• lavenderrr

Går in i väggen som förskollärare

Mod får gärna flytta om inlägget inte passar här. 

Jag har jobbat som förskollärare i 2 år nu. Första året var ok, jag jobbade då på en mindre förskol och även om det var stress även då, var det mycket mindre än nu. Nu jobbar jag på en större förskola i en storstad, och de två sakerna som håller mig vid ytan är barnen och lönen. allt annat just nu på jobbet gör att jag vaknar med klump i magen varje dag, att jag inte kan sova pga tankar om jobbet och att jag snart känner att jag kommer gå in i väggen. 

jag känner mig otillräcklig på jobbet. Är slut varje dag och har behövt gå ner i tid för att orka. Men ändå känns det tufft. 

jag funderar nu på att säga upp mig och byta bana. Kanske jobba som vikarie ett tag och barnvakt vid sidan av. Vad tänker ni andra? Skulle detta vara en bra lösning, bara man slipper pressen och stressen från förskolan? jag vill ju jobba med barn, men vill helst slippa alla möten, alla planer, alla administrativa grejer, alla kartläggningar på enskilda barn, allt det opersonliga.

• Svar på tråden Går in i väggen som förskollärare
  • Anonym (Irland)

En jag känner gick också i väggen. Hon började städa istället.

• Anonym (Elisa)

Förstår dig till 100%.

Jag har arbetat på förskola i hela mitt långa liv ( ca 30 år i yrket)  och jag känner likadant fastän jag är barnskötare.
    Jag var på vippen för ca 18 år sedan på väg att vidareutbilda mig då jag arbetade på en förskola med för få förskollärare och som var i behov av fler. 

Jag gjorde redan det arbete som en förskollärare gjorde men till väsentligt sämre lön.
    Sedan fick jag barn och sjuk samtidigt och en separation på det så av de anledningarna lade jag utbildningen på hyllan,tills vidare.
    Bytte sedan arbetsplats och under alla de ca 10 åren som jag har arbetat där har jag upplevt och känt att kraven bara ökar och ökar och att de flesta som arbetar där verkligen har blivit mycket mycket slitna och att det går ut över trivseln och måendet.
    Fler och fler går ned i arbetstid för att orka med att kombinera arbete och familj.
    Även de utan familj dvs barn går på knäna och vill inte arbeta 100%.

Något är VÄLDIGT galet i vår bransch.
    Jag har ca 10 år till pensionen och undrar om jag inte ska börja söka mig till något annat trots min höga ålder.
    Inte ens jag arbetar 100%.

Skulle inte orka vara en bra mamma och hustru.
    Tar med mig stressen hem redan som det är nu och det går ofta ut över dem jag älskar mest.
    Att dessutom vara förskollärare med ännu mer åtaganden förstår jag är tufft.
    Vore jag ung skulle jag sadla om. 

Lönen ÄR INTE ALLT och inte värt att gå in i väggen för och må dåligt varje dag.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Går in i väggen som förskollärare