Inlägg från: Daisy28 |Visa alla inlägg
  • Daisy28

A-kassan ska reformeras

Firegame94 skrev 2024-02-16 10:48:52 följande:
    A-kassan ska reformeras

Vad tycker ni om regeringens förslag att reformera A-kassan? Personligen så är jag ganska övertygad om att det kommer leda till att många fler kommer tvingas leva på försörjningsstöd eller hamna på gatan i värsta fall. Det finns människor med funktionsvariationer som inte får jobb och det finns människor som av andra anledningar inte får jobb tex ålder.

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/02/arbetslinjen-starks-genom-en-inkomstbaserad-a-kassa/

A-kassa får man om man har haft jobb och sen blir arbetslös. De som inte kan få jobb alls har inte rätt till A-kassa.
  • Daisy28
    Firegame94 skrev 2024-02-16 11:19:38 följande:
    Dessa människor har haft jobb nån gång i sitt liv, det är därför dom har kommit in i a-kassa systemet men dom har av anledningar som jag nämnde svårt att komma in på arbetsmarknaden igen
    Även idag blir man förr eller senare utsparkad från A-kassan. Om jag läser förslaget rätt så bli skillnaden att ersättningen minskar stegvis över tiden
  • Daisy28
    joffan skrev 2024-02-16 12:34:54 följande:

Det där beslutet stressar mig lite då det kommer ställa till för personer som inte är jätteattraktiva på arbetsmarknaden. Jag har vart föräldrarledig är arbetslös och gravid. Jag är tillräckligt ärlig mot mig själv att jag förstår att jag inte är attraktiv på arbetsmarknaden just nu. Även om en arbetsgivare inte får neka mig anställning pga att jag är gravid så kan dom dra till med annat och neka mig. 

Innan du stressar upp dig läs på om den föreslagna förändringen
  • Daisy28
    Firegame94 skrev 2024-02-16 13:22:09 följande:
    Hon och alla andra får med flrslaget a-kassa i 300 dagar, Efter 300 dagar så får hon aktivitetsstöd som minskar med 5% var 100 dag tills hon är nere på 365 kr per dag. Det är klart att människor som hon stressar upp sig
    Få se nu, hon är gravid och arbetslös nu. Nedtrappningen kommer inte börja innan fp träder in. Sen är det fp ett antal månader. Så detta påverkar först om ca 1 1/2 år. Gott om tid att leta jobb. Och nej, alla småbarnsföräldrar är inte med automatik bortsorterade från arbetsmarknaden. 

• Daisy28
    Firegame94 skrev 2024-02-16 13:23:44 följande:
    Nej och det skrämmer mig inför nästa val för som jag ser det så finns det ingte vettigt alternativ att rösta på
    Blir väl att föja upp omröstningen på förslaget i riksdagen och se vilka partier som röstar emot.
  • Daisy28
    Firegame94 skrev 2024-02-16 14:34:22 följande:
    Tanken kommer  finnas i huvudet hos henne och många andra att om dom inte hittar ett jobb innan 1 oktober 2025 så kommer dom snart tvingas söka försörjningsstöd eller hamna på gatan, detta är naturligtvis inte bra för nån som söker arbete
    Den risken finns  även i det nuvarande systemet 
  • Daisy28
    Firegame94 skrev 2024-02-16 15:37:53 följande:
    Med dagens system så får man 65% av sin tidigare inkomst i aktivitetsstöd och man kan som minst få 510 kr per dag och som mest ca 1000 kr per dag men det baseras som sagt på hur mycket man tjänade på sitt senaste arbete, Men med det nya systemet så sänks beloppet var 100 dag tills man är nere på 365 kr per dag och det gäller för alla, är det fortfarande otydligt?
    Inte ett dug otydligt

I dagens system hamnar man till sist hos soc om man inte får jobb
    I det förslag nya systemet  hamnar man till sist hos soc om man inte får jobb

Svar på tråden A-kassan ska reformeras