Barnvakt vid förlossningen
Du har i alla fall gått igenom en normal förlossning även om den var utdragen, vad jag förstår. I så fall kan jag lugna dig med att den andra förlossningen kommer att gå snabbare och lättare med mindre smärtor.
Min man och jag hade samma problem när jag skulle föda andra barnet - ingen barnvakt - och vår äldste var lika gammal som din flicka. Vi gjorde så, att mannen och sonen var med på förlossningsrummet, tills jag började få så ont att jag inte kunde dölja det. Då gick de ut och mannen underhöll sonen bäst han kunde på sjukhusområdet - de fikade i sjukhusets cafeteria, lekte i parken och gick in i olika väntrum och kollade vad det fanns för roliga leksaker för barnen att sysselsätta sig med där.
Efter ett par timmar kom de tillbaka, och då var jag redan tvättad och hade fått på mig trosor och en ren patientmorgonrock och satt och ammade lillasyster! Men då hade jag inget jätteproblem med att vara ensam med personalen när hon kom ut. De är ju professionella personer, man måste kunna lita på dem.
Jag skulle aldrig ha kunnat anlita en främmande barnvakt. Jag skulle ha varit så orolig att jag nog inte hade kunnat slappna av, utan bara det hade gjort att förlossningen drog ut på tiden. Här tänker jag t.ex. på den hemska historien för ett par år sedan, när ett par morföräldrar skulle vara barnvakt medan dottern och hennes man var på sjukhuset. De la flickan i en spjälsäng (som hon inte kunde ta sig ut ifrån) i ett litet rum, ställde in en kamin och stängde dörren. De tittade inte till henne på typ 12 timmar. När de gjorde det så var hon död (eller dog på vägen till sjukhus, minns inte exakt nu) av överhettning. Och detta var alltså barnets egna morföräldrar...
Ett alternativ för dig är att ha med en doula i stället för din mamma på förlossningen. Hon är inte anställd av sjukhuset utan helt fristående från det, hon är helt på din sida s.a.s.. Jag menar, om du är orolig för att barnmorskan inte ska vilja hämta läkare i tid om det drar ut för länge på tiden, eller sådana saker. Då kan doulan springa ut och kalla på hjälp. Likaså om de försöker göra något som du inte vill om du blir för omtöcknad och smärtpåverkad för att kunna protestera (som att låta en kandidat eller barnmorskeelev undersöka dig). Då för doulan fram att du har sagt, att du inte vill det.