• Anonym (Psykisk ohälsa förälder)

Bpd föräldraskap

Jag har varit tillsammans med min tjej I fem år och vårat förhållande har varit kantat av toppar och dalar. I perioder så skulle jag säga att vår relation Inte varit speciellt hälsosam men vi har jobbat oss igenom det. Ungefär ett år in i vår relation så fick min flickvän diagnosen bpd vilket förklarade ganska mycket. Hon har utsatt mig för ganska mycket under vår relation som andra nog skulle se som varningstecken men jag har ändå valt att stå vid hennes sida och arbeta på våra problem. Nu till sak...för ungefär två månader sen börjar min tjej prata om att hon vill skaffa barn, jag har jättesvårt att se oss skaffa ett barn då relationen ser ut som den gör och innebär utmaningar bara oss emellan. jag kan tänka mig att avstå från att skaffa barn men inte hon, hon vill i princip lämna mig om vi inte skaffar barn ihop. I mina ögon så känns det väldigt oansvarigt att ta in ett barn i ekvationen. När jag säger det så blir hon såklart sårad och menar på att jag säger att hon inte kan bli en bra förälder pga sin bpd. Vad gör jag? Det känns som att jag inte kan resonera med henne. Det är ju inte det jag egentligen säger utan jag utgår ju från hur vår relation ser ut och vilka utmaningar den kräver i sig. Sen tycker jag väll att man i alla fall där man skaffar barn måste se verkligheten och förstå att ett barn kräver mycket som man behöver kunna tillgodose 

• Svar på tråden Bpd föräldraskap
  • Anonym (Fråga)

Tror du det är en bra idé att föra vidare hennes gener? Alltså att erat barn kommer ha en ökad risk för psykiska sjukdomar dels pga den ärver gener från mamman, och dels för att barnet kommer växa upp med mamman.

Det som skrämmer mig är just hennes ilsk och hennes oförmåga att se saker från någon annans perspektiv just när hon blir arg. Hon kan ju bli extremt arg och säga väldigt elaka saker. I vissa situationer har hon hotat mig med olika känslomässiga saker. Jag som vuxen kan ju välja att gå därifrån och sen pratar vi när hon lugnat sig men ett barn kan ju inte det och om så skulle vara fallet så skulle jag självklart ta mitt barns parti. I mitt huvud så ser jag snarare att ett barn skulle separera oss än föra oss samman för jag skulle aldrig tillåta att mitt barn utsattes för något. Jag älskar henne och hon har otroligt fina sidor men tror tyvärr att barn skulle bli väldigt påfrestande och jag vill inte vara den som bär hela lasset. Jag måste inte ha barn för att känna att mitt liv är komplett, vår relation är viktigare för mig och att hon får må bra. Hon har blivit mycket bättre nu på sista tiden men jag känner ju då att det är dumt att ta in ett barn som kanske kommer rucka hennes mående.

Och för er som frågat ja det är bpd jag menar.

Gener har jag faktiskt inte tänkt på, trodde bpd kom ifrån olika typer av trauman i uppväxten. Visste inte att det var ärftligt.

• Anonym (Camilla)

Vad fint du pratar om henne. Tur hon har sig. Då gäller det att se till att det inte blir barn. Vad tror du om spiral, p-stav eller hormonsprutor. Piller, plåster och ring kan hon ju fuska med om du inte är beredd att alltid använda kondom. 

• Anonym (Vuxet barn)

Har en förälder med BPD, eller EIPS som det numera kallas. Det är först nu när jag är vuxen som jag inser hur fruktansvärd min barndom har varit. Jag kan inte prata med mina vänner om det heller för när jag väl berättat något sitter de bara och gapar i ren chock. Har till och med fått ett par psykologer att bli helt mållösa. 

• Anonym (anonym)

Min mamma hade inte bpd men hon var var i stort sett helt frånvarande pga psykisk sjukdom. Låg ofta i sängen, log nästan aldrig/sällan och frågade inte hur det var med mig. Kunde säga vissa elaka saker när jag behövde stöd. Och uppväxten var ju inte så bra -- jag var ensam och mobbad och liknande. Hon blev mycket bättre när jag var runt 15.

Jag tycker absolut att mitt liv har varit värt att leva. Jag blir så arg när folk säger att man inte ska få barn om man har en viss sjukdom -- det de säger är att jag lika gärna kunde ha varit död. De skulle ta ifrån mig hela mitt liv och allt bra som har hänt mig. Vad ger dem rätten, liksom? Skulle de själva tycka att det var kul om andra sa att det var bättre att de inte fanns?

En förälder är inte allt för ett barn. Man kan ändå ha andra vänner, släktingar, man växer upp och bildar ett eget liv ... Min personliga åsikt är att det viktiga är inte huruvida man är sjuk eller inte, utan hur man förhåller sig till sin sjukdom som förälder.

Frågan är vad DU vill. Vill DU ha barn med henne? Du säger att du inte vill ta lasset de gånger hon kanske inte orkar. Om du inte vill det, och hon absolut vill ha barn, så är ni nog inte rätt partners för varandra i livet.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Camilla) skrev 2024-02-11 14:52:00 följande:

Du är inte alls för hård. Klart hon emellanåt drömmer om att bli mamma men kommer bli en katastrof. Visst går det men till vilket pris? Det där kan ni ta upp och diskutera med hennes kontaktperson på övm eller om hon tillhör hab. Det finns många andra tillfällen där hon kan visa sitt omhändertagande på. Är hon i aktivt yrkesliv? Det är inte för att vara elak eller raljant men hon kan väl jobba som volontär på ett katthem. Lagomt mycket ansvar och massor av gos. 

Sedan kommer nästa fråga. Hur vill du ha det i ditt liv. Är fru och barn ett mål för dig? 

Ta hand om katter istället för att bilda familj? Lycka till liksom Tungan ute
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (anonym) skrev 2024-02-12 03:35:45 följande:
    Ta hand om katter istället för att bilda familj? Lycka till liksom // Tungan ute
    Ja som volontär någon timme då och då utan att behöva ha huvudansvar. Påpekade att det inte är likställt att bilda familj utan få utlopp för sitt ev omhändertagande. Där kan hon inte göra skada eftersom hon inte är ensam. Du väljer att misstolka. Jag anser att hon inte ska ha barn öht. 
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (Psykisk ohälsa förälder) skrev 2024-02-11 11:04:33 följande:

Frågan är alltså, är jag för hård? Borde jag överväga att bemöta hennes önskan om barn? Jag har bara så väldigt svårt att se det bli fullt ut bra för barnet.

Gör det inte!!!! Och se för helvete till att skydda dig, för annars blir det hon som bestämmer och du blir medskyldig.

Jag har en mamma med bpd och min uppväxt har varit ett veritabelt helvete. En vuxen har svårt att hantera bpd:ns berg-och-dalbana, men för ett barn är det helt förödande. En person med bpd KAN inte ta hand om någon annan på det sätt som ett barn behöver. Kanske i perioder, men inte på ett konsekvent sätt. 

Stick medan du kan så att hon inte snärjer både dig och ett barn i hennes sjuka värld.
  • Anonym (Vuxet barn)
    Anonym (NEJ!) skrev 2024-02-12 08:47:41 följande:
    Gör det inte!!!! Och se för helvete till att skydda dig, för annars blir det hon som bestämmer och du blir medskyldig.

Jag har en mamma med bpd och min uppväxt har varit ett veritabelt helvete. En vuxen har svårt att hantera bpd:ns berg-och-dalbana, men för ett barn är det helt förödande. En person med bpd KAN inte ta hand om någon annan på det sätt som ett barn behöver. Kanske i perioder, men inte på ett konsekvent sätt. 

Stick medan du kan så att hon inte snärjer både dig och ett barn i hennes sjuka värld.
    Lider med dig. Håller med om det du skriver. Barn hanterar inte dessa kraftiga humörsvängningar. Barn behöver trygga, stabila vuxna. 
Svar på tråden Bpd föräldraskap