• Anonym (Blomman)

IVF-start februari 2024

Hej. Är ny här. Jag vill gärna följas åt. Ska förhoppningsvis börja vår första ivf resa när nästa mens börjar i början av okt. Var på första samtal på kliniken i Örebro den 3/9 och fick inte börja första mensen pga det hade vart semesterstängt och renovering. Så sjukt segt tiden går nu. Är det några fler som ska göra ivf nu hösten 2024? 

• Anonym (Blomman)
    Rosastjärna skrev 2024-09-24 18:40:26 följande:
    Hej! Vi gör ju inte äggplock nu i höst men kommer göra återföring av frysta embryon. 

Hur är er historia? Om du vill dela med dig :)
    Hej, ahh oki. Om jag har läst rätt så är ni inte på andra äggplocket och med nio ägg i frysen? Kommer alla 9 kunna sättas in i omgångar? 
    Jag och min sambo har försökt i ca 1 1/2 år. Har haft ett missfall under tiden. Han har 2 barn sedan innan och jag har ett. Har gjort tester och inget verkar fel. Jag är 37 och han är 35. Ska förhoppningsvis börja med sprutor runt mitten på oktober. Men har så många frågor. 
    Kan man ha sex under tiden? 
    Kan man göra återföring på helgen? 
    Kan man göra 2 st insättningar på rad?  
    Är du på usö? Tänkte på att du beskrev att kliniken hade haft stäng och även renovering. 
  • Anonym (Blomman)
    Rosastjärna skrev 2024-09-30 17:09:50 följande:

Det stämmer, vi har gjort två äggplock och har 8 embryon kvar i frysen. Håller på att testa fram ägglossning inför nästa återföring nu. Alla i frysen kommer kunna användas om de överlever upptiningen :) Men jag försöker vara inställd på att några faller bort. 

Efter cykeln med äggplock och färsk återföring så får man vänta en månad innan man kan göra om eller återföra fryst embryo, annars går det att köra månad efter månad med frysta embryon. Vi satte in ett embryo i början på september och kommer sätta in nästa i början på oktober.

Jag är också i Örebro och de har öppet lördagar och det är 2 dagar man kan återföra så det ska fungera utan problem nu. Men de hade ju strul efter sommaren som gjorde att vi fick vänta en hel månad till pga att de inte hade läkare på lördagar. 

Tror inte någon har sagt något om att undvika sex, förutom precis före äggplock så man inte råkar bli gravid med 10 st om äggen skulle lossa :) 

Du får gärna skicka om om du vill, kul att vi är i samma stad! 

Hej 
    Tack så mycket för alla svar. När startade ni eran ivf resa? Då blir det en hel del försök. Hur många embryon fick ni vid första äggplocket? Hoppas det går bra för er denna gång 🌸 Är inte från Örebro, är du? 
    Är så nervös nu i för första gången och bara hoppas på att vi kan genomföra det nu. Har ca 10 dagar kvar till mens. 
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Pannkakan) skrev 2024-09-30 21:15:54 följande:

Här är en som är på sitt första IVF-försök. 9 ägg, 6 var mogna, 4 blev befrukrade, två till frysen och en återföring av ett fyradagarsembryo i lördags 😁

Hej. Vad spännande. Snart samma här. Kommer förhoppningsvis börja vid mens om ca 10 dagar. Ska bli spännande att följas åt. Hoppas det går bra. Håller tummarna. Hur ser din resa ut?
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Pannkakan) skrev 2024-09-30 21:45:32 följande:
    Vi har försökt skaffa barn i lite mer än ett år när vi sökte hjälp och fick fram att kille har för få spermier så fick möjlighet att börja med IVF nu efter semestertiderna 🙂 trodde aldrig att ta sprutor på sig själv skulle gå så bra som det gick, man fixar verkligen mer än vad man tror. Nu är det den eviga väntan på testdag 12/10 eller mens, vad som nu kommer först 🙂
    Hur ser din resa ut? Är du taggad? Nervös? 
    Hej. Vi har försökt I ca 1 1/2 år. Vi blev gravida i november 2023 men fick missfall bara efter 5 dagar efter att jag testade. Vi har tagit prover och allt ser normalt ut. Sambon har 2 barn sedan innan. Spännande - men kanske känns som en evighet? Är mest nervös -förväntningarna är höga men vet att jag kommer bli så besviken. Så skulle behöva sänka mina krav. Man vet ju inte ens om det kommer att funka på det här sättet heller. 
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Pannkakan) skrev 2024-10-02 22:44:56 följande:
    Åh, jag beklagar.. tänk om ändå ett plus skulle kunna få vara ett plus. Har aldrig fått missfall men om denna IVF inte tar sig tänker jag att det finns en anledning till det, att embryot inte var livsdugligt, meningen att vara vårt barn men det är såklart bara det jag försöker intala mig. Är på RD4 idag och känner ingenting.. 
    Kändes väldigt tungt då. Men släppte efter ett tag. Så klart bli man funderas varför det vart missfall. Och varför det inte blivit något plus sen dess.. Men får hoppas att ivf hjälper. Åhh spännande och så himla pirrigt. Hoppas allt går som det ska. Gick det bra med äggplocket? 
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Pannkakan) skrev 2024-10-04 13:08:17 följande:

Jag tror jag haft ett ?missed abortion? men försökte tänka att det var positivt för om det var så så visade det att jag ändå kunde bli gravid.

Äggplocket gick jättebra. Var rädd för smärtan men var absolut hanterbar, trots att jag normalt sett tycker allt gör ont. 

Igår började jag må illa till och från med mensvärk, samma sak idag. Något ont i ryggslut i morse när jag vaknade men som nu är borta. Haft lite frossakänsla till och från också, att jag fryser. Håller tummarna att det är något, även om det känns lite för bra eftersom det bara är första IVF-försöket. 😊

Ja det är ju i och för sig sant 😊 
    Vilken dag har du test dag? 
    Har läst att det är fler som har det i en annan grupp att det kan vara så runt mens.
    Du skulle ju kunna vara en ☀️historia. Där allt bara funkar på en gång. Man hoppas ju att det ska gå så bra som möjligt på en gång. 
  • Anonym (Blomman)
    Rosastjärna skrev 2024-10-04 23:39:45 följande:

Vi gjorde vårt första äggplock i februari-mars. Då blev det bara 7 ägg, 2 befruktade och en som fortfarande fanns kvar för återföring dag 3. 

Vi gör återföring imorgon faktiskt 😊 

Vi bor utanför Örebro. Men ni gör ivf i Örebro eller?

Jag tror säkert ni kan komma igång 😁 Jag tyckte det var ganska spännande att börja, det kändes som att man äntligen gjorde något konkret efter all väntan.

Åhh hoppas det går bra. När blir test dag? Är det olika för alla? Eller är det ungefär samma antal dagar efter insättning. 
    Ja precis vi gör i Örebro. Men bor 9 mil ifrån. 
    Ja, vi har ju försökt nu  hemma i augusti. Tog en paus under sommaren. Har räknat ut min ägglossning med hjälp av temp.  
  • Anonym (Blomman)
    Rosastjärna skrev 2024-10-06 23:03:57 följande:

Testdag är den 18/10. Det är samma för alla men tror det utgår från vilken dag i cykeln man gör återföringen, dag 3 eller 5 efter ägglossning. Testar nog lite tidigare dock, efter vi började med ivf orkar jag inte vänta hela tiden ut längre 😅 

Jag har också använt tempen tidigare men har tröttnat, de cykler jag tar tempen är det bara vid ägglossning för att se att det ökar typ, min cykel är väldigt regelbunden. Har ni testat något hemma för att öka fertiliteten? 

Hej. Ja just ja. Tror jag att du skrev tidigare. 
    Ja nu senaste har jag också enbart tagit tempen runt ägglossning för att se. 
    Kände mig lite konstig under förra veckan. Brösten ömmade mer än vanligt före mens. Och vart uppsvälld och gasig. Något tröttare. Hade ett clear blue testa tidigt hemma som jag tog i går morse.
    Och det stod gravid.❤️
    Hade hela tiden inställningen att det skulle vara negativt. 
    Är så glad men samtidigt så nervös. Har bim på torsdag och börjar fundera på om jag kanske har varit gravid flera gånger men att det inte går längre än till bim av någon anledning. Fick ma senast bim +6. Detta är enda gången jag har testat med testa tidigt i innan mens 
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Pannkakan) skrev 2024-10-07 21:13:38 följande:
    Jag är gravid! Testade positivt igår, 14 dagar efter Ovitrelle 🥰🥺❤️
    Men grattis till dig också 🥰 
    Hur känns det? För mig har alla tankar/frågor snurrat sedan igår. Har sökt en del info på nätet. 
    Har du räknat ut när det blir beräknat? 
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Pannkakan) skrev 2024-10-08 07:30:24 följande:
    Tack! Overkligt. Med mensvärk så tror man ju att mensen ska komma trots all halsbränna och ett plus på stickan. Hur går dina tankar och känslor? Jag tror 22 Juni 😄
    Mina symtom går lite upp och ner. Idag är det inte mycket symtom alls. Och man börjar så klart undra direkt vart är dom. Och fundera på om det är det på väg åt andra hållet. Här står det 16 juni. Följer du graviditeten med någon app? 
    Vad har du för symtom? Förutom halsbränna och mensvärk. 
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Pannkakan) skrev 2024-10-08 21:32:59 följande:

Men är det inte ganska vanligt att det varierar? Behöver ju inte betyda något negativt menar jag? ❤️

Igår hade jag halsbränna mer eller mindre hela dagen, idag har det varit lugnare förutom att jag hade en attack av illamående i förmiddags från ingenstans men som försvann lika fort. Har gjort en ny koll iom IVF (läste fel förra gången) så räknat ut ett BF till 17/6. Jag laddade ner Liberos app och en jäkla massa andra men tyckte Liberos var roligast/bäst så behöll bara den.

Ja jag hoppas det  ❤️ 
    Står olika BF i alla olika appar jag laddat ner. Så bara vänta och se känner jag. Jag behöver nog försöka tänka mindre. Vara i nuet och inte tänka så mycket framåt. Man vet ju aldrig vad som händer längs vägen. 
Svar på tråden IVF-start februari 2024