• prospicientia

Han vågar inte

Svarar utan ha läst andra inlägg:

Ligg du gärna med upptagna män om du vill det. Blir du kär, så tja, det är normalt, sådant kan hända. Men försök för guds skull inte ta honom ifrån sin fru - det finns ingenting mer creepy än det!!

• prospicientia

Okej, nu har jag läst lite av dina inlägg också och inte bara trådstarten, men jag har bara orkat läsa de första sidorna samt slutet här. Tror inte jag har så mycket att tillägga som inte redan är sagt.

Jag förstår dig i mycket av det du säger, jag fungerar på liknande sätt att jag vill reda ut saker, få saker bekräftade osv. Särskilt detta med ditt eget värde - som någon skrev så spelar det ingen roll vad andra tycker egentligen för det kommer alltid att finnas de som tycker du är fantastisk och andra som tycker du är en skitstövel; det viktiga är att du inte går emot dina egna värderingar. Gör ingenting som du själv tycker är fel för att känslorna tar över för då kommer du alltid att känna dig missnöjd med dig själv. Hamnar du ändå där så ha överseende med dig själv - okej, jag misslyckades, men jag reser mig och försöker igen. Ingen människa är perfekt. Vid en förälskelse så brukar det rentutav vara så att det är den andres fel som är en del av attraktionen eftersom det gör personen så oerhört mänsklig och påtaglig!

Däremot har jag invändningar mot att detta att du satt ultimatum på er relation. Att du sätter gränser är bra och känns det fel för dig vara vid sidan om så lämna honom, som du säger att du gör. Som du förstår kan dock inte läsare här blint lita på vad som påstås om hans äktenskap. Varför skulle hans kärlek till sin fru inte vara lika fin som - i den mån han har det - kärleken till dig? Varför har du krävt att han ska älska dig MER än sin fru? Varför tror du att du är förmer än henne utan att ens veta riktigt vem det är? Man kan inte äga andras känslor, sinnen och kroppar - det är den biten jag tycker kan bli väldigt självisk vid en förälskelse och det är det jag vänder emot. För det blir ju faktiskt raka motsatsen till kärlek och något man vill konsumera, äta upp, äga, ha, istället för att att bara låta blomman vara som den är. :) 

• prospicientia
    Anonym (Deppig) skrev 2024-04-29 16:34:49 följande:

Ville bara att han skulle vara ärlig så att jag kunde ta ställning till hur vårt förhållande skulle se ut. Har ingen lust att vara någons älskarinna för resten av livet, men säg vad du vill och lura mig inte. 

Jo, jag läste det där och en respektfull, rakryggad man borde naturligtvis säga som det är. Inte heller är det sympatiskt att vara "otroligt på". Men det står ju klart ganska snart att han inte alls vill välja dig istället. Även om det såklart är möjligt att en man skulle tala sanning i det läget, så hur stor är sannolikheten? Vad skulle han tjäna på det? Det är ju faktiskt spel i den situationen och då får man ju förutsätta att den andre säkert inte talar sanning om en sådan sak som att han ska bryta upp sitt äktenskap, vilket för övrigt verkar totalt korkat ur hans synvinkel. Att han sen försvinner osv. I det läget spelar du ju hans spel istället för att antingen acceptera situationen för att det ändå ger mer eller försvinna ur hans liv.

Ur hans synvinkel så måste han ju då ständigt hitta på sätt att hålla dig kvar för att få det han vill, men han är ju sannolikt nöjd med situationen som den är och även det givetvis hade varit omtänksammare mot dig att inte hitta på saker så måste man ju förstå att han sannolikt värnar om det han har, precis som du skriver. Du tvingar naturligtvis inte honom till någonting, men ni måste ju båda göra era val och han väl inte tvingat dig till någonting heller? Ja, visst han "leker med" dina känslor, men det måste du ju räkna med i det läget. Det lät ju inte direkt som att det var någon du kommit nära under lång tid och byggt upp förtroende med.

Det hade väl kunnat vara fint om det slutade där och inte blev mer även om det var smärtsamt? :) Men även om han verkligen hade valt dig i det läget så hade det kanske känts bra just då, men det hade ju knappast varit positivt i längden. Låt inte känslorna för någon som inte bryr sig genuint om dig påverka hur du mår! Men visst,det är jobbigt att vara kär. :) Jag var kär i höstas och det tog evigheter innan jag la korten på bordet för jag ville inte verka för på.

• prospicientia
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-04 07:49:56 följande:
    Kanske. Jag bara tänker, för mig själv nu, att jag är så mycket lugnare bara för att han tog kontakt. Känner mig inte lika mycket som slit och släng. Bara i mitt huvud så klart, men allt sitter ju där ändå. 
    Jag har inga problem med att dejta, men jag känner mig så otroligt tom på känslor. Som att jag har gjort slut på alla och det skulle vara fint om någon annan kunde känna något ett tag. 

Jag vet att livet är kort, har slösat bort så mycket tid. Och sen hade jag så roligt att jag gick lite vilse. 
    Gör vad du behöver för att få energin tillbaka. Åk runt på musikfestivaler eller nåt!
  • prospicientia
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-05 12:22:06 följande:

I natt vaknade jag och var så ledsen. Inte så mycket för han skull utanför att jag kände mig så fruktansvärt ensam. Det gick så fort att vänja sig vid att ha kontakt med någon med det går inte lika fort att vänja sig vid ensamheten. 
    Jag saknar så otroligt att ha någon att prata med, krypa nära på natten. Bara någon som är där, som jag kan lyssna på andetagen när jag inte kan sova. Jag mindes när han sa låt mig få hålla om dig så du kan somna. 
    Kommer jag aldrig få höra det igen? Varför var jag tvungen att få känna hur det kunde kännas, det var bättre att inte veta.

Går jag ut på tinder kan jag få 10 likes inom en timme om jag svajpar lite men jag vill verkligen inte. Är så otroligt trött på tillfälliga kontakter och jag orkar inte uppbåda den energin för att ta något längre eller seriösare. Ingen verkar intressant liksom.
    Jag vet att tiden läker alla sår men just idag är jag så nere. Det har ändå känts ganska bra under en tid - det kanske inte märks här men i mitt huvud märks det. Men idag är det bara jobbigt. 

Så kan det ju kännas. Jobbigt att känna sig ensam.

Men måste du ha bråttom då? Kan du inte koncentrera dig på vad du vill i livet och dina egna drömmar och ambitioner istället? Vad gäller att träffa folk så kan du ju sikta på socialt umgänge och lättare vänskap så blir det inte så mycket prestationsångest över det. Du måste ju inte ha sex med dem eller gå på dejter i syfte att se om ni passar. .. Så kanske du får kontakt med någon det fungerar med i ett helt annat sammanhang senare istället.
  • prospicientia
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-05 17:02:14 följande:
    Jodå, jag har försökt använda de här apparna även i vänskapssyfte. Träffat trevliga människor, och haft goda stunder. Och innan jag träffade den här mannen dejtade jag en hel del, endast i syfte att ha kul. Och det hade jag -  jätteroligt. Men nu har jag gjort det och kände mig ganska klar med den fasen. Och jag är rädd att jag ska falla tillbaka i gammalt mönster och börja om. Någon gång blir det för mycket av det goda.

Ambitionsmässigt är jag ganska långt framme, jag jobbar med det jag vill och jag har en ganska framstående position. Men det är tungt jobb och tyvärr inte så mycket betalt. Och långa dagar och lite ledigt, gör att jag heller inte orkar med hur mycket socialt umgänge som helst. I alla fall inte nya kontakter då det kräver en del energi för att skapa nya band. Så jag har ärligt börjat fundera hur mycket längre jag kommer orka det här, för jag har också försakat en del för att kunna. Men jag vet inte vad annars jag skulle vilja göra. 
    Nej, det är inte alltid så lätt i livet. :) ... men nånting som får dig att komma ifrån din besatthet av den här mannen, som en resa någonstans eller nåt eller bara lite nya rutiner.
  • prospicientia
    Anonym (Deppig) skrev 2024-05-05 22:04:51 följande:

Är så less på att känna så här. Vill bara glömma allt vad män heter. Och speciellt den här mannen. 

Hjärta
Svar på tråden Han vågar inte