• OlgaElvira

OCD eller befogad rädsla? - Bakterier

Anonym (Anonym) skrev 2024-02-09 00:11:51 följande:
    OCD eller befogad rädsla? - Bakterier

Hej! Jag skulle verkligen behöva hjälp med något som begränsat mig under en lång tid både i vardagen och med mitt psykiska mående. 

Jag jobbar som behandlingsassistent för en ung person som har mycket svårt att hantera sin egen hygien. Jag har jobbat med personen i flera år. För drygt ett år sedan började jag uppmärksamma ett beteende som för mig tidigare varit okänt. Jag blev allt mer rädd för att hantera situationer på jobbet som inkluderade hantering av olyckor där avföring kunde förekomma. Personen i fråga kunde smeta med avföring lite vart som helst. Jag har arbetat mycket med detta på egen hand samt gått i samtal och känner mig bättre än tidigare men det finns en händelse som jag fortfarande inte kan släppa. När jag jobbade en natt med sovande jour fö ca 5 månader sedan, vakande jag flera gånger av att personen i fråga slängt ut bajs på sitt golv. Jag gick upp och skurade, bytte på personen och satte igång tvättmaskinen med sängkläder. Detta upprepades 3 gånger på samma natt. Tillsist var tvättmaskin och tvättkorg fulla och jag bäddade rent för tredje gången. Det som jag nu inte verkar kunna gå vidare ifrån är att jag inte minns om jag använde någon typ av rengöringsmedel då personen själv torkade bort sin avföring med endast papper (ska tillägga att det var en väldigt liten mängd) vid det sista tillfället. Jag skurade golvet dagen därpå men i efterhand kom jag att tänka på att personen kan ha gått över golvet och sedan på mattorna. Nu har jag en känsla av att det följt med mig även hem då jag kör bil till och från jobbet, tänker alltså att det kan hamnat på pedalerna/mattorna i bilen och sedan i mitt hem när jag använt mina vardagsskor  bilen som jag även har hemma. Jag mår verkligen inte bra av detta och skulle verkligen behöva råd för hur jag kan ta mig igenom detta. Förstår att det för flera kan låta vansinnigt men någonstans tar det för mig upp så mycket tankekraft och har nått en gräns som gör att det förhindrar mig i vardagen.

Den händelsen när du trött och utmattad fick ta hand om samma problem igen och igen och igen. Hade det varit under dagtid och du varit pigg och utsövd så hade det inte påverkat dig på samma sätt. 

Det är inte alls konstigt och du behöver ha terapisamtal med dig själv för att på djupet inse det du redan rent logiskt redan vet. 

Svar på tråden OCD eller befogad rädsla? - Bakterier