Anonym (o) skrev 2025-02-23 14:48:23 följande:
Ja, jag visste ju att du inte skulle tro att han gör det med flit, men oavsett om han är medveten om vad han gör eller inte, så blir det samma effekter för dig.
Det här stämmer också in på ett offer i ett misshandelsförhållande, du försöker analysera honom och letar ursäkter och förklaringar till att det kanske inte är hans fel egentligen, eller att han inte menar det, att han kan inte hjälpa det.
Ja en psykisk misshandlare ser till att en stark känslomässig bindning uppstår och att du ska ha svårt att släppa och istället fortsätta hoppas. I ditt fall räcker det tydligen med att det en kort tid var fantastiskt sen kan han strössla luppmärksamhet lite då och då för att du ska behålla bindningen, intresset och hoppet. Sveken kommer alltid igen och de gör fruktansvärt ont, men det kan du ändå ta, du kommer ändå inte släppa honom åtminstone inte än. Och med släppa menar jag lämna i betydelsen att du tar steget och aktivt avslutar och inte är öppen för vidare kontakt igen.
Jag kommer dit, en dag - om det här fortsätter.
Jag har skrivit färdigt ett meddelande redo att skicka, där jag talar om för honom att nu räcker det. Men jag kan inte skicka det bara sådär - han måste ta kontakt för jag skriver ju inte till honom annars. Han måste såra mig en gång till för att jag ska göra det. Förmodligen fler.
Vad gör det så svårt? Jo, att då visar jag honom att jag är sårbar, att han faktiskt betydde något och att jag trodde jag var värd att älska. Och det är så jävla svårt att ta de orden i min mun. Det är lättare att spela med - jag får ta det jag får. Ska vara glad om någon vill ha mig även om det bara är sporadiskt och jag får gråta ögonen ur mig miljoner gånger.
Så många gånger jag har fått höra det - var glad att någon vill ha dig, förstår att du inte har någon, att ingen vill vara med dig, förstår att du inte har vänner.
Det är lätt att börja tro på det, när det sägs av någon som borde älska en villkorslöst.