• molly50

Han vågar inte

Anonym (Deppig) skrev 2024-12-16 08:25:53 följande:
    Jag kan inte min Hemingway, citatet kom upp av en slump i mitt flöde och jag kände igen mig i texten. Lägg inte för mycket vikt vid den. 

Jo, jag vet att jag kommer våga igen men när man har blivit sårad tillräckligt många gånger, av de som ska stå en nära. Det blir svårare och svårare. Jag vill inte stänga in mig, men jag var trött, ledsen och emotionell igår. Det kommer nya dagar. Men jag tyckte verkligen om honom, och jag tyckte om hur han fick mig att må när vi började ses. 
    Och jag vet att ni säger att han alltid kontaktar mig igen  men det känns annorlunda den här gången. Jag tror att det var sista gången nu och det gör mig ledsen att det skulle sluta så här.
    Jag hoppas att det var sista gången, för annars tar jag mig aldrig vidare. 
    Du kan ju öka chansen att det blir den sista gången genom att blockera honom.
    Så som han behandlar dig behandlar man inte ens sin värsta fiende.
  • molly50
    Anonym (Varit där) skrev 2024-12-16 10:02:28 följande:
    Men snälla du, 
    Du måste få känna vad du känner, men du måste förstå att många som skriver här inte engagerar sig på ett empatiskt plan utan enbart ger uttryck för generella tyckanden om din situation.  

Du ska nog inte ta till dig allt som skrivs här.
    Eller så vill vi försöka hjälpa TS.
    Hjälpa henne att ta sig ur de här destruktiva tankarna.
    Hon har självklart rätt till sina känslor. Och vi är nog flera här som har gått igenom hjärtesorg och vet att det är svårt att ta sig ur.
    Och därför vill vi,eller i alla fall jag,försöka hjälpa TS att inse att hon har det i sina egna händer.
    Hon kan t ex blockera honom och sen kan hon börja fokusera på att gå vidare med sitt liv.
    Så länge hon låter honom fortsätta vara en del i hans liv så lär hon inte kunna gå vidare.
  • molly50
    Anonym (Varit där) skrev 2024-12-16 17:22:50 följande:
    Det är ju tydligt att TS tar till sig allt, även det negativa som riktas mot henne, För mig var det omöjligt att inte kommentera detta.  

Jag känner inte TS men efter vad jag kan utläsa av vad hon skriver så är hon inne i någon sorts känslostorm och då är det nog svårt att ta till sig råd hur välmenade de än är.  
    Gör hon verkligen det?
    Hon verkar t ex inte ta till sig rådet att blockera honom t ex.

Och hon skulle kunna ta sug ur den känslostormen om hon blockerade honom så att han en gång för alla är ute ur hennes liv.
    Förstå då lär hon kunna gå vidare.
    Men så länge hon låter honom vara en del av hennes liv så lär det bli svårt.
    Jag hoppas bara att hon kommer till den insikten snart. För sin egen skull.
  • molly50
    Anonym (Deppig) skrev 2024-12-24 08:42:50 följande:

God Jul, gänget 🎄
    Tack för att ni har lyssnat på allt mitt ältande det här året. 

Detsamma till dig! Hoppas du kan hitta nya krafter och komma vidare. Glad
  • molly50
    Anonym (Deppig) skrev 2025-01-02 01:01:16 följande:

Han har hört av sig för att önska gott nytt år, så nej jag har inte blockat honom. Önskade detsamma och sen var det inget mer med det. 

Men varför blockerar du honom inte bara? Han rör ju upp dina känslor varje gång han hör av sig,
    Och en sådan man borde inte ens vara värd att vara din vän.
    Det finns bättre därute,men som du riskerar att missa så länge du klamrar dig fast vid den här mannen.
    Jag menar inte att låta hård. Men det är verkligen dags att du klipper all kontakt med honom nu. För din egen skull.
    Du mår inte bra av att ha den här kontakten,och han låter dig aldrig gå vidare så länge han fortsätter att kontakta dig.
    Gör det klart för honom och klipp sen kontakten och blockera.
    Jag förstår att det är svårt,men du måste göra det för att du ska kunna gå vidare.
    Och jag vågar lova att du kommer att må mycket bättre sen.
  • molly50
    Anonym (Deppig) skrev 2025-01-02 14:52:20 följande:
    Jag tyckte faktiskt att det var en fin gest. Han vill inte fortsätta men det är inget groll mellan oss. Jag hade nog tyckt att det var värre om han inte gjorde det, då hade han "spolat" mig utan att ens komma ihåg mig. Det hör till vanligt hyfs att säga gott nytt år. 
    Han gör antagligen det här för att kasta ut bete och se om du fortfarande finns kvar om lusten faller på hos honom.
    Ge honom inte det.
  • molly50
    Anonym (Deppig) skrev 2025-01-02 15:33:00 följande:
    Jag kommer absolut inte skriva till honom. Och jag tror att han kommer dröja länge till nästa, om det ens blir en nästa gång. Och då har jag förhoppningsvis blockat honom eller kommer låta bli att svara. 
    Det känns helt okej, jag är inte ledsen. Det är vad det är.
    Det är bra. Det tycker jag inte du ska göra heller.
    Men jag tycker du ska blockera honom så fort som möjligt.
    Ge honom en förklaring innan så att han förstår varför du gör det.
    Men blockera honom sen.
    Annars kommer han att fortsätta kontakta dig igen när lusten faller på och så river han upp dina känslor igen. Så kan du inte ha det.
    Träffar du fortfarande psykologen?
  • molly50
    Anonym (o) skrev 2025-01-06 11:03:13 följande:
    Fast någon gång måste han väl sluta? Eller tror ni att han kommer höra av sig resten av sitt liv?
    Det jag tycker att du snarare borde fråga dig är hur länge du tänker vänta på att han ska ta första steget att avsluta er kontakt?
    Hur länge orkar du själv slösa bort din tid på någon som bara gör dig illa?
    Tycker du inte att du förtjänar bättre?
  • molly50
    Anonym (o) skrev 2025-01-06 11:03:13 följande:
    Fast någon gång måste han väl sluta? Eller tror ni att han kommer höra av sig resten av sitt liv?
    Förlåt! Jag misstog dig för TS. Mitt svar var riktat till TS så du kan bortse från det. 
  • molly50
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-20 10:20:33 följande:
    Kanske står han bara där utanför dörren en dag, vad gör jag då?
    Du ber honom gå.
    Du har inte bett att han ska komma.
  • molly50
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-20 10:20:33 följande:
    Jag nöjer mig liksom med att kontakten rinner ut i sanden, åter igen är det aldrig jag som kontaktar honom och skulle han inte höra av sig mer så är det okej för mig. Det skulle väl vara det bästa så att vi båda kan gå vidare. 

Mitt val har varit att inte blocka honom, och jag har varit helt beredd på att varje gång han säger att det blir inte mer så blir det inte mer. Och sen går det några veckor, nån månad, ibland två och så hör han av sig igen. Kanske för att kuken kliar som någon skrev. Men vi har inte setts så just det kan jag inte hjälpa honom med. 

Och jag kan sätta min ena njure i pant på att nu kommer det gå ett par månader igen innan vi hörs på nytt, det där han surrade om att komma förbi, det tror jag inte på. Det var bara för att kolla om möjligheten fortfarande finns och jag har heller inte sagt att det går. Kanske står han bara där utanför dörren en dag, vad gör jag då?
    Jag skrev ett par frågor till dig tidigare,men råkade felcitera,så vet inte om du har sett den.

Men hur länge ska du vänta på att han ska avsluta det här? Eller på att det ska rinna ut i sanden?
    Hur länge ska du fortsätta plåga dig själv så här?
    Tycker du inte att du förtjänar bättre än att vara någons andrahandsval?

Så länge du inte sätter ner foten och markerar att det är nog så kommer han att fortsätta att höra av sig.
    Men du väljer själv hur länge du vill att det ska pågå.
  • molly50
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-19 21:37:01 följande:

Han hörde av sig. 
    Ville komma förbi. Jag har inte sagt ja till det, och jag sätter 1000 spänn på att när dagen han nämnde närmar sig kommer jag inte höra något mer. 

Jag kommer flytta. Ironiskt nog närmare honom, vilket betyder att vi absolut inte kommer ses igen. Han kommer inte åka iväg från sin familj när han är hemma. Vi har setts när han har varit här, i mitt område eller på väg genom det.

Kanske får jag nu möjlighet att komma över honom helt när den här dörren där alla minnen finns kommer stängas för gott.

Varför väljer du att flytta närmare honom?
    Varför inte tillbaka till din gamla hemstad?
    Då är ju risken mindre att ni råkar på varandra också.
  • molly50
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-20 12:41:29 följande:
    Jag VET att han inte bryr sig, det var det jag menade. Jag bryr mig om hur jag mår och jag vet att jag skulle må dåligt av att blocka. För jag skulle få skuldkänslor. Utan grund, ja visst. Men skulle ändå få dem. 
    Han har knappast skuldkänslor gentemot dig,så varför ska du ha det gentemot honom?
    Fokusera på dig själv och ditt eget mående och på att du ska må bättre så blir det säkert lättare att lämna honom bakom dig och gå vidare också.
  • molly50
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-20 16:18:20 följande:
    Att jag flyttar har inget som helst med honom att göra, det är en omorganisation på jobbet och jag passade bäst. Jag hade egentligen gärna stannat här men ser också fördelen med att börja om på ett rent blad.
    Hur som helst så kommer möjligheterna att ses minska iom att vi har träffats när han varit borta på jobb. Så att vi nu kommer ha bara en tredjedels avstånd mellan oss kommer inte betyda att vi riskerar att stöta ihop med varandra och han kommer inte prioritera bort sin familj under sin "hemmatid" för att komma till mig. 

Men hur som helst spelar det ingen roll, jag uppdaterade tråden för att ja, ni har ju hängt med på den här resan länge nu. Jag tror att jag har allting under kontroll, jag är varken glad/ledsen att han hörde av sig eller förväntansfull att han ska komma. Det som hände var att jag blev rädd att jag trots allt kommer känna något - om han frågar igen, om han kommer hit, om han ställer in eller struntar i att höra av sig. DET oroar jag mig för, hur jag kommer reagera då. Inte att han har hört av sig. 
    Ok. Då förstår jag.

Att du ens funderar över hur du kommer att känna om han hör av sig eller dyka upp visar ju att du fortfarande bryr dig.
    Du måste avsluta det här om du ska slippa ha de här funderingarna.
  • molly50
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-20 21:51:14 följande:
    Det var en period när han hade blockat mig och jag först var så ledsen för det är ju inte jag som hållit kontakten utan enbart han, men efter ett tag kände jag mig så lugn. Att jag skulle kunna gå vidare. Det var skönt. Och så var jag faktiskt på väg ut på en dejt, så fick jag ett meddelande från honom. Det blev ett sånt stresspåslag. Varför? Vad ville han? Och varför då? 
    Så ja, ett enkelt avslut är ju att jag blockar men det skulle ta så lång tid innan jag skulle komma över det. Det är inte jag.
    Men då borde du ju ändå veta att det är vad du faktiskt måste göra för att kunna gå vidare. Blockera.
    Han fortsätter ju höra av sig för att du tillåter honom att göra det. För att du inte säger ifrån.
    Han hör av sig för att veta att du finns kvar när han behöver det. När det pirrar i hans byxor. 
    Därför blir han också sur när han får veta att du har träffat någon annan.
    Ge honom inte det. Då kommer du aldrig att kunna gå vidare.
    Och det säger jag av all välmening.
    Jag förstår att det är svårt. Men för din egen skull så måste du.

Träffar du fortfarande psykologen?
  • molly50
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-21 16:09:44 följande:
    Jooo jag hade ett samtal med min psykolog och berättade att han hört av sig med avsikt att komma förbi och han tappade helt ansiktet och sa har du ingen självbevarelsedrift. Jag fick faktiskt skratta åt honom. Men problemet med de här nätpsykologerna är att det är limiterat till ca 10 samtal för att det är tänkt för "kortvariga problem" tex kärlekstrassel eller så. Och jag hade förmodligen inte blivit accepterad om han hade förstått vad det är som ligger bakom att jag knöt an till en känslomässigt otillgänglig man från början utan han hade rekommenat mig till en "riktig" mottagning. Det är ju inte sen här mannen som är grundproblemet utan det är mycket som ligger bakom att det blev så här. Men jag har fått tillåtelse att återkomma nån gång då och då men jag kan inte ha regelbundna samtal längre. 

Jo, jag är skiträdd att det ska göra lika ont igen. Att jag ska få tillbaka alla känslor och att han ska såra mig på nytt. Och jag VET ju att det kommer hända på ett eller annat sätt. Förhoppningsvis så förstår mina känslor det och håller sig svala. 
    Ok. Du kanske skulle boka tid på en riktig  mottagning då?

Ja,men för att slippa riskera att få tillbaka dina känslor så måste du ju sätta stopp. Även om det är svårt.
    Och det bästa sättet tror jag är att göra klart för honom att ni inte kan ses eller ha kontakt mer och sen blockera honom.
    Och så kanske du ska prata med en riktig psykolog så att du får verktyg att hantera dina känslor på ett bra sätt. Inte bara gällande det här utan gällande det du har gått igenom tidigare i ditt liv.
    Jag tror att du kan behöva det.
  • molly50
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-22 21:31:58 följande:

Det blev inte bra det här. Jag är så ledsen att han hörde av sig. Jag skulle sagt åt honom att inte kontakta mig mer. Jag tyckte att jag varit tydlig. Sluta lek med mig, jag fixar det inte.
    Jag håller på att stressa sönder efter hans meddelande. 
    Och trots att jag vet att jag inte kommer höra något mer så hoppas och hoppas och längtar jag efter att han kommer som han sa. Jag vill bara att han ska hålla om mig. Jag trodde att alla känslor var kvävda, jag hade slutat hoppas. Men nu gör jag det igen. Han väckte allt. 

Jag orkar inte med hatet i den här tråden. Jag är nog ledsen som det är. Det äter fan upp mig.

Du har uppenbarligen inte visat att du menar allvar. Han verkar i alla fall inte ha förstått budskapet.
    Oavsett så är det väl inte försent att tala om för honom att du inte vill att han ska komma och att ni inte ska ses mer. Och sen blockera.

Jag kan inte se att det har förekommit något hat här i tråden.
    Däremot så är vi många som undrar hur du kan fortsätta att plåga dig själv så här.
    För det är det du gör när du inte klipper kontakten med honom.
    Att klippa all kontakt med honom är det enda du kan göra för att kunna komma vidare.
    Även om det känns svårt.
  • molly50
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-23 07:03:05 följande:

Förlåt hörni. Jag var trött och ledsen igår och så otroligt stressad över hela situationen. 
    Det är mycket bättre idag, jag har sovit gott och är inte lika trött.

Och tack för att ni håller mig sällskap i den här vansinnigt långa tråden.

Jättebra att du mår bättre.
    Men fortfarande så måste du avsluta det här. Annars kommer det att fortsätta upprepa sig.
    När du har gjort det så vågar jag lova att det kommer att bli bra. I alla fall mycket bättre.

Kram! {#emotions_dlg.flower}
  • molly50
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-23 07:59:53 följande:

Jag är otroligt tacksam till alla som engagerar sig i den här tråden. Jag tror inte ni förstår hur mycket hjälp jag har fått. Det jag blir ledsen över är att många verkar tro jag är dum i huvudet, men någon som inte varit i samma sits förstår nog inte. Några gör det, några har liknande erfarenheter.

Ja, det är lite drygt ett år sedan han försvann första gången. Sen fick vi kontakt igen och hade det där bra avslutet jag ville ha. Ville bara att han skulle säga att det inte var mitt fel, för jag förstod inte vad jag hade gjort. Det var så jag kände då. 
    Sen har han hållit kontakten med mig. Och avslutat och tagit upp på nytt. Jag betonar igen att jag aldrig kontaktar honom. Jag tänker inte jaga någon som inte vill, ett nej är ett nej och det förstår och respekterar jag. Men så hör han av sig igen. Och igen. Det är DET som gör det så svårt, annars hade det här ju varit avslutat för länge sen. 

Det kommer inte bli han som gör det, det måste bli jag. Men som någon här tidigare skrev, det är svårt för mig för jag vill känna att jag gjort vad jag kunnat. 
    Om det är omedvetet, eller medvetet kanske, men jag klarar det inte. 

Jag är inte korkad, men han får mig att känna att det är jag som är felet.

Men det är inte du som är felet. Det är han.
    Han leker med dina känslor och behandlar dig som hundskiten under skon.
    Du förtjänar bättre.
    Du har gjort allt du kunnat utom att dumpa honom. Det är det enda felet du har gjort.
    Du måste bara intala dig själv om det.
Svar på tråden Han vågar inte