• Vicki89

GBS - igångsättning?

Hej,
    jag var och lämnade urinprov igår hos bm för jag har haft känslan att jag kanske har urinvägsinfektion. Idag ringde hon upp och sa att jag har GBS. hon sa att jag kommer behöva antibiotika under förlossningen för att inte riskera att smitta barnet.

när jag läser på om detta ser jag att det står att man ska få antibiotika minst 4 timmar innan barnet föds. Jag väntar tredje barnet och båda mina barn har fötts på mindre än fyra timmar, då hade jag inte GBS vad jag vet (hade testat mig för uvi båda graviditeterna). så om den här förlossningen går lika snabbt kommer jag inte hinna få antibiotika i tid.

jag vet att det är liten risk att barnet blir sjukt, men det känns ju inte som att man vill ta några risker i onödan. Jag ska till barnmorskan först om en månad igen, och tänker såklart prata med henne då. Men är det någon här som vet hur man brukar resonera kring sådant här? Är det skäl nog att få en igångsättning?
  • Svar på tråden GBS - igångsättning?
  • Anonym (GBS)

Har haft GBS med två barn och har haft snabba förlossningar, fördelen med att det går snabbt är att tiden barnet utsätts för GBS blir kortare. Sonen föddes ganska exakt 1.5h efter att vi kom in, vet inte exakt när dom satte antibiotika men uppenbarligen good enough. Med dottern var jag redan inlagd sen två dagar pga tidig vattenavgång pga GBS och hann bara vara 50min på förlossningen, vet inte när antibiotika sattes då heller.

Kan du inte be att få prata med en läkare? 

• Vicki89

Det låter ju ändå positivt med snabba förlossningar på ett sätt då. Jo, jag ska prata med barnmorskan vid nästa besök och se vad hon säger.

• Anonym (GBS)
    Vicki89 skrev 2024-02-03 09:41:01 följande:

Det låter ju ändå positivt med snabba förlossningar på ett sätt då. Jo, jag ska prata med barnmorskan vid nästa besök och se vad hon säger.

Jamen precis. Själv fick jag panik när vattnet plötsligt gick med dottern, 3 veckor före BF. Men dom la bara in mig och gjorde inget förutom att kolla barnets puls med vissa intervall och sen drog värkarna igång efter nästan två dygn. Så jag knallade runt där korridorerna och hoppades att det skulle starta. Min första BM sa att det farligaste med GBS är när man inte vet om det. Men visst bli man orolig. Se till att dom tar prover regelbundet så inte värdena seglar iväg.
  • Vicki89
    Anonym (GBS) skrev 2024-02-03 09:52:04 följande:
    Jamen precis. Själv fick jag panik när vattnet plötsligt gick med dottern, 3 veckor före BF. Men dom la bara in mig och gjorde inget förutom att kolla barnets puls med vissa intervall och sen drog värkarna igång efter nästan två dygn. Så jag knallade runt där korridorerna och hoppades att det skulle starta. Min första BM sa att det farligaste med GBS är när man inte vet om det. Men visst bli man orolig. Se till att dom tar prover regelbundet så inte värdena seglar iväg.
    Ja, med min första gick vattnet i vecka 35 av oklar anledning (hade inte GBS då), och då satte de in antibiotika för säkerhets skull, om det var så att vattnet hade gått pga någon infektion. Sedan gick förlossningen snabbare än de hade trott att den skulle göra, så efteråt sa de att antibiotikan antagligen inte hade hunnit göra någon nytta. Så det Var ju tur för dig att det ändå gick bra tänker jag! Men jag funderar nu när jag vet att jag har gbs om det ändå kan vara klokt att fråga om igångsättning, så att antibiotikan har chans att verka ordentligt. Men drar det igång innan man hade planerat igångsättningen så är det ju inte så mycket att göra ändå. Och då får man ju ha lite mer kontroller efteråt. Känns bara som att jag vill göra allt jag kan för att Minsk risken att barnet blir smittat.
Svar på tråden GBS - igångsättning?