Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Kollektivatal

För mig skulle det i så fall vara beroende av om det fanns liknande försäkringspaket  som om man haft kollektivavtal. 
    Som tex regler kring övertid och ob, regler om årlig löneöversyn,  förstärkt sjuklön from dag 15 (ifall att), tjänstegruppliv,  och framför allt tjänstepension.  

• Anotherone
    Sunflora skrev 2024-02-12 17:25:07 följande:

Det betyder att de inte betalar tjänstepension, ett annat sätt att uttrycka sig är att de betalar skatt därför är de med och bidrar till välfärden det är inget som går direkt till dig, det är lag på att de ska betala arbetsgivaravgift. 

Det jobberbjudandet du fått är bättre än att vara arbetslös men jag skulle leta efter ett annat jobb medan jag jobbade där. 

Precis så hade jag resonerat. En kortare tid- visst. Men aldrig bli kvar många år på en arbetsplats utan kollektivavtal. 

Fult att säga att man " tar det via skatten". No shit, du får avsättning på vita inkomster med 18,5% upp till taket. Det är inte valbart. 
    Om man inte jobbar svart då eller har en arbetsgivare som fular sig gällande inrapporteringen till Skatteverket. 
  • Anotherone
    GGN skrev 2024-02-12 20:04:57 följande:

Jag hade tagit det ändå, så länge de har en pensionslösning. 

Det verkar inte som att de har det. 
    De har uttryckt det som att "det betalas in på skatten".
    Det tolkar jag (och fler med mig) som att man inte har någon tjänstpension. Det som baseras på skatt är ju vår allmänna pension. 
  • Anotherone
    Mickezzz skrev 2024-02-12 20:50:57 följande:

Hej,

jag jobbar på ett företag utan kollektiavtal. Gjort detta i 18 år nu så har lite koll på detta.

Ett kollektivavtal ger dig 4,5 procent av din lön i tjänstepension (bruttolönen alltså innan skatt).
    om du är arbetare?
    En tjänsteman får 10 procent så att arbeta som en tjänsteman hela livet mot en arbetare blir stoooora skillnader.

Är lägsta lönen på ditt avtal 25000kr så hade jag krävt minst 30000kr i månaden om dom inte betalar tjänstepension.
    Föe gör dom inte det lär dom knappat betala försäkringar heller. Som du behöver vid tex långtidssjukskrivning.

Att dom betalar in i pension via arbetsgivaravgiften är rent skitsnack.
    Troligvis en grej dom kör med om dom bara anställer unga personer som inte har koll på detta.

10% tjänstepension är det få som har. Det har du nog fått om bakfoten.
    De flesta avtal ger 4,5-6% på lön under taket (drygt 47600kr för i år).
    Över den gränsen är det vanligt med 30% eller ytterligare lite till för att kompensera för att man inte har någon allmän pension på de lönedelarna. 
  • Anotherone
    Mickezzz skrev 2024-02-12 21:14:49 följande:
    Inte alls, 
    Var på en anställningsintervju för senast 1 årsen.
    10 procent i tjänstepension erbjuds enligt avtal stod det.

Har 10 procent på nuvarande jobb också trots jag är arbetare.
    Gjordes om för ett tagsen och likadant då när detta gjordes om sa pensionshandläggaren samma sak, tjänateman 10 procent.
    Fast det är inte vanligt. 
    9 av 10 anställda i Sverige har kollektivavtal och då är det kollektivavtalade pensioner vi talar om. De följer den modell jag beskrev.
    1 av 10 har inte kollektivavtal. Bland dem återfinns en del som kan ha tjänstepension ändå. Någonstans där hittar vi dig. 
  • Anotherone
    Sunflora skrev 2024-02-13 12:41:31 följande:
    De fuskar säkert med andra saker också det är vanligt att sådana verksamheter säger att semesterersättningen är inbakat  lönen exempelvis. 
    Mycket möjligt. Just därför skulle jag inte bli kvar länge.  Men det är bättre att ha en försörjning än att inte ha det så jag hade tagit det men fortsatt att söka annat. 
  • Anotherone
    Mannen 12345 skrev 2024-02-13 20:37:34 följande:

Måste bara förtydliga. Jag är 22 men har varit aktiv i arbetslivet sen jag var 16 år. Tyvärr så gick teknikmagasinet i konkurs så var tvungen och bege mig ut igen på arbetsmarknaden nämligen. Känns oehört bra faktiskt på det jah provjobbat.

O svaret är nej får inte känslan dem ljuger. Utan tanken är mer. För detta är så nystartat sen typ månaden. Så tanken är mer bygga upp företaget sen ta det därifrån. 

Nu kanske inte det är en bransch eller ett verksamhetsområde som du är intresserad av överhuvudtaget.
    Men kollektivavtalet för kommun & region är otroligt gynnsamt att börja sin karriär i eftersom det inte finns någon nedre åldersgräns för tjänstepensionen. 
    Inom kommunen skulle det kunna vara allt från skola och barnomsorg till vård, vaktmästeri, gata och parkförvaltning, administration.
    Och på sjukhus brukar det också finnas en del administrativa tjänster liksom reception, vaktmästare som kör patienter, städ etc. 
Svar på tråden Kollektivatal