• Anonym (Intyg)

Vårdens bedömningar och intyg...

En fråga till er som arbetar inom vården, jag hoppas någon kan svara anonymt, uppriktigt och ärligt...

Förekommer det att andra myndigheter kontaktar er och försöker att påverka er till att inte göra bedömningar och skriva utlåtanden eller intyg som styrker behov av vård, läkemedel eller hjälpmedel för en specifik patient, som kan kosta den andra myndigheten pengar?

• Svar på tråden Vårdens bedömningar och intyg...
  • EpicF
    Tom Araya skrev 2024-02-07 22:22:37 följande:
    På myndigheter arbetar det människor och bland människor finns de som har en väldigt liberal syn på lagar och regler, i synnerhet de som pekar på det egna (myndigheten i detta fall) ansvaret och skyldigheterna.
    Det är i dagens Sverige oerhört glest mellan granskningarna av svenska myndigheter och i de fall man granskar något skall det vara oerhört allvarligt, typ dödsfall eller närapå.
    Skulle en myndighet/myndighetsärende ändå granskas och funnits göra fel, så innebär det ändå väldigt sällan några svåra konsekvenser för myndigheten eller myndighetens personal. 
    Detta innebär att myndigheter i praktiken kan göra allt det du hävdar att de inte kan... och de gör det.
    Jag har inte hävdat att de inte kan göra det. Sjävklart kan de pröva gå runt sekretessen. Även läkaren kan bryta sekretessen. 
  • Tom Araya
    EpicF skrev 2024-02-07 22:35:20 följande:
    Jag har inte hävdat att de inte kan göra det. Sjävklart kan de pröva gå runt sekretessen. Även läkaren kan bryta sekretessen. 
    De behöver inte ens följa reglerna.
  • Anonym (S)
    Tom Araya skrev 2024-02-07 22:22:37 följande:
    På myndigheter arbetar det människor och bland människor finns de som har en väldigt liberal syn på lagar och regler, i synnerhet de som pekar på det egna (myndigheten i detta fall) ansvaret och skyldigheterna.
    Det är i dagens Sverige oerhört glest mellan granskningarna av svenska myndigheter och i de fall man granskar något skall det vara oerhört allvarligt, typ dödsfall eller närapå.
    Skulle en myndighet/myndighetsärende ändå granskas och funnits göra fel, så innebär det ändå väldigt sällan några svåra konsekvenser för myndigheten eller myndighetens personal. 
    Detta innebär att myndigheter i praktiken kan göra allt det du hävdar att de inte kan... och de gör det.
    Det stämmer inte. Vi som arbetar på FK blir granskade på olika sätt hela tiden vad gäller kvalitet, effektivitet och säkerhet. Det sker både internt och extern. Om man gör ett allvarligt fel blir det konsekvenser. 
  • Tom Araya
    Anonym (S) skrev 2024-02-07 22:53:12 följande:
    Det stämmer inte. Vi som arbetar på FK blir granskade på olika sätt hela tiden vad gäller kvalitet, effektivitet och säkerhet. Det sker både internt och extern. Om man gör ett allvarligt fel blir det konsekvenser. 
    Nej, inte i förhållande till  mängden misstänkta eller uppfattade regelbrott.
    Som jag sa, det är bara i oerhört allvarliga fall ärenden granskas, vilket innebär att 99 av 100 fall hamnar under radarn hos granskningsorganen.
    Jag vet, för jag har gjort många sådana anmälningar (dock inte just FK) för anhörigas räkning. Svaret jag får är att det inte medför tillräckligt svåra konsekvenser för den enskilde/brukaren/patienten för de begränsade resurser man har.
    Många känner det därför som meningslöst att anmäla och på myndigheterna anmäls ingenting av oangelägenheter man ser.

Kan du nämna några konsekvenser om man gör fel?
  • Anonym (Biståndshandläggare)

Skulle inte falla mig in att be vården ta ställning som "sparar pengar". Snarare brukar jag behöva påminna om vilka uppgifter jag faktiskt behöver i MIN bedömning, snarare än ett värdelöst papper där de bedömt behov av insatser som de inte har koll på.

Hade läkare enkom styrt vilket stöd folk skulle fått, utan kostnadsansvar skulle Sverige gått i konkurs för länge sedan.

• Anonym (påverka)
    EpicF skrev 2024-02-07 22:03:25 följande:
    Jo, sekretessen råder alltid. Men om ex fk ringer för att de vill ha kompletteringar för sjukintyget dö har läkare fått ett godkännande av patienten att göra dessa kompletteringar genom att sjukintyget har skickats till fk. 

Men fk kan inte påverka läkaren i sin bedömning. Eller be läkaren göra en annan bedömning. Eller ens diskutera andra saker än just aktuella läkarintyg. 
    Det behövs inte ens ett godkännande, fk till exempel har alltid rätt att inhämta uppgifter som det behöver. Det råden inte sekretess i de ärendena. 

Fk kan ifrågasätta en bedömning eller ett påstående. 
  • EpicF
    Anonym (påverka) skrev 2024-02-08 08:47:02 följande:
    Det behövs inte ens ett godkännande, fk till exempel har alltid rätt att inhämta uppgifter som det behöver. Det råden inte sekretess i de ärendena. 

Fk kan ifrågasätta en bedömning eller ett påstående. 
    Självklart kan fk ifråga sätta en bedömning (det kan alla myndigheter). Men de har ingen rätt att påverka bedömningen. Men eftersom läkare också är människor så kan de bli påverkade omedvetet. 
  • EpicF

Tom Araya: Läkaren kan bli av med sin legitimation, är det konsekvens nog för dig? 

• Anonym (Q)

Vården gör sin bedömning utan påverkan från någon annan myndighet eller person. 

Vill en myndighet som t ex socialtjänsten ha upplysning och frågar under lagstöd är det bara för vården att lämna ut uppgifter. 

Vården  också begära att en patient ska tvångsvårdas. Kan patienten inte ta hand om dig själv, skada sig själv eller andra ser vården till att den personen får hjälp trots motstånd och protest. Även detta genom lagstöd. 

• Tom Araya
    EpicF skrev 2024-02-08 09:26:41 följande:

Tom Araya: Läkaren kan bli av med sin legitimation, är det konsekvens nog för dig? 

Det är nog så sällsynt (av just denna orsak) att man kan nog nästan bortse från den risken.
  • EpicF
    Tom Araya skrev 2024-02-08 16:21:05 följande:
    Det är nog så sällsynt (av just denna orsak) att man kan nog nästan bortse från den risken.
    Du tror att det är sällsynt att en läkare som gör fel blir av med sin legitimation? 

Nej, det är inte sällsynt. Det händer så länge det anmäls. 
  • Tom Araya
    EpicF skrev 2024-02-08 17:37:11 följande:
    Du tror att det är sällsynt att en läkare som gör fel blir av med sin legitimation? 

Nej, det är inte sällsynt. Det händer så länge det anmäls. 
    Ja, det tror jag.
    De flesta fall anmäls inte.
    De flesta fall som anmäls läggs ned.
  • Anonym ((Läkare))

Aldrig hänt, nej. 

Däremot måste man ibland kämpa för sina patienter, när jag misstänker att tex biståndshabdläggare gjort sitt beslut pga bristande medicinska kunskaper. 

Då kan man behöva höra av sig och förklara ännu tydligare vilka problemet patienter har och hur prognosen ser ut. 

Vi kan nog glömma vara tydliga eftersom det kan vara så självklart för oss vilka svårigheter en viss diagnos medför.

• Anonym (Intyg)
    Anonym ((Läkare)) skrev 2024-02-08 19:06:46 följande:

Aldrig hänt, nej. 

Däremot måste man ibland kämpa för sina patienter, när jag misstänker att tex biståndshabdläggare gjort sitt beslut pga bristande medicinska kunskaper. 

Då kan man behöva höra av sig och förklara ännu tydligare vilka problemet patienter har och hur prognosen ser ut. 

Vi kan nog glömma vara tydliga eftersom det kan vara så självklart för oss vilka svårigheter en viss diagnos medför.

Så har en läkare aldrig engagerat sig för mig och min sak.
    Läkaren brukar fråga mig vilken typ av intyg de behöver och handläggaren säger bara "någon typ av intyg som styrker...".
    Prata med varandra gör de inte (inte officiellt i alla fall), utan allt ska gå genom mig så att det suger ur en all energi och det blir mitt fel när de andra inte gör sin del.
  • Anonym ((Läkare))

Tråkigt att höra. Men ja jag vet att alla inte är så engagerade.
    Jobbigt att vara medlare. Vet inte vad det gäller alls men kanske kan det funka att be läkaren prata med personen? För att du ska slippa återberätta vad den andra sagt?
    Eller om det går att ha ett sip möte? Då olika aktörer möts?

• Anonym (Intyg)
    Anonym ((Läkare)) skrev 2024-02-09 02:42:02 följande:

Tråkigt att höra. Men ja jag vet att alla inte är så engagerade.
    Jobbigt att vara medlare. Vet inte vad det gäller alls men kanske kan det funka att be läkaren prata med personen? För att du ska slippa återberätta vad den andra sagt?
    Eller om det går att ha ett sip möte? Då olika aktörer möts?

Det är en annan sak som inte heller har fungerat.

Kommun 1 - hjälpsam VC och kurator, men socialtjänsten är inte intresserad och förhalar.

Kommun 2 - Gör ett försök till SIP med socialtjänsten, ett möte hålls, sedan inget mer. Ingen samverkan, ingen plan, ingen uppföljning och socialtjänsten styr bort samtalen från att handla om deras eget ansvar.
    Tar kontakt med VC och frågar om de kan hålla i SIP - nekande svar från chefen, men en läkare tar senare på sig uppgiften. Men det ör försent, hinns inte med innan jag flyttar.

Kommun 3 - Av tidigare erfarenhet vill jag inte att socialtjänsten håller i det, utan försöker med VC. Är nu inne på min tredje VC efter att de tidigare vägrat eller hållt i ett möte utan uppföljning.

Ingen verkar kompetent eller villig till det som SIP syftar till.

• Anonym (S)
    Tom Araya skrev 2024-02-07 23:06:17 följande:
    Som jag sa, det är bara i oerhört allvarliga fall ärenden granskas, vilket innebär att 99 av 100 fall hamnar under radarn hos granskningsorganen.
    Jag vet, för jag har gjort många sådana anmälningar (dock inte just FK) för anhörigas räkning. Svaret jag får är att det inte medför tillräckligt svåra konsekvenser för den enskilde/brukaren/patienten för de begränsade resurser man har.
    Många känner det därför som meningslöst att anmäla och på myndigheterna anmäls ingenting av oangelägenheter man ser.

Jag kan inte svara för andra myndigheter men på FK blir vi granskade hela tiden, både internt och externt. Det blir svårt att göra allvarliga fel utan att det upptäcks och är det någon som anmäler så kommer det självklart kollas upp och utredas vid behov. Jag har en fd kollega som gjorde ett fel och blev anmäld. Fallet togs upp i rätten och det blev konsekvenser. Man kan till exempel förlora jobbet.  

Man jobbar även hårt för att förebygga med till exempel utbildningar om vad som är tillåtet och inte. I dessa utbildningar är man extremt tydlig med hur allvarligt det är med överträdelser och att det kan få stora konsekvenser personligen. Detta är inget man tar lätt på.

• Anonym (S)
    Tom Araya skrev 2024-02-07 23:06:17 följande:

Jag kan inte svara för andra myndigheter men på FK blir vi granskade hela tiden, både internt och externt. Det blir svårt att göra allvarliga fel utan att det upptäcks och är det någon som anmäler så kommer det självklart kollas upp och utredas vid behov. Jag har en fd kollega som gjorde ett fel och blev anmäld. Fallet togs upp i rätten och det blev konsekvenser. Man kan till exempel förlora jobbet.  

Man jobbar även hårt för att förebygga med till exempel utbildningar om vad som är tillåtet och inte. I dessa utbildningar är man extremt tydlig med hur allvarligt det är med överträdelser och att det kan få stora konsekvenser personligen. Detta är inget man tar lätt på.

Svar på tråden Vårdens bedömningar och intyg...