Tusselina skrev 2024-02-17 03:41:08 följande:
Du förstod uppenbarligen nästan inget av det jag skrev. Varför tror du att jag behöver läsa en länk till grundläggande information på försäkringskassans hemsida när jag uppenbarligen arbetar inom arbetslöshetsförsäkringens område?
Igen, det är en oerhört viktig reform av ett system som lappats och lagats i alldeles för länge. Nej det kommer inte leda till att fler människor kommer tvingas leva på försörjningsstöd utan färre.
Däremot var kravet att förslaget skulle vara kostnadsneutralt (dvs att ett nytt system inte får kosta mer än det gamla för staten) , därmed måste det skäras i viss mån någonstans för att rätta till orättvisor.
Att det då skärs där man får ersättning i en situation där det inte egentligen varit meningen på mycket länge är rimligt - det har nämligen lett till extrema orättvisor.
Aktivitetsstödet borde egentligen inte finnas alls utan är en avart till patchning i systemet och extremt orättvist utformat i dess praktiska effekt. Den hänger lite kvar efter det sjuka fas systemet. Nåja det blir alldeles för långt att gå in på.
Firegame94 skrev 2024-02-16 23:26:48 följande:
Svar ja, man kan gå med 65% aktivitetsstöd hur länge som helst men man måste skicka in en aktivitetsrapport till arbetsförmedlingen där man måste ha sökt en viss mängd jobb och sen måste man gå hos en jobbcoach minst 1 dag i veckan
Nej nu generaliserar du från en specifiks situation för en viss person på en viss plats. Jobbcoachen är helt irrelevant i ett generellt sammanhang. Dessutom en hel del av det ett symptom från AF slappat rejält med att följa regelverket. De har fått mycket kritik senaste året från deras tillsynsmyndighet. (Många missar att det inte är AF som har tillsynsansvaret för arbetslöshetsförsäkringen).
Aktivitetsrapporteringen är dock ett formellt krav, dock har det skötts alldeles för slappt jämfört med regelverket.
Människor som inte lyckas få ett jobb pga åldersdiskriminering, funktionsvariationer eller andra anledningar, vad ska dom leva på menar du med det nya förslaget? Är det orättvist att den som hamnar utanför arbetsmarknaden inte slängs ut på gatan? Jag informerade bara om jobbcoachen och aktivitetsrapport för personen som jag svarade verkar inte veta hur det är att vara arbetslös