Inlägg från: Postman |Visa alla inlägg
  • Postman

Svenska kyrkan?

Ja tycker att svenska kyrkan ändå innehåller mycket gott och gör bra insatser inom många områden. Jag är dålig på att skänka i övrigt så detta är mitt bidrag även om jag inte är så aktiv inom kyrkan själv.  Tycker det ändå är behagligt och avslappnande att någon gång gå på en mässa. Kyrkan är också en utmärkt fin och bra plats att samlas i, i sorg och glädje. 

• Postman
    Hobgoblin skrev 2024-01-31 21:41:42 följande:
    Kyrkan gör mycket gott men det ska vara frivilligt att deltaga - man ska inte bli tvångsansluten via dopet. 
    Som om alla skulle bli Djurgårdare via dopet...
    Det är redan frivilligt att deltaga. Bara att strunta i det kyrkliga dopet. 
  • Postman
    Hobgoblin skrev 2024-01-31 22:35:22 följande:
    Kan så vara men, som jag fick till mig så ville jag INTE få min son döpt till svenska kyrkan. Jan döptes på mitt ex begäran av en präst utomhus.
    Han blev nyss 18 och begärde utträde ur kyrkan på egen vilja.
    Hur i helvete kan man begära medlmsskap i kyrkan via dop??
    Är ju ren stenålder.
    Nej det är inte stenålder, det är kyrkans tradition och regler. Det åligger dig (föräldrar) att läsa på lite innan vad dop betyder. Det gäller iof oavsett i vilken förening man vill gå med i. Ni söker er dit av egen fri vilja då får ni också acceptera samfundets tradition och regler. 
  • Postman
    Cathariiina skrev 2024-02-01 08:40:15 följande:
    Jag blir faktiskt förvånad över att så många inte läser på, inte förstår vad dopet innebär. Många blandar ihop det med namngivningskalas, och andra - mammorna såklart - ser det som en förevändning att bjuda in många människor, så att hon själv ska få vara i centrum i speciella kläder ("som prinsessan si-och-så, hon hade också sådan dräkt och hatt i kyrkan när de döpte lillprinsen"), ta foton o.s.v..

Dock tycker jag inte att det är fel att döpa barnen om man faktiskt är troende, och oroar sig för att barnen inte ska komma till himlen om de dör odöpta. 
    Ja det är obegripligt att man inte läser på mer. Vet några par som har gått ur kyrkan men sen har velat gifta sig där med präst och allt. Öhh undra hur de tänkte där. 🙄 Folk verkar tro att svk är ett företag för gulliga ceremonier där man kan få massor med presenter efteråt. 
  • Postman
    FiaLisannnN skrev 2024-02-01 09:59:53 följande:

Från arbetsför ålder till pensionsålder så beatalar man - i runda slängar - in  300000 kr till Svenska kyrkan. Hade man istället placerat samma månadspeng i aktier och fonder (600 kr) så hade man vid pensionerna inträde haft 1,9 miljoner extra som man kan fördela de år man har kvar i livet.

Men riktigt så tänker nog inte de flesta som sitter och betalar månad efter månad.

Jag betalar gärna dessa pengar, jag tycker svk gör och erbjuder väldigt många bra insatser och tjänster. Det finns absolut baksidor med i kyrkans värld men det positiva överväger negativa. 
Svar på tråden Svenska kyrkan?