Inlägg från: Björkenli |Visa alla inlägg
  • Björkenli

Tinnitus

Fick tinnitus för några år sedan. Det ändrade karaktär efter något år, från ett väldigt lågfrekvent mörkt ljud (som bassängen från stora högtalare..) till ett mer klassiskt tjutande. 

Har alltid varit så rädd för att få tinnitus och aldrig utsatt mig för höga ljud just för att inte riskera att få det. 

Däremot renoverades det på jobbet och bilades i flera månader. Det var då det började. 

Tystnad är jobbigt. Tänkte säga hemsk men hemskt är att ta i, så känns det inte nu. Men det är fort omöjligt att fokusera på något i tystnad. Brukade alltid ha tyst annars när jag behövde fokusera men nu får jag försöka lära mig att ha ljud i bakgrunden

Det här varor så här i 3 år nu så antar att det inte kommer bli bättre. Men om någon fått en förbättring av sin tinnitus vore det upplyftande att höra!

• Svar på tråden Tinnitus
  • Björkenli

@ Upptagen 

För mig blev det också bättre när jag slutade leta svar. 
    Det här låter helt absurt men jag fattade inte på väldigt länge att det VAR tinnitus!! Eftersom det inte alls var ett pip eller tjut först utan mer dovt. 
    Jag sålde mitt radhus som jag älskade för att jag var övertygad om att det var något ljud i fastigheten!!!!
    Jag höll på att bli tokig. Det ljudet var hemskt!!
    Jag satt på uteplatsen på kvällarna till sent på hösten i massa filtar efttersom jag inte hörde något då. När jag gick in hörde jag ljudet direkt. 

Nu har jag ett mindre radhus och konstant pipande och tjutande och bara önskar att jag hade fattat att det inte var tinnitus så att jag hade haft kvar lägenheten...

Förutom att ljudet var hemskt så blev jag tokig för att jag försökte förstå vad ljudet kom ifrån!!

Så när jag väl fattade att det var tinnitus så släppte den stressen iaf.

Jag har testat hörseln, den var bra. 

• Björkenli

Ok jaha lite liknande ändå!!

Mitt ljud var ju såå himla mörkt i början att det nästan mer kändes som ett vibrerande än ett ljud. 

Jag letade upp info om mycket lågfrekventa ljud och då stod det just att det inte stoppas av öronproppar eller så...

Önskar att jag hade fått det här typiska tinnitusljudet på en gång så hade jag fattat vad det var och kanske kunnat bo kvar. 

Jag levde med den där mörka ljudet ett halvår innan jag bara tog det desperat beslut att sälja. Låter galet men det ljudet var sååå obehagligt att jag nästan inte kommer ihåg längre, eller inte kan föreställa mig hur jobbigt det var.. Men minns att jag kände att jag hoppar framför ett tåg om det inte tar slut. 

Så att sälja kändes som en liten grej i sammanhanget, när jag var så säker på att du måste vara något ljud från huset ändå....

Jag antar att jag fick det på jobbet eftersom det började då.  Bilningen var sååå högljudd att det inte gick att prata med varandra. Så det var extremt högt verkligen. 
    Himla synd att jag inte tänkte på det då och använde hörselproppar... eller bara sa upp mi tidigare, , som jag ändå gjorde den några månader senare..

Hade gett bra mycket för att bli av med detta!

• Björkenli

Jag har kvar det där väldigt mörka, men det ljusa pipande överröstar så jag besväras inte av det mörka nu. Det är iaf bättre med detta än att bara ha det mörka. 

Så du vet  inte hur du fått det?

Jag har massa spänningar också men det har jag haft så många år, så att det skulle börja precis när jag var utsatt för buller känns ju osannolikt. 

Men lite hoppfullt förstås,  för då kan det kanske bli bättre 

Tack för stödet!
    Saknar verkligen förra boendet och trivs inte alls i det nya. Dessutom blev det en förlustaffär. 

Svar på tråden Tinnitus