• Anonym (XXX)

Bonuspappa vill inte betala hyra

Att han inte ska betala något alls är helt orimligt. Att ni skulle betala hälften var är å andra sidan också orimligt, eftersom barnen är dina och eftersom du tjänar så pass mycket mer. Men ni måste hitta en vettig kompromiss däremellan. 

Jag tycker att det är rimligt att han betalar en fjärdedel av alla era gemensamma kostnader, alltså hyra, el, värme och vatten om det inte är inkluderat i hyran, fast telefonabonnemang (om ni har det), bredband eller motsvarande (om ni har en fast dator som alla använder), mat, förbrukningsvaror till hushållet (toalett- och hushållspapper, rengöringsmedel, städ- ,disk- och tvättmedel och -utrustning, tvål, schampoo, tandborstar, tandkräm) o.s.v. - allt som alla får ta och använda. Köper du ett specialschampo eller en blekande tandkräm t.ex. bara till dig, så bör du betala det helt själv - och samma gäller såklart om han gör det till sig. 

Sedan beror det lite på hur stora barnen är, eftersom större barn äter mer. Om barnen är så små ännu att de äter som en vuxen person tillsammans, så kanske det är rimligt att din sambo betalar en tredjedel av matkostnaderna, i stället för en fjärdedel.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Bonusson) skrev 2024-02-16 15:12:09 följande:

Är han din bonusson? Annars kan du förklara för honom att han får bidra för husrum och mat. eller anser han att du ska betala allt? Laga all mat? Sköta all tvätt? etc för att du har barn?

så det enda han ska bistå med är ett ligg då och då? då hade jag själv personligen behållt min rabbit och kastat pojkspolingen.

Nja, jag tycker nog att i ett hushåll där bara den ena har barn, så har den vars barn det är det största ansvaret för hushållsarbetet. Eftersom barn genererar oceaner av hushållsarbete. Och detta skulle jag för övrigt tycka oavsett om det var mannen eller kvinnan som hade barn sedan förr. I annat fall blir ju den vars barn det inte är något slags obetald barnsköterska och hushållerska. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-16 15:25:13 följande:
    Det ts MÅSTE lägga på barnen är ts ansvar till 100%.

Jag har inget aning om hur mycket man får i månaden i bidrag och underhåll, men dessa pengar ska iaf hjälpa till att försörja ungarna.
    Kostar det mer än dessa pengar så ska helt klart föräldern stå för det.
    Ja jag håller med, och går inte det ihop så ska barnens andra biologiska förälder chippa in. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Nja) skrev 2024-02-16 10:43:42 följande:
    Det är inte frågan om antal barn utan antalet vuxna.
    Nej så kan man verkligen inte räkna. Det är dyrt att ha barn, det behövs större bostadsyta och mer av allting. Det är de biologiska föräldrarna som ska stå för detta tillsammans, med det tillskott som går att få från samhället. Men en ny partner blir inte ansvarig för detta, om inte han eller hon väljer att adoptera barnen - och det är ovanligt, och kräver att den andra biologiska föräldern i princip inte är med i bilden. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Finsk) skrev 2024-02-16 12:55:43 följande:
    Alltså, han ska betala 4700kr i hyra! OCH DESSUTOM sin del av maten!

Jisses att tro att han ska bo gratis för att du tjänar mer? Du tjänar ju knappt mera när du dragit av barnens inkomster/kostnader! 
    Fast barnen är ju bara hennes. HON har valt att skaffa dem, och räknar förmodligen med att ha eller få fördelar av det. HAN får bara nackdelar av att de bor där. Dessutom hamnar styvföräldrar som är generösa med sin tid och sina pengar ofta i den situationen, att när förhållandet tar slut så ser de aldrig styvbarnen mer. Officiellt har de nämligen ingen umgängesrätt. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Finsk) skrev 2024-02-16 16:10:23 följande:
    Va? har du läst vad jag skrivit? 

Jag vet att barnen är hennes, och har skrivit att hon borde stå för deras kostander inklusive deras andel av boendekostnaderna. 

Det betyder ändå inte att han ska bo gratis
    I det inlägg jag svarade på, menade du att hon skulle dra av barnens kostnader från sin lön, innan de jämförde inkomster och räknade ut procentuellt utifrån dem. Det är som att säga, att har han skaffat ett vrålåk för 700 000 som han betalar av på varje månad, så måste han först få dra av det beloppet från sin inkomst innan de jämför inkomster. Det är samma sak: vrålåket har kvinnan förmodligen ingen glädje av, och han har förmodligen ingen glädje av barnen. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Är bara en man) skrev 2024-02-17 19:11:23 följande:

Jag tycker att oavsett om man är kvinna eller man så gör man rätt för sig och bidrar då ni bor under samma tak. Oavsett att man tjänar olika mycket så menar jag på att 0:- existerar inte för den ena eller andra partnern om båda har en inkomst, och är inte heller att ha en sund ekonomi.

Om du står för omkostnader för dina två barn med försäkringar och köper kläder, leksaker, barnmat, du kanske också lägger undan pengar till dem så att de har en start till handpenning till framtida boende när de blir stora och ska skaffa eget sen. Så går det åt pengar.

Den som känner sig få dra det tyngsta lasset i ett förhållande en längre tid är den personen som kommer att till slut tröttna och må dåligt och vill lämna förhållandet.
    Ens partner ska vara till för att hjälpa och stötta så att båda orkar med att få vardagen att gå runt 365 dagar om året.

Man ska ha en partner som berikar ens liv och gör det roligare och enklare och aldrig tvärtom!

Ha en forsatt fin kväll!

Ja absolut ska en person som flyttar in med en familj stå för sina EGNA kostnader. Men han eller hon har ingen skyldighet att täcka upp för den andra personens kostnader för dennas/dennes särkullsbarn! Utan detta måste vara något mellan de båda biologiska föräldrarna.

Om TS t.ex. inte har råd med barnförsäkringar, så får hon skicka fakturan till barnens far. Om han i sin tur inte vill betala, så får det vara så. Alla barn har inte försäkringar, utan de får förlita sig på samhällets skyddsnät - som ändå är ganska bra i Sverige. Det kan inte vara TS' nya partner som ska betala fakturan, och inte heller indirekt genom att han måste betala hälften av hushållets gemensamma kostnader för att "hon har ju så många andra utgifter för sina barn". Jag känner, att detta måste vara glasklart redan innan man flyttar ihop. 

Jag blir irriterad, på grund av att jag har flera fina vänner och även en närstående, som blivit gravt utnyttjade av sina kvinnor. Det har slutat med att de har fått betala bara mer och mer av kvinnans och hennes barns utgifter, och t.o.m. veterinär- och begravningskostnader för kvinnans husdjur. När de väl en gång har börjat, så tar det aldrig slut - kvinnan kräver bara mer och mer och mer. 
Svar på tråden Bonuspappa vill inte betala hyra