Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Ingen rättighet att skaffa barn

Anonym (TS) skrev 2024-02-06 08:05:38 följande:
    Nej men det finns möjlighet att ansöka för ensamma kvinnor och homosexuella kvinnor vilket är fel för homosexuella män har inte samma möjlighet att skaffa barn då surrogatmödraskap är olagligt
    Det är bra att surrogatmödraskap är olagligt eftersom graviditet och födsel är en stor påfrestning på kroppen och kan leda till permanenta skador. Att använda exempelvis fattiga människors kroppar för att tillfredsställa rikare människors behov är inget som kommer att göra samhället bättre.

Dessutom binds mamma och barn samman under en graviditet hormonellt och känslomässigt. Barnet lär sig att känna igen mammans röst etc. 

Män får hoppas på att det kommer artificiella livmödrar, så att de kan skaffa barn på egen hand utan en kvinnas kropp. 
  • Anonym (V)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-06 08:54:52 följande:
    Om man inte lyckas uppfinna det så får män fortsätta att vara ensamma och miserabla 
    Livet är inte rättvist. Jag hade gärna överlåtit åt villiga män att bära och föda barn för att slippa förstöra min egen kropp. Men så ser ju verkligheten inte ut och det måste jag acceptera. 
  • Anonym (V)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-06 11:21:15 följande:
    Att gå till en psykolog kan väl knappt anses vara ett hjälpmedel, det finns inga garantier för att man hittar en kvinna att skaffa barn med även om man går till en psykolog
    Har du testat att gå till en psykolog? Om inte, varför inte testa? Du kan börja med att kontakta vårdcentralen och säga att du mår psykiskt dåligt. 

Mycket av vår vård och våra mediciner är subventionerade. Men en fördel med att fler barn föds är ju att motverka att vi nu har de lägsta födslotalen sen typ 70-talet. Och mäns fertilitet tycks också försämras. Så det ser inte helt ljust ut för barnafödandet. 
  • Anonym (V)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-06 12:58:05 följande:
    Den lilla hjälp som finns är otillräcklig 
    Det krävs en hel del av den kvinna som ska få hjälp till befruktning. Att ställa sig i kö, olika utredningar, olika medicinska åtgärder. IVF t.ex kräver äggplockning som kan vara mycket smärtsamt samt att man injicerar sig med flera olika sprutor. Försöken kanske inte ens lyckas. 

På samma sätt behöver en man som lider psykiskt av sin ensamhet söka upp rätt vård, och försöka tills det fungerar. Inget ges utan ansträngning. Tycker man att psykologen inte fungerar, kan man byta till en annan utövare. Och fortsätta försöka.

Det mest angelägna i din situation vore nog ändå kanske att skaffa ett jobb. Det stämmer inte att man måste ha status, vara rik eller snygg för att ha en partner. Se dig omkring. Men de allra flesta med partner har nog ändå någon typ av sysselsättning, helt enkelt för att man mår bäst av det och en viss driftighet är också attraktivt. Har du sökt jobb inom hälso- och sjukvård? Äldreomsorgen behöver ofta personal, även på timmar. Ge det ett försök. Samtidigt får du komma ut och umgås med kollegor, varav många är kvinnor. Då kanske du får en mer verklighetstrogen bild av hur kvinnor är på köpet.
  • Anonym (V)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-06 14:01:11 följande:
    Vad har min jobbsituation med detta att göra? Vad vet du om jag har jobb eller inte? 
    Jag kan ju ha misstagit mig. Men jag antog att du var samma person som startat en mängd trådar de senaste dagarna på liknande teman, och den mannen skrev att han var arbetslös.

Men om du inte är det så kan du fortfarande ta del av råden kring psykologisk hjälp. Om du inte testat, testa! Som Patrik här skriver så vet han om flera som blivit hjälpta och t o m fått partner efteråt. 
Svar på tråden Ingen rättighet att skaffa barn