• Anonym (TS)

    Känner du någon som slår sin partner?

    Det är ju så fruktansvärt vanligt med mäns våld mot kvinnor. Helt obegripligt hur det fortgår år efter år. 


     


    Jag undrar ju ofta vad mannens omgivning säger. Vet de, reagerar de osv? 


     

  • Svar på tråden Känner du någon som slår sin partner?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Tekken) skrev 2024-02-06 15:27:02 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-02-06 15:25:01 följande:
    har du någon bra ursäkt för att ändra trådens ämne till "identifiera faktorer hos förövaren" utan att själv diskutera faktorerna.
    Vad är anledningen till att du hoppar över frågan? För att det helt plötsligt inte tillhör trådens ämne?
    jag behöver inte ha någon anledning att inte diskutera OT, du behöver en bra anledning när du påstår att det bara är en ursäkt för att slippa prata om ämnet när det inte är det som är trådens ämne och du behöver något belägg för att ansvaret för våldet läggs på kvinnors dåliga självkänsla och inte bara läsa i det mellan raderna.


    Ansvaret för våldet läggs på *kvinnors dåliga självkänsla.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Kvinna...) skrev 2024-02-06 17:29:41 följande:
    Känner du någon som slår sin partner?

    Min sambo är dömd och har suttit inne för misshandel. Nu går han i behandling, har lärt sig massor och slår inte mer.

    Han var så värd en andra chans och det vet han.

    Han har aldrig skadat någon tidigare och troligen aldrig mer mig.

    Tror verkligen på förändring och EN ny chans. Vi älskar varandra djupt!


    Hur vet du att han inte slår mer redan innan behandlingen är avslutad? Vilken behandling är det?

  • ClumsySmurf
    Tow2Mater skrev 2024-02-06 17:25:21 följande:
    Självkänsla handlar om att känna att du duger som du är, uppleva att du förtjänar kärlek och respekt, sätta sunda gränser för andra människor så att de inte utnyttjar eller gör dig illa, ta dina egna behov på allvar, etc.

    Jag har inte alls pratat om självförtroende.
    Jag diskuterar inte heller normaliseringsprocessen, eftersom den inte kommer in i bilden förrän senare. De som trippar runt sina partners kan vara föremål för den. Men det gäller inte dem som har god självkänsla och väljer att lämna istället för att trippa runt.
    Något av ett moment22 men kan man inte ha hyfsad självkänsla och ha svårt att sätta gränser?
    Förmågan att sätta gränser har bl.a med temperamentsdrag att göra och har de blivit respekterad av de närmaste är det inte säkert att de kan när de behövs.

    Det verkar finnas de som har diskuterat med ad hominem och fultolkare på forumet i flera år och ändå inte har förstått att det är en medveten taktik och försöker vinna en diskussion de inte kan vinna, har de då till en början varit helt underbar att diskutera, hade samma åsikt och det går i cykler, då är det nog många som inte förstår att "missuppfattningarna" är på ren jäkelskap och kanske börjar gå på äggskal i diskussioner så att inte stackars rövhål ska bli upprörd i onödan.
  • Tow2Mater
    ClumsySmurf skrev 2024-02-06 18:55:57 följande:
    Något av ett moment22 men kan man inte ha hyfsad självkänsla och ha svårt att sätta gränser?
    Förmågan att sätta gränser har bl.a med temperamentsdrag att göra och har de blivit respekterad av de närmaste är det inte säkert att de kan när de behövs.

    Det verkar finnas de som har diskuterat med ad hominem och fultolkare på forumet i flera år och ändå inte har förstått att det är en medveten taktik och försöker vinna en diskussion de inte kan vinna, har de då till en början varit helt underbar att diskutera, hade samma åsikt och det går i cykler, då är det nog många som inte förstår att "missuppfattningarna" är på ren jäkelskap och kanske börjar gå på äggskal i diskussioner så att inte stackars rövhål ska bli upprörd i onödan.

    Antar du menar och har de inte blivit respekterad av de närmaste är det inte säkert att de kan när de behövs.
    Ja, självkänslan har ju mycket med barndomen att göra, och det ligger säkert något i det. Det är säkert en glidande skala, med flera variabler. Och har man aldrig fått lära sig och träna på t ex gränssättning, kommer man kanske ha större problem med det som vuxen.
  • ClumsySmurf
    Tow2Mater skrev 2024-02-06 19:03:42 följande:
    Antar du menar och har de inte blivit respekterad av de närmaste är det inte säkert att de kan när de behövs.
    Ja, självkänslan har ju mycket med barndomen att göra, och det ligger säkert något i det. Det är säkert en glidande skala, med flera variabler. Och har man aldrig fått lära sig och träna på t ex gränssättning, kommer man kanske ha större problem med det som vuxen.
    nej, jag menar att de har blivit respekterade med logiken om ett barn som har dåligt immunförsvar aldrig blir sjukt får h*n inte bätte immunförsvar och blir lättare sjukt i vuxen ålder.
    Det är inte roligt att vara sjuk, det är mycket roligare att alltid vara frisk men det är inte bra eftersom man får dåligt immunförsvar och blir lättare sjuk i vuxen ålder.

    överbeskyddade barn skulle kunna vara en riskgrupp
    bigthink.com/series/the-big-think-interview/raise-resilient-kids/
  • Anonym (Tekken)
    ClumsySmurf skrev 2024-02-06 18:29:38 följande:
    jag behöver inte ha någon anledning att inte diskutera OT, du behöver en bra anledning när du påstår att det bara är en ursäkt för att slippa prata om ämnet när det inte är det som är trådens ämne och du behöver något belägg för att ansvaret för våldet läggs på kvinnors dåliga självkänsla och inte bara läsa i det mellan raderna.


    Ansvaret för våldet läggs på *kvinnors dåliga självkänsla.

    Varför fortsätter du att skriva till mig om det är OT? Jag pratar om en person som väljer att konsekvent ignorera det faktum att det existerar en förövare. Du kliver in och kräver ett citat på texten att det ignorerats.  Jag antar att vi sätter punkt här då. Har inte tålamod med såna ointelligenta inlägg du skriver hittills.

  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2024-02-06 15:10:20 följande:
    Normaliseringsprocessen hinner inte borja om du går innan dess. En del ser de tidiga signalerna och går.

    Så det kan inte hända vem som helst. Tvärsäkert.
    Du vet inte vad du pratar om.
    Det är faktiskt tragiskt.
  • Anonym (Tekken)
    Anonym skrev 2024-02-06 19:38:36 följande:
    Du vet inte vad du pratar om.
    Det är faktiskt tragiskt.
    Det är sorgligt. 
  • Anonym
    Anonym (Tekken) skrev 2024-02-06 19:48:24 följande:
    Det är sorgligt. 
    Det är lätt att sitta på sin kammare och tycka när man inte har sett verkligheten.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Tekken) skrev 2024-02-06 19:33:06 följande:

    Varför fortsätter du att skriva till mig om det är OT? Jag pratar om en person som väljer att konsekvent ignorera det faktum att det existerar en förövare. Du kliver in och kräver ett citat på texten att det ignorerats.  Jag antar att vi sätter punkt här då. Har inte tålamod med såna ointelligenta inlägg du skriver hittills.


    dina inlägg är ju riktigt lysande
    får jag bli din kompis?
Svar på tråden Känner du någon som slår sin partner?