• Tom Araya

Vårdens bedömningar och intyg...

EpicF skrev 2024-02-05 12:36:31 följande:

Nej. Aldrig varit med om. Dessutom råder tystnadsplikt så oavsett om en annan myndighet ringer så har man inte lov att diskutera patienterna. 

Enda som kan ringa läkaren är apoteket om de har frågor om dosering. Men de har ofta nr direkt till läkare. 

Det förutsätter att alla alltid följer regelverket till punkt och pricka, vilket jag vet inte stämmer med verkligheten.
  • Tom Araya
    EpicF skrev 2024-02-07 22:03:25 följande:
    Jo, sekretessen råder alltid. Men om ex fk ringer för att de vill ha kompletteringar för sjukintyget dö har läkare fått ett godkännande av patienten att göra dessa kompletteringar genom att sjukintyget har skickats till fk. 

Men fk kan inte påverka läkaren i sin bedömning. Eller be läkaren göra en annan bedömning. Eller ens diskutera andra saker än just aktuella läkarintyg. 
    På myndigheter arbetar det människor och bland människor finns de som har en väldigt liberal syn på lagar och regler, i synnerhet de som pekar på det egna (myndigheten i detta fall) ansvaret och skyldigheterna.
    Det är i dagens Sverige oerhört glest mellan granskningarna av svenska myndigheter och i de fall man granskar något skall det vara oerhört allvarligt, typ dödsfall eller närapå.
    Skulle en myndighet/myndighetsärende ändå granskas och funnits göra fel, så innebär det ändå väldigt sällan några svåra konsekvenser för myndigheten eller myndighetens personal. 
    Detta innebär att myndigheter i praktiken kan göra allt det du hävdar att de inte kan... och de gör det.
  • Tom Araya
    EpicF skrev 2024-02-07 22:35:20 följande:
    Jag har inte hävdat att de inte kan göra det. Sjävklart kan de pröva gå runt sekretessen. Även läkaren kan bryta sekretessen. 
    De behöver inte ens följa reglerna.
  • Tom Araya
    Anonym (S) skrev 2024-02-07 22:53:12 följande:
    Det stämmer inte. Vi som arbetar på FK blir granskade på olika sätt hela tiden vad gäller kvalitet, effektivitet och säkerhet. Det sker både internt och extern. Om man gör ett allvarligt fel blir det konsekvenser. 
    Nej, inte i förhållande till  mängden misstänkta eller uppfattade regelbrott.
    Som jag sa, det är bara i oerhört allvarliga fall ärenden granskas, vilket innebär att 99 av 100 fall hamnar under radarn hos granskningsorganen.
    Jag vet, för jag har gjort många sådana anmälningar (dock inte just FK) för anhörigas räkning. Svaret jag får är att det inte medför tillräckligt svåra konsekvenser för den enskilde/brukaren/patienten för de begränsade resurser man har.
    Många känner det därför som meningslöst att anmäla och på myndigheterna anmäls ingenting av oangelägenheter man ser.

Kan du nämna några konsekvenser om man gör fel?
  • Tom Araya
    EpicF skrev 2024-02-08 09:26:41 följande:

Tom Araya: Läkaren kan bli av med sin legitimation, är det konsekvens nog för dig? 

Det är nog så sällsynt (av just denna orsak) att man kan nog nästan bortse från den risken.
  • Tom Araya
    EpicF skrev 2024-02-08 17:37:11 följande:
    Du tror att det är sällsynt att en läkare som gör fel blir av med sin legitimation? 

Nej, det är inte sällsynt. Det händer så länge det anmäls. 
    Ja, det tror jag.
    De flesta fall anmäls inte.
    De flesta fall som anmäls läggs ned.
Svar på tråden Vårdens bedömningar och intyg...