Traumatiserad av inskolningen på förskolan
Jättetråkigt att inskolningen blev så dramatiskt och svårt,kan bara beklaga.
Er lille son har varit med om många förändringar i sitt lilla liv och varit ovan vid andra relationer så det har varit ett enormt stor omställning för honom så inskolningen borde ha gått i långsammare takt utifrån vad jag kan känna in.
Eftersom ni hade god tid på er med inskolningen borde du inte ha behövt lämna sonen på redan dag 3 och absolut inte under så lång tid.
Jag hade rekommenderat dig som vårdnadshavare att sätta dig på en fast plats och låta barnet undersöka den nya miljön på egen hand och ha dig under uppsikt för att få din bekräftelse på att allt är ok.
Jag hade inte som pedagog låtit dig lämna förskolan överhuvudtaget den 1:a veckan då jag tycker att det är viktigt att vårdnadshavaren är den som leder barnet in i den nya miljön och visar att det är en bra plats att vara på,att det är vårdnadshavaren som är tryggheten som tex är den som först presenterar tex skötrummet i lugn och ro, en plats som kan vara väldigt känsligt för små barn. Samma när de ska äta och sova.
Sedan kan man ta allt pö om pö i takt med att barnet blir säkrare.
Sedan finns det ändå ingen garanti att det går helt smärtfritt ändå. Barn är så olika.
Felet här känns som värst att de inte kontaktade dig när barnet var så ledsen och nu mist ditt förtroende.
Svårt att veta hur du ska göra nu,allt beror på om du kan ta en paus och börja om från början när det lugnat sig?
Jag har varit med om att två inskolningar under mina många år på förskolan verkligen inte fungerade, barnen var helt enkelt inte mogna eller redo pga av olika saker.
Den första svåra inskolningen grät barnet hysterisk dagligen,jag fick ta barnet på långa promenader för att lugna ner hen,men mamman var mycket förstående och nöjd över hur vi handskades med situationen. Idag hade det varit helt omöjligt på förskolan att kunna ge 1 barn så mycket närhet på egen hand.
Barn 2 som också hade det enormt svårt med separationsångest fick vi pausa inskolningen på och efter ett halvår tog vi nya tag och det var en enormt stor skillnad! Än idag kommer barnet och hälsar på sin gamla fröken och det värmer så.
detta är vad jag kan dela med mig av,hoppas att det kan hjälpa dig lite i hur du kan tänka och agera efter.
Stort lycka till