Han vågar inte
Sedan tror jag att det är dina negativa tankar på ensamhet som gör dig extra rädd för just det. Katastroftankar är vanligt hos deprimerande.
Du kan aldrig förutse din framtid. Det finns inget som säger att du ska bli ensam hela livet- utom dina tankar. Tänk på att många gamla är livrädda att deras partner ska gå bort, men sen klarar de sig bra ändå ( även om de naturligtvis sörjer).
Min pappa var livrädd när min mamma ville skilja sig. Han trodde inte han skulle kunna leva då. Nu har han levt 20 år utan henne och mår nog nästan bättre än innan ( dåligt förhållande). Tankar är just bara tankar, hos psykiatrin har de verktyg för att försöka jobba bort sådant. Prova mindfullness bl.a.
Det finns många singlar nuförtiden och du kommer klara dig lika bra som alla andra. Risken är dock stor att du kommer hitta någon med tiden. Du har många år att leva. MEN gör dig av med rädslan att vara ensam, du klarade dig ju innan du träffade (spöket). Du har nämligen mycket större chans att hitta rätt om du jobbar på dig själv och börjar trivas med din tillvaro.
Du kan läsa otaliga såna lyckliga historier på nätet. Du behöver bara hjälp att sluta tänka så mörka katastroftankar. Det hade inte blivit bättre om han valt dig, för att sen vara otrogen, och kanske lämnat dig igen.