• Anonym (OTS)

Blödning/hematom/graviditet

Fick en blödning för cirka 2 veckor sen med smärtor. Det konstaterades på gynakuten att jag har ett hematom i livmoderväggen. Fosterrörelser och hjärtljud fanns. Var helt övertygad om att det skulle vara kört. Dagen efter var blödningen borta och det har varit bra sen dess. Gjorde också ett UL för en vecka sen och då var allt okej med fostret men hematomet var kvar. 

Är i vecka 11. I förrgår blev jag förkyld och har hosta. Ingen feber men är jättetrött.

Idag vaknade jag och det är en blödning igen. Det är klarrött blod men inte alls i den omfattningen som senast. Inte alls samma smärta. Inga klumpar eller gammalt blod. 

Är så himla orolig men känns inte lönt att åka in då det inte finns något att göra och vi redan har ett UL bokat på tisdag. 

Kan blödningen ha framkallats av hostan och förkylningen? 

• Svar på tråden Blödning/hematom/graviditet
  • Maymom

Blödningen beror ju förmodligen på samma sak som sist.
    Har man sett hjärtljud minskar ju risken för missfall markant, och i den veckan du är i så är den risken väldigt låg som det är, så jag tror verkligen det hör ihop med hematomet.
    många blöder i början av graviditeten utan att det är någon fara. 

Ta det lugnt, sysselsätt dig och vänta till tisdag.
    🌸

• Anonym (OTS)
    Maymom skrev 2024-02-04 09:25:24 följande:

Blödningen beror ju förmodligen på samma sak som sist.
    Har man sett hjärtljud minskar ju risken för missfall markant, och i den veckan du är i så är den risken väldigt låg som det är, så jag tror verkligen det hör ihop med hematomet.
    många blöder i början av graviditeten utan att det är någon fara. 

Ta det lugnt, sysselsätt dig och vänta till tisdag.
    🌸

Tack för fina och lugna ord.
    Mitt förnuft säger samma som dina ord men känslorna något annat. Har UL på tisdag. Har sen ett läkarbesök på onsdag så att jag kan få en liten djupare förklaring kring vad det med hematomet innebär och någon plan framåt. 

Det som gör mig orolig är att BM sa att det troligtvis skulle komma bruna blödningar men nu kommer det färskt blod igen. 

• Anonym (M)
    Anonym (OTS) skrev 2024-02-04 09:43:58 följande:

Mitt förnuft säger samma som dina ord men känslorna något annat. Har UL på tisdag. Har sen ett läkarbesök på onsdag så att jag kan få en liten djupare förklaring kring vad det med hematomet innebär och någon plan framåt. 

Det som gör mig orolig är att BM sa att det troligtvis skulle komma bruna blödningar men nu kommer det färskt blod igen. 

Om det är färskt klar rött blod ska du absolut ta kontalt med gynakuten där du bor. Ev åka in för ett UL. 
  • Anonym (Såhär)

Jag kan inte svara på din fråga om hostan, men jag hade ett hematom under graviditeten med mitt tredje barn. Jag blödde under flera veckors tid, ibland klarrött som droppade, ibland bara bruna flytningar. Var orolig och gick på kontroller. Allt flöt dock på fint med graviditeten i övrigt, och allt eftersom absorberade kroppen återstoden av blodet. Vid RUL såg man inget hematom längre. 

Barnet är för övrigt snart 4 år och helt frisk. ✨

• Anonym (Såhär)
    Anonym (M) skrev 2024-02-04 11:15:33 följande:
    Om det är färskt klar rött blod ska du absolut ta kontalt med gynakuten där du bor. Ev åka in för ett UL. 
    Nej, det du skriver här stämmer ej. Ett hematom SKA tömma sig, så blödningar då och då är helt normalt under förutsättning att man konstaterat att det då beror på just ett hematom. 
  • Anonym (Såhär)
    Anonym (OTS) skrev 2024-02-04 09:43:58 följande:

Jag hade exakt så som du beskriver nu. Det kom färska blödningar blandat med bruna flytningar. Fick vid ansträngning alltid en röd blödning. 
  • Anonym (OTS)
    Anonym (Såhär) skrev 2024-02-04 15:14:33 följande:
    Jag hade exakt så som du beskriver nu. Det kom färska blödningar blandat med bruna flytningar. Fick vid ansträngning alltid en röd blödning. 

Tack för att du delar med dig. 

Det är konstaterat ett hematom vid två olika UL. 
    Tänker att hosta och förkylning samt att jag har behövt ta hand om mitt barn som varit sjuk lite extra är den ansträngningen du pratar om som kan ha startat detta. 

• Anonym (M)

Anonym (Såhär): Om mam blöder klarrött under sin graviditet så bör man ta kontakt med gynakuten där man bor oavsett om det beror på ett hematom eller inte. Så jo, det kan skrev stämde alldeles utmärkt. 

• Anonym (Såhär)
    Anonym (M) skrev 2024-02-04 16:18:52 följande:

Anonym (Såhär): Om mam blöder klarrött under sin graviditet så bör man ta kontakt med gynakuten där man bor oavsett om det beror på ett hematom eller inte. Så jo, det kan skrev stämde alldeles utmärkt. 

Nej, det fick jag klart och tydligt till mig att det skulle jag inte göra. Jag blev hänvisad till privat UL när jag gjorde det och stoppad i dörren på akuten. 
  • Anonym (Såhär)
    Anonym (OTS) skrev 2024-02-04 16:16:23 följande:

Tack för att du delar med dig. 

Det är konstaterat ett hematom vid två olika UL. 
    Tänker att hosta och förkylning samt att jag har behövt ta hand om mitt barn som varit sjuk lite extra är den ansträngningen du pratar om som kan ha startat detta. 

Det låter ganska troligt ja. Det kommer säkert att gå bra ❤️
  • Anonym (M)

Anonym (Såhär): Då gjorde gynakuten fel. Hoppas du anmälde till IVO. 

• Anonym (Såhär)
    Anonym (M) skrev 2024-02-04 19:49:00 följande:

Anonym (Såhär): Då gjorde gynakuten fel. Hoppas du anmälde till IVO. 

Som privatperson anmäler man inte till IVO. Det är det hälso- och sjukvården själv som gör vid felaktigheter som begåtts inom vården. 

Vad baserar du ens det på att det skulle vara fel? Ge mig gärna fakta, för du hade nämligen fel i påståendet om IVO också. 

• Anonym (M)
    Anonym (Såhär) skrev 2024-02-04 20:21:19 följande:

Som privatperson anmäler man inte till IVO. Det är det hälso- och sjukvården själv som gör vid felaktigheter som begåtts inom vården. 

Vad baserar du ens det på att det skulle vara fel? Ge mig gärna fakta, för du hade nämligen fel i påståendet om IVO också. 

Nej, men du borde ha klagat. 

Ja, jag vet att man som privatperson inte direkt anmäler till IVO men med en klagan på hjälper man att anmäla. 
  • Anonym (OTS)
    Anonym (M) skrev 2024-02-04 20:41:10 följande:
    Nej, men du borde ha klagat. 

Ja, jag vet att man som privatperson inte direkt anmäler till IVO men med en klagan på hjälper man att anmäla. 

Ni kan sluta bråka om IVO. 

Har haft blödning åt det mer bruna hållet som BM sa nu ikväll. Det är en stor oro men det hade aldrig kunnat bli en anmälan till IVO. Det hjälper nämligen inte att åka till gynakuten. Det finns inget de kan göra för att stoppa ett ev missfall fick jag klart och tydligt berättat för mig förra gången. De sa att om blödningen fortsätter i ungefär samma karaktär utan klumpar är det bara att vara hemma och ta det lugnt. Skrev mest inlägget för att jag ville ha lite pepp och kanske få andras erfarenheter. 

Så himla orolig och hoppfull på samma gång. 

Svar på tråden Blödning/hematom/graviditet