från att träna eller bada!

Vad tycker du om de som känner att de måste anmärka negativt på andras kroppar? Gäller det att de jobbar med sig själva också?
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Loppan) skrev 2024-02-20 09:41:29 följande:

Har du verkligen råkat ut för människor som kommenterat din kropp när du tränat på ett gym?
    det känns mest som hjärnspöken som kommer från dina egna komplex.

Nej, men jag skulle aldrig utsätta mig för det. Inte helt osannolikt att nån skulle tycka att jag tränar fel, har fel kläder på mig, har fel kropp m.m.
Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?