• Anonym (M)

Han vågar inte

Anonym (o) skrev 2025-02-23 02:14:00 följande:

Fast det vore ju att ljuga för dig och det är inte snällt någonstans. Vi har svårt att se att det kommer gå över om du inte själv sätter stopp. Vet inte om det är jämförbart men tror man har sett i relationer med psykisk misshandel och manipulation att det kan dröja åratal och ett visst antal smällar/svek innan offret till slut sätter stopp, om man nu kan jämföra med det. Men jag tycker det påminner, jag tror att du hoppas i det längsta på att personen ska bättra sig och att det ska bli bra, att han egentligen är bra.

Jag har svårt att avgöra hur allvarligt ditt dåliga mående är men kan det vara så att du behöver söka akut hjälp nu? 

Blir också orolig över hur du mår, att du nog behöver professionell hjälp. Du behöver nog gå igenom din barndom och de svårigheter du fått utstå.. Just nu upprepar du bara dåliga mönster. Att du känner hat från oss i tråden är ledsamt. Några beter sej inte bra. Det är sant. Såna finns överallt. Det kommer att bli bra, ja! Du behöver dock kavla upp armarna och sätta gränser och ta reda på vad du behöver för att må bra. Du behöver vara rädd om dej. Det finns ingen annan som du och du är bra. Du har ingen anledning till självhat. Eller hur?!

Vill du verkligen låta han utnyttja dej mera? Det kan fungera bra med tillfälligt sex. Men du verkar inte vilja ha det nu. Så sluta med det! kram!
  • Anonym (M)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-23 07:03:05 följande:

Förlåt hörni. Jag var trött och ledsen igår och så otroligt stressad över hela situationen. 
    Det är mycket bättre idag, jag har sovit gott och är inte lika trött.

Och tack för att ni håller mig sällskap i den här vansinnigt långa tråden.

Skönt att höra! Kanske mår du bättre för att du behöver vara själv nu och gå igenom gamla sorger och oförrätter, lämna dem bakom dej och sedan bara släppa in de personer i ditt liv som du mår bra av? Hjärta
  • Anonym (M)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-23 18:00:19 följande:
    Jag är ju bra, jag vet ju det. Jag kan laga mat, städar, har jobb, egna intressen, bra i sängen, ser ganska bra ut, social. Ett kap egentligen. Men jag har mått så dåligt under så många år och det är svårt att förstå sitt eget värde. Ibland tänker jag att det finns så mycket tomtar där ute som lyckas bra i livet och verkar lyckliga - vad gör jag för fel? Jag fick fel föräldrar i alla fall, men annars har jag verkligen skött mig i livet. Jag skolkade inte i skolan, har utbildat mig, bra vänner, dricker sällan, tar inga droger, tränar och är aktiv. Jag har liksom inte gjort några fel utom att jag tyvärr verkar ha en dålig kompass när det gäller vilka män jag faller för.
    Ska det inte vända snart?
    Det vänder när du vänder det. Ja, du fick en dålig kompass av fel föräldrar. Jag råkade ut för samma elände. Det positiva är att du kan bryta destruktiva mönster, om du är lite smart och det är du :) Dvs du funderar över vad kärlek är. Kärlek visar dem som behandlar dej väl. Fortsättningsvis umgås du bara med dem. Lätt? Ja, eller hur Hjärta
  • Anonym (M)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-10 08:19:09 följande:
    Rutinen bryts ju förhoppningsvis iom att jag flyttar och möjligheten att ses försvinner. 
    Du har du för höga förhoppningar. Fick en fel kompass av fel föräldrar ordnar sej ingenting utan ansträngning av en själv. Det är hårt jobb, om en vill förändra sina förutsättningar att lyckas och känna lycka i livet. Men det är du väl värd?
  • Anonym (M)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-10 11:30:59 följande:
    Jag har inte fått fel kompass på så sätt att jag saknar sunda värderingar. Det var inte en bra uppväxt för att jag har varit för hårt kontrollerad, med väldigt lite erfarenhet av ömhet och förtroende där man har använt sårbarheten mot en. 
    Jag har ett fungerande liv utanför det här, men jag är vilsen i mig själv och saknar självkänsla. Jag har väldigt sällan fått höra att jag är bra helt enkelt. 
    Ja, okej. Då har du fel kompass och måste skaffa en annan. En kompass som berättar för dej att du är bra och är värd att behandlas väl och tas på allvar. DU måste säga det här till dej själv och visa att du menar allvar. Att inte acceptera att sårbarheten vänds mot en, som du uttrycker det.
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-10 12:25:13 följande:
    Därför att då måste han åka från sin familj. Det var betydligt enklare när han "måste" iväg pga jobb. Jag tror inte han kommer komma till mig, och jag kommer absolut inte åka hem till honom. Det är deras hem, hon "finns" inte för mig och jag vill henne inget illa. Att träffa honom i deras hem skulle vara ett rent hån (nej, det är inte rätt mot henne som det är redan nu) mot henne så där kommer även jag säga nej. 
    Sen måste du behandla andra på samma sätt som du vill behandlad. Nu låter du han göra som han vill och det innebär att du INTE står upp för dina värderingar. Det vill säga du konstaterar bara att det inte är rätt mot frun att du utan hennes vetskap ligger med hennes man. Så hur ska du ha det? När ska du stå upp för dej själv och dina värderingar?
  • Anonym (M)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-10 18:14:13 följande:
    Jo, jag är feg i det här. Det är ingen hemlighet. 
    Som sagt att maka söker kaka
  • Anonym (M)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-11 07:58:45 följande:
    Det är inte riktigt sant. Livet har rullat på mellan och jag har accepterat det och försökt gå vidare, men varje gång han hör av sig är cirkusen igång igen. Ja, jag kan sätta stopp för det genom att vara tydligare och förstår han inte så får jag blocka. Men innerst inne VILL jag ju inte det, jag ville att vi skulle kunna respektera varandra. Allra helst ville jag ju att det skulle bli vi, men eftersom det inte går eller blir, pga vad han känner/inte känner, så hade vi väl kunnat göra slut som vuxna människor och inte leka med varandras känslor. 
    Ja, ni hade kunnat göra slut som vuxna människor om du hade gjort det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-11 08:35:03 följande:
    Nu känner jag sorg. Jag tyckte verkligen om honom. Jag var jättekär. 
    Jag tycker fortfarande om honom och ett visst uns av kärlek är kvar, men jag är ganska neutralt inställd till honom som person. Men när vi hörs eller ses får han mina känslor att åka berg- och dalbana. Jag längtar efter den han var, eller den jag trodde han var. 
    Det är klart det kommer gå över, det förstår ju jag med. Men det där lilla lilla hoppet som tänds varje gång han kontaktar mig är svårt att hantera. 
    Ja, det beror av tidiga erfarenheter från barndomen. Du är som du nämnt van vid att dina nära och kära utnyttjar din sårbarhet. Därför söker du dej till honom. Han utnyttjar din sårbarhet och det är den typen av kärlek du känner dej bekant med. Men vet du det finns bättre kärlek och sån kärlek du vill ha och behöver. Men då måste du slänga den gamla kompassen. Du måste i så fall börja sätta gränser för alla som utnyttjar dej. Kärlek visar dem som tar dej på allvar och respekterar dina gränser Hjärta
  • Anonym (M)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-12 07:44:33 följande:
    Fast när vi började ses sa jag att jag var okej med något casual, men han drog det längre. 
    Jaja, det låter som att jag bara kommer med bortförklaringar och hur som helst spelar det ingen roll 
    Jo, det och du spelar roll. Har du ändrat dej måste du ju berätta det. Hur ska han annars veta?!
  • Anonym (M)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-17 08:08:41 följande:
    Jo, så klart det förstår jag ju också att det skulle vara ett mycket rikare liv utan honom. 

Jag vet inte hur jag kommer hantera det. Det är svårt,  jag VILL ju att vi ska kunna vara vänner. Höra av oss hur den andre mår, säga hej liksom. Jag förstår ju att det inte är möjligt men det är vad jag VILL. 
    Du upprepar gamla mönster från en barndom där du ibland blev kramad och ibland avvisad, utan uppenbar anledning. Nu är du medveten om att det finns bättre relationer fulla av förtroende och respekt. Men för att kunna ha såna relationer, sexuella eller inte, behöver du skapa plats för dem Hjärta
  • Anonym (M)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-18 07:37:02 följande:
    Ja, vi VET. Det var ju det JAG skrev? Men det var INTE det jag frågade. Du svarar inte på det man frågar utan upprepar det man skrivit... (Exempel: "Fråga: Jag vet förstås att Jorden är rund men hur mycket väger den? Svar: Ja, Jorden är faktiskt helt rund, som ett klot eller en boll, och det har man vetat sen år blablabla...") Lite irriterande att du tar varje chans att upprepa ditt favoritämne men ignorerar det väsentliga i en text. Mycket intressant detta med ditt urval av vad du uppfattar i en text... Du plockar liksom ut en liten del som inte är poängen, inte väsentligt och som ingen frågat efter men som DU vill älta om och om igen = snuttefilt-beteende. 

Min fråga var: Vill du inte känna dig minst lika älskad av en man och veta att han bara är din? (Hur du kände med den här mannen slipper jag helst läsa om ännu en gång om det skulle vara möjligt?)

En sak förstår jag inte riktigt. Du skrev att du inte tyckte att han var attraktiv från början, utan att du tyckte att han var för gammal, för tjock, för hårig osv. Varför hade du då trekant med honom den gången? När kompisen sa att han skulle bjuda in "Jocke" till trekanten, ville du inte se bilder på honom då? Frågade du inte om ålder och sånt? Ville du ha trekant med vemsomhelst oavsett om du var attraherad? För det är ju inte svårt som kvinna att hitta män som gärna ställer upp på trekanter och vad det nu må vara, så varför skulle kompisen bjuda in nån som du inte var attraherad av? 
    Jo, det är intressant vad folk fokuserar på. Du verkar bestört av att en kvinna kan ha sex med lite vem som helst. Jag kan försäkra dej om, och jag förstår om det för dej framstår som lite av en kioskvältare, att sex kan va skönt för en kvinna även om mannen inte är en total jackpot eller ens snygg.

Vad JAG tycker är mer beklämmande är att TS faktiskt inte alls gillar nuvarande upplägg med den här otrogne mannen MEN väljer ändå att fortsätta relationen som ett självskadebeteende i ständig flykt från känslan av tomhet. 
  • Anonym (M)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-18 09:59:40 följande:
    Ja, om man bjuder in en person till en trekant så tänker jag att man väljer nån som man är attraherad av. Det låter logiskt för mig. Att sex kan vara skönt ändå har jag inte sagt nåt om. 

Ja, hon verkar inte vilja sluta träffa honom med tanke på att det är ett och ett halvt år sen han gjorde slut med henne och de hade sex senast för en vecka sen. Och jag tror att de kommer att ses även när hon flyttar, åtminstone kommer de att ha kontakt.
    Vet du, det tror inte jag. Jag tror inte de kommer ses när hon flyttar, för hon har insett att hon inte vill fortsätta relationen med den gifta mannen och nu samlar mod och verktyg för ett avslut. Större mirakel har skett än att en älskarinna slutligen går vidare för att söka verklig lycka bortom otrogna män och negativt inställda personer.
  • Anonym (M)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-19 15:48:25 följande:
    Ja, jag vet. Som jag tidigare nämnt är inte han grundproblemet utan det blev bara toppen på isberget. 
    Du upprepar gammal skit så länge du imte tagit itu med grundproblemet.
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-19 09:55:29 följande:
    Jo, det är jag - rent objektivt. Självförtroende har jag, det är självkänslan som suger. Det skulle bara vara så skönt att nån gång få tillbaka när man ger. Men eftersom man inte får det betyder det att man inte har något värde? Det är så jag tänker.  Jag har inget värde för någon annan, jag får ju till och med höra från min familj att jag är avskyvärd så hur skulle jag då kunna vara värd att bli älskad av någon? 

Och det här att sänka sin standard- jag var så otroligt lycklig,  STOLT, att han ville ha mig. Jag kände mig inte värdelös och jag ville berätta för hela världen vad lycklig jag var. 
    Försök tänka objektivt. Det är nämligen helt uppenbart din familj som är ett problem. Jag skulle ALDRIG kalla mitt barn avskyvärd. Det är helt otänkbart.
  • Anonym (M)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-03-19 20:01:01 följande:
    Helt klart. Personen gör det ju i affekt för att hen själv mår dåligt men det skadar ju inte mindre för det. Och gör att jag är rädd för hen dessutom. Alltid tassa på tå för att råka säga fel sak eller tycka fel i någon åsikt. 
    Du bör nog bryta helt med den här familjemedlemmen. Eller hur?
Svar på tråden Han vågar inte