• Jahnee

Minskad lust

Tjena. Jag är en Man (25) och har varit tillsammans med min tjej (25) i 2,5 år cirka. Jag har förstår inte riktig. I början av förhållandet va sexlivet väldigt bra! Nu är det riktigt katastrof och jag vet inte varför. Jag känner inget sug alls för sex, jag kan se henne naken, vad fan som. Mitt sug kommer inte, jag kan blk sugen men då stoppar en tanke mig, att jag inte pallar. Och en viktig detalj, jag älskar henne, finner henne väldigt attraktiv men gör jag det på ett sexuellt plan om det kan gå veckor utan att jag ens intimt rör henne? hon är inte världens kurvigaste, asså behöver inte va som dagens tjejer som har fantasikroppar med massa operationer. Men hon har väl inte mycket o ta på och för mig vill jag ha lite o ta på. Vet inte om det ligger något där, eller allmänt att jag knappt känner sug för o ens onanera, ingenting. Men förr när jag va singel va jag som ett djur efter sex. Förstår inte, kan de ha o göra med att jag och hon har haft det turbulent med jämna mellanrum, eller att mitt liv har varit fyllt av olycka o stress, ångest och massa bajs. Vet inte, känner mig bara vilsen för vi först nyligen började planera en förlovning, spendera livet med varandra men hon känner att det tar som fan på hennes självförtroende att jag knappt rör henne. Kramar henne, kysser henne, gör tjänster, gör allt jag kan för att underlätta för henne gör jag. Men inte riktigt det här sexiga. 

Hjälp mig lite, ge mig lite åsikter

• Svar på tråden Minskad lust
  • Meddelande borttaget
  • KattGustaf

Sen är det väl så att sexlusten går upp och ner genom livet, saker påverkar, mycket på jobbet, sjuka föräldrar osv.. Mycket kan hända som gör att man tappar suget tillfälligt.

Sen för mig personligen, försvinner tilliten till min partner försvinner också lite av magin med sexet och närheten.. 

Du får fundera lite och kanske prata om problemet med din partner på ett vuxet och moget sätt, det löser sig om ni tycker om varandra!

• zz22zz

Det finns många saker som kan påverka sexlusten precis som du och de övriga skriver. Stress, depression och ångest är exempel på psykologiska belastningar som kan påverka sexlusten negativt. Kroppen har två autonoma, självstyrande nervsystem. Det synpatiska nervsystemet är aktivt i situationer när vi behöver vara redo för att slåss eller fly. Vid stress och ångest aktiverar vi det nervsystemet och då kan det vara svprt att aktivera det parasympatiska nervsystemet som är aktivt vid trygghet och vila. Det parasympatiska nervsystemet är det som gör att man slappran av, får sexlust och ger förmågan till erektion. T ex är det vanligt att stressade killar vid sexdebuten snabbt tappar ståndet för att stressen aktiverar det sympatiska nervsystemet.  

Jag instämmer i rekommendationen om att diskutera frågan med din tjej. Försök komma fram vad ni kan höra för att tända gnistan igen. Vid förlorad sexlust är det precis som vid andra förlorade funktioner viktigt att försöka träna upp förmågan igen om man vill återfår den. Man kan börja smått och jobba sig uppåt. Varför inte testa att hålla hennes hand när ni är ute. Ge henne en kram då du kommer hem och en kyss innan du lägger dig? Får du inte regelbundet utlösning är det också en funktion som behöver sättas igång igen antingen med eller utan din tjej. 

Om du inte längre får morgonstånd och/eller har en sämre behårighet än tidigare kan det vara av värde att ta upp med din husläkare som kan beställa prov för testosteronbrist som dock är mycket ovanligt. Vid depression och/eller ångest kan det både bara bra att träffa en psykolog och en läkare. 

Överlag är det ju också av vikt att sova tillräckligt, äta regelbundet och träna några gånger per vecka. 

Har du några specifika frågor går det bra att skicka ett PM
    Lycka till! 
    ZZ22ZZ
    Leg. Läkare 

Svar på tråden Minskad lust