• Anonym (Gravid)

45 år och gravid med en 13 år yngre man

Lång historia kort. Jag dejtade en man som är 13 år yngre än mig i ett års tid. Han har hela tiden varit väldigt säker på sin sak att han vill ha mig och bara mig, men jag har varit den som dragit i tyglarna då jag vetat att han innerst inne vill ha barn vilket han inte har i dagsläget. Jag har ett barn sedan innan som är 6 år nu. Jag har alltså hela tiden tänkt att han kommer lämna mig tids nog för nån yngre som han kan få barn med och försökt hålla mig sansad. 

Nu för 3 veckor sedan kom chocken att jag är gravid. Först trodde jag att jag bara fått hormonförändringar när mensen inte kom som den skulle, tänkte liksom inte mer på det. Men tog ett graviditetstest efter ett tag (hade inga symptom i övrigt) och det var positivt. Det var verkligen inget jag hade väntat mig. Jag vet ju att missfallsrisken är hög i min ålder så jag tänkte att det säkert inte kommer gå vägen ändå, men bokade in ett ultraljud som jag var på igår. Hjärtat slog och fostret mätte de till v 10. Jag trodde verkligen inte att jag skulle vara så långt gången så fick lite panik eftersom jag ännu inte har pratat med honom om det då jag varit så inställd på missfall. Min spontana känsla är ändå att jag vill behålla. 

Jag vet ju att han vill ha barn som sagt, men tänk om han får kalla fötter? Jag måste prata med honom snarast. 

Finns det nån annan här som blivit gravid i denna ålder? Hur gick det för er? 

• Svar på tråden 45 år och gravid med en 13 år yngre man
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (F) skrev 2024-01-31 09:41:03 följande:

Och hur tänker du med killen då? Att ni ska ha en relation och bli en familj eller att ni bara är medföräldrar?

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar nu. Vi är ju ett par, så självklart vill jag ha en relation med honom. Eller var jag otydlig med det? Vi är iaf ett par. 
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-01-31 11:29:06 följande:

Jag hade inte skaffat fler barn vid 40+, fick min sista när jag var 35 (fyllde 36 fyra månader senare) och hade inte velat vara en enda dag äldre.
    Träffade en ny man när jag var 45, han var 41 och barnlös, och jag klargjorde från första början att jag definitivt inte ville ha fler barn.

Nu är jag äldre än så och tillsammans med en tolv år yngre, barnlös man. Men numera behöver jag inte säga något om det då jag tack vare naturen inte längre kan bli gravid. Det är SÅ skönt!

Ok. Jag tror dock att det är väldigt individuellt det där med ålder och när man känner sig för gammal för barn. Jag har inte den känslan och känner mig heller inte som mina jämnåriga. Men så var jag också äldre när jag fick första barnet, det påverkar nog en hel del i sammanhanget. Har liksom alltid varit inställd på att få barn senare. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Gravid) skrev 2024-01-31 16:55:30 följande:
    Ok. Jag tror dock att det är väldigt individuellt det där med ålder och när man känner sig för gammal för barn. Jag har inte den känslan och känner mig heller inte som mina jämnåriga. Men så var jag också äldre när jag fick första barnet, det påverkar nog en hel del i sammanhanget. Har liksom alltid varit inställd på att få barn senare. 
    Jo, så  är det förstås. En bekant till mig fick sitt första barn efter sin 50-årsdag. Bara att gratulera men för mig vore det 100% otänkbart.

Känner mig inte heller som de flesta jämnåriga, vissa av mina vänner börjar se ut som tanter. Senast idag så min 24-åring att "morsan, du ser faktiskt ung ut". Det var upplyftande!
  • Anonym (F)
    Anonym (Gravid) skrev 2024-01-31 16:51:23 följande:
    Jag förstår nog inte riktigt hur du menar nu. Vi är ju ett par, så självklart vill jag ha en relation med honom. Eller var jag otydlig med det? Vi är iaf ett par. 
    Du skrev "dejtade", som i att du gjorde det förut men inte längre så därför undrade jag.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (F) skrev 2024-01-31 17:51:54 följande:
    Du skrev "dejtade", som i att du gjorde det förut men inte längre så därför undrade jag.
    Ah okej, nu hänger jag med. Vi är ett par. Sen så har väl jag varit väldigt försiktig med att sätta etikett på förhållandet länge, vi dejtade alltså exklusivt så vi var väl mer eller mindre ihop då med. 
  • enola

Jag var visserligen "bara" 41 när jag blev oplanerat gravid med min 12 år yngre sambo. Vi hade bestämt att vi inte skulle ha barn (jag har två vuxna barn sen tidigare som var i nedre tonåren när vi träffades) men när vi väl stod där var det ingen diskussion om ifall vi skulle behålla eller inte. Inte en sekund har vi ångrat det och nu är vi här med världens underbaraste kille som snart fyller fem år. 
    Jag tror han kommer bli glad! Stort lycka till Hjärta

• Anonym (Gravid)
    Anonym (Jok) skrev 2024-02-01 08:24:17 följande:

Hur reagerade han då?

Jättebra ❤️🙏
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Gravid) skrev 2024-02-01 09:37:24 följande:
    Jättebra ❤️🙏
    Grattis och lycka till! {#emotions_dlg.flower}
  • Linnie

Stort grattis önskar jag dej ts!

Hoppas allt går bara fint genom graviditetenSolig

• Anonym (Jok)
    Anonym (Gravid) skrev 2024-02-01 09:37:24 följande:
    Jättebra ❤️🙏
    Vad kul! då så, då är det ni! HjärtaSkål
  • Anonym (Anonym man)
    Anonym (Gravid) skrev 2024-01-30 21:37:48 följande:
    45 år och gravid med en 13 år yngre man

Lång historia kort. Jag dejtade en man som är 13 år yngre än mig i ett års tid. Han har hela tiden varit väldigt säker på sin sak att han vill ha mig och bara mig, men jag har varit den som dragit i tyglarna då jag vetat att han innerst inne vill ha barn vilket han inte har i dagsläget. Jag har ett barn sedan innan som är 6 år nu. Jag har alltså hela tiden tänkt att han kommer lämna mig tids nog för nån yngre som han kan få barn med och försökt hålla mig sansad. 

Nu för 3 veckor sedan kom chocken att jag är gravid. Först trodde jag att jag bara fått hormonförändringar när mensen inte kom som den skulle, tänkte liksom inte mer på det. Men tog ett graviditetstest efter ett tag (hade inga symptom i övrigt) och det var positivt. Det var verkligen inget jag hade väntat mig. Jag vet ju att missfallsrisken är hög i min ålder så jag tänkte att det säkert inte kommer gå vägen ändå, men bokade in ett ultraljud som jag var på igår. Hjärtat slog och fostret mätte de till v 10. Jag trodde verkligen inte att jag skulle vara så långt gången så fick lite panik eftersom jag ännu inte har pratat med honom om det då jag varit så inställd på missfall. Min spontana känsla är ändå att jag vill behålla. 

Jag vet ju att han vill ha barn som sagt, men tänk om han får kalla fötter? Jag måste prata med honom snarast. 

Finns det nån annan här som blivit gravid i denna ålder? Hur gick det för er? 

Min styvsyster fick en lillasyster när vi gick sista året på gymnasiet. Hennes mamma var då 52 år, så det var MYCKET oväntat. Lillasyster är nu nu vuxen med egna barn.

Pappan är med i bilden, han är fortfarande tillsammans med mamman, men det var LITET stressigt där eftersom den graviditeten upptäcktes i fjärde månaden och de inte bodde tillsammans. De löste boende mm och inga problem alls. Hans första och enda barn för övrigt.

Grannen hade en casual relation med en ensamstående småbarnsmamma. Samma sak där. De fick även de en dotter, de är fortfarande tillsammans, och firade i våras att deras yngsta dotter flyttat ut eftersom hon då var klar med universitetet. De var STRESSADE då de inte ens hade en vettig säng, skojar inte, det var vad pappan var mest oroad för eftersom de endast hade en 90 respektive 120 cm säng. Han tog med sin dotters mamma till IKEA och beställde en ny säng det första han gjorde efter att de varit på mödravården. Jepp, män "lös problemet", och det var vad han kunde göra. 

Grattis till graviditeten. Fick för övrigt en "oväntad son" för tre år sedan, var över 50 då, mamman yngre, han var inte helt planerad men välkommen. En stor omställning och vi mår bra med det.

Svar på tråden 45 år och gravid med en 13 år yngre man