Anonym (Deppig) skrev 2024-04-29 16:34:49 följande:
Ville bara att han skulle vara ärlig så att jag kunde ta ställning till hur vårt förhållande skulle se ut. Har ingen lust att vara någons älskarinna för resten av livet, men säg vad du vill och lura mig inte.
Jo, jag läste det där och en respektfull, rakryggad man borde naturligtvis säga som det är. Inte heller är det sympatiskt att vara "otroligt på". Men det står ju klart ganska snart att han inte alls vill välja dig istället. Även om det såklart är möjligt att en man skulle tala sanning i det läget, så hur stor är sannolikheten? Vad skulle han tjäna på det? Det är ju faktiskt spel i den situationen och då får man ju förutsätta att den andre säkert inte talar sanning om en sådan sak som att han ska bryta upp sitt äktenskap, vilket för övrigt verkar totalt korkat ur hans synvinkel. Att han sen försvinner osv. I det läget spelar du ju hans spel istället för att antingen acceptera situationen för att det ändå ger mer eller försvinna ur hans liv.
Ur hans synvinkel så måste han ju då ständigt hitta på sätt att hålla dig kvar för att få det han vill, men han är ju sannolikt nöjd med situationen som den är och även det givetvis hade varit omtänksammare mot dig att inte hitta på saker så måste man ju förstå att han sannolikt värnar om det han har, precis som du skriver. Du tvingar naturligtvis inte honom till någonting, men ni måste ju båda göra era val och han väl inte tvingat dig till någonting heller? Ja, visst han "leker med" dina känslor, men det måste du ju räkna med i det läget. Det lät ju inte direkt som att det var någon du kommit nära under lång tid och byggt upp förtroende med.
Det hade väl kunnat vara fint om det slutade där och inte blev mer även om det var smärtsamt? :) Men även om han verkligen hade valt dig i det läget så hade det kanske känts bra just då, men det hade ju knappast varit positivt i längden. Låt inte känslorna för någon som inte bryr sig genuint om dig påverka hur du mår! Men visst,det är jobbigt att vara kär. :) Jag var kär i höstas och det tog evigheter innan jag la korten på bordet för jag ville inte verka för på.