Inlägg från: Anonym (Har varit i samma situation) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Har varit i samma situation)

Han vågar inte

Jag känner helt med dig och du har min fulla förståelse!
    Jag har också haft en typ av relation som var med en dubbelt så gammal gift man och det pendlade mellan himmel och helvete. I början fick jag veta att hans fru var hemsk att leva med och att de länge hade haft det dåligt. Så flera gånger försökte jag uppmana honom att avsluta deras relation då jag såg hur dåligt han mådde. Jag ville rädda honom. 

I ena stunden höjde han mig till skyarna och jag kände mig älskad och oslagbar. I andra stunden skulle vi bara vara kompisar för att det blivit bättre mellan han och hans fru. När jag precis hade börjat acceptera att vi bara skulle vara det så pendlade han tillbaka till mig och allt röjdes upp. Han kunde hålla på och pendla flera gånger per dag, för att han kände för det. Han visste hur mycket jag höll av honom. Egentligen struntade han i mig, han ville bara ha ytterligare bekräftelse.
    Jag gick sönder gång på gång, men jag var så skör och svårt beroende så jag klarade inte att lämna.

Så jag känner verkligen igen känslostormarna du beskriver och den totala meningslöshet när distanseringen uppstår och den totala färg tillvaron får igen vid återkontakt. Man fungerar helt enkelt inte som människa utan personen. Man har blivit så existens lös och man gör allt för att få känna liv igen. Jag blev otroligt uthållig och gick över flera av mina gränser. 

Så jag väntade ut de sista åren de var gifta i hopp om att kunna rädda honom och ge honom den bästa kärleken. Under skilsmässofasen var pendlandet värre än någonsin och jag fick ännu mer än innan gå omkring på äggskal för att hålla mig väl mot hans projiceringar som kom ut när han var missnöjd. Egentligen var fly förbannad över hur illa han behandlade mig och jag ville bara skrika det åt honom, men jag vågade inte i rädsla för att han skulle distansera sig ännu mer. Det var ju döden för mig. Sen var inte jag heller den enda han höll på med så det var ytterligare en stress där jag försökte vara mitt bästa jag för att vi skulle få tillbaka vår kontakt igen. 

Under en kort tid lyckades jag dock hitta en annan person att lägga fokus på och det kändes oerhört stort för mig att jag bara lyckades göra det, även om det inte heller var en bra person. Men bara känslan att jag kunde visa att jag inte ägnade all min tid åt honom. 

Så tyvärr har jag inga bra råd att ge på hur man släpper då jag inte klarade av att göra det, men jag förstår allt du beskriver och jag dömer inte. 

Tillslut blev det vi, men då började nästa helvete och jag fick då erfara vem han egentligen var. 

• Anonym (Har varit i samma situation)
    Anonym (Deppig) skrev 2024-03-07 22:09:51 följande:
    Jag beklagar verkligen vad du har varit med om.
    I mitt fall handlar det inte på något vis om att baktala eller föringa mig, han har upprepade gånger sagt att jag är fantastisk och förtjänar mer än han kan ge och i samband med att han drog sig undan verkligen tryckte på att han önskade mig mer.
    Jag är helt säker på att han menat allt han sagt och att hans känslor varit och är äkta. Men att ta steget och lämna sitt gamla liv, det orkar han inte. 

Jag vill verkligen inte vara ensam något mer och jag vill verkligen ha HONOM. Det var så skönt att vara med en riktig MAN (ja, jag vet att en otrogen skitstövel inte är en man - han är feg ynkhög) som jag kunde krypa upp i famnen på. Metaforiskt menat, men det kändes så tryggt.
    Jag är inte jättegammal men mina glansdagar har ju helt klart redan varit och utbudet blir ju så klart mindre och mindre ju äldre man blir. Ska jag lyckas träffa någon nu ligger ju förhoppningen på alla de som nu separerar och blir singlar på nytt och alla de har ett förflutet med mindre möjlighet att vara flexibla (barn, hus, jobb osv). 

Men mitt största hinder är helt klart att jag kärat ner mig i en upptagen man med psykisk ohälsa. Det stänger liksom alla dörrar för någon annan.
    Precis så sa även denna man jag var med, att hans känslor var äkta och att han önskade att jag skulle träffa någon annan (i min ålder). För han visste hur det slog an hos mig. Han visste ju också att jag inte kunde se mig om efter någon annan. Om jag hade kunnat det så hade han aktat sig för att säga detta. Han hade mig garanterad och DÄRFÖR kunde han också vara kvar i sitt äktenskap utan minsta ansträngning att visa det ha sa. 

Om alla de gifta män (och även kvinnor) verkligen hade menat allt de sagt så skulle det logiskt sett avgöra ett lämnade, oavsett mående eller praktiskt situation. Man skulle känna att ens nuvarande situation är så outhärdlig att man inte kan vara utan den starka kärlek man känner till denna person utanför. Den kärleken ger en kraft att kunna lämna. 
    En del gör också slag i saken och lämnar sina äktenskap även om det innefattar stora förändringar och svåra lidanden för att de känner dessa starka känslor. 

Därför tror jag tyvärr hans psykiska mående är ett svepskäl här för att kunna behålla dig och hans fru, som han utnyttjar lika mycket. Rätt vad det är så mår han lite bättre och då hör han av sig till dig igen. 

Förstår vad du menar med en riktig man i det avseendet och det ger honom tyvärr boost i sitt ego då han kan känna att du känner det. Det ger honom övertag i att kunna hålla dig på halster på detta sätt med att till exempel boka in en träff som han sen i sista sekund ställer in. Det är en av alla varningsklockor. En annan varningsklocka jag kan se är hans plötsliga tystnad. Om du var SÅ viktig för honom så skulle han ju ha sagt något direkt för att han inte hade velat utsätta dig för det totala lidande denna ovisshet innebär. 

Har förståelse för ditt dilemma även om jag inte är i den åldern själv och det vet han nog tyvärr också om. 😔
Svar på tråden Han vågar inte