Anonym (Dum) skrev 2024-02-10 15:26:45 följande:
Jag har läst om olika leverantörer på bredbandsval... många gånger. Blir inte klokare..
Vet inte vilket val som både är pålitligt och värt pengarna.
Jag har ju ett uttag för internet i väggen, så inga problem där. Där går det väl både att sätta in en internetsladd och sätta in en router, antar jag.
Är bara så orolig att välja en sort som är för dyr för mina behov och min ekonomi.
Hur många Megabit per sekund behöver jag liksom? Är det verkligen viktigt att det är jättesnabbt?
Det är så mycket att sätta sig in i, kanske ska jag bara blunda och välja något på måfå?
Orkar inte min beslutsångest.
Har du ett uttag för internet i väggen så behöver du bara snacka med en tjänsteleverantör. Ring exempelvis till Tele2 och fråga ifall de kan leverera internet till din fastighet. De kommer sedan att förse dig med all utrustning som behövs (dvs trådlös router och kablar).
Streamar du film ofta på flera skärmar, eller spelar tunga nätverksspel, så ska du ha snabb uppkoppling, minst 250 eller helst 1000. Är det vanlig surf som du är ute efter med lite videosamtal då och då, så räcker långsammare hastigheter, 100 brukar räcka långt för de flesta. 10 är dock för svagt för allt förutom enstaka email och strösurf.
Kolla på nedanstående tabell för att få en känsla ungefär vad du behöver.