• stjärnfallet

Graviditet å förskola

Jag jobbar på förskola, småbarnsavdelning. Vi planerar bli gravida snart igen efter två missfall på raken.
    Är det farligt att jobba på småbarnsavdelning när man är gravid? Det blir mycket lyft med alla små tänker jag. Eller borde jag byta avdelning?

• Svar på tråden Graviditet å förskola
  • halvan

Det är inte farligt. Däremot kan det bli lite tungt de sista veckorna och jag fick mycket sammandragningar på slutet av allt krälande på golvet, men jobba på så länge du orkar.

• stjärnfallet

Okej, blir så olika för alla säger så olika. En del säger man inte ska lyfta tungt i början osv.. men kanske håller mig kvar på avdelningen då.

• Maymom
    stjärnfallet skrev 2024-02-01 17:51:01 följande:

Okej, blir så olika för alla säger så olika. En del säger man inte ska lyfta tungt i början osv.. men kanske håller mig kvar på avdelningen då.

Det är ju onödigt att börja med tyngdlyftning i början av graviditet. Tränar man redan det behöver man inte sluta men kanske trappa ner lite längre fram i graviditeten. Är väl samma med löpning, onödigt att börja träna det stenhårt när du precis blivit gravid men om du brukar springa 3 dar i veckan så fortsätt med det.

Du kommer förmodligen behöva ta det lite lugnt mot slutet av graviditeten, prata med din chef när det närmar sig.
  • trollhona
    stjärnfallet skrev 2024-02-01 13:04:36 följande:
    Graviditet å förskola

Jag jobbar på förskola, småbarnsavdelning. Vi planerar bli gravida snart igen efter två missfall på raken.
    Är det farligt att jobba på småbarnsavdelning när man är gravid? Det blir mycket lyft med alla små tänker jag. Eller borde jag byta avdelning?

I början är det ju inga problem, då kn du röra dig precis som vanligt, din kropp kommer börja säga emot när du är i 7-8e och då kan du ju byta och gå upp på stora avdelningen så får en av de pedagogerna ta över på stjärnfallet
Svar på tråden Graviditet å förskola