Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

Barnvakt vid förlossningen

Man kan alltså säga att din mamma ersätter en partner i det här fallet. Hon kan ta hand om barnen. Ditt problem är alltså inte att du saknar nätverk (även om det är litet), utan att du vill ha med din mamma som stöd under förlossningen.

Många par har ditt dilemma. Att pappan tvingas ta hand om äldre barn medan mamman föder. För att de saknar barnvakt. Föräldrarna är skröpliga eller bor långt bort, andra släktingar eller vänner kan inte rycka in när som helst, osv.

Du har ett halvår på dig att försöka hitta en lösning. Lära känna någon eller hitta någon som skulle kunna rycka in. Om det inte löser sig får du tyvärr acceptera att din mamma inte kan närvara under förlossningen utan måste passa barnet. 

Ett alternativ är att försöka hitta någon annan som du känner dig bekväm med, som kan stödja dig under förlossningen. Men det är nog svårare än att hitta någon som kan vara barnvakt.

• fornminne
    Cattuggla skrev 2024-02-07 09:52:36 följande:

Tack för ditt underbara svar! Det känns verkligen mitt i prick på hur jag har det och hur jag upplever det. Bara det att någon förstår gör att det känns bättre även om jag kanske inte direkt är närmare en lösning. 

Tusen tack 🤗

Bra att det hjälpte! Hoppas det löser sig för dig. Lycka till med allt och nya bebisen.
  • fornminne
    Cathariiina skrev 2024-02-07 13:33:27 följande:
    En abort är inte något som man "lika gärna" kan göra... Det är något mycket allvarligt som blir en negativ livshändelse att dras med. Om man inte hade sådana extrema skäl, att man kan döva sitt samvete med att det var helt orimligt att man skulle föda barnet (tänk överfallsvåldtäkt, främmande gärningsman).
    Vilka skäl en kvinna har till abort har ingen annan med att göra. Varför bara överfall av främlingar skulle vara legitima skäl begriper jag inte.

Dock är det inte relevant för tråden. TS vill uppenbarligen behålla barnet samt har hjälp av sin mamma.
  • fornminne
    Alexi skrev 2024-02-07 14:15:41 följande:
    Fast alla svenskar är nu inte religiösa fanatiker. I min värld är det helt självklart att man gör abort framför att föda ett barn när omständigheterna är dåliga. 
    Det är inte självklart för alla. Därtill varierar det vilka omständigheter man anser vara tillräckligt dåliga.
Svar på tråden Barnvakt vid förlossningen