Anställningsavtal. Hjälp!
Hej alla, jag behöver lite hjälp
Förra veckan blev jag kallad till intervju för ett jobb.Tjänsten var för heltid med provanställning i 6 månader. Chefen erbjöd mig jobbet efter intervjun. Jag sa till honom att jag kommer att behöva vara ledig i juli i 3 veckor på grund av personliga skäl. Och han sa till mig att det inte är problem.
Han sa åt mig att komma idag så att vi kan skriva kontraktet.
Jag gick idag och de hade redan kontraktet klart och väntade på att jag skulle skriva på det.
När jag läste kontraktet stod det att jag kommer att anställas heltid men med visttidsanställning från 01.02 till 28.06.
Så jag frågade dem varför är jag inte provanställning som vi pratade om vid första mötet och de svarade att det var för att jag vill ha ledig i juli så de kommer att ge mig tjänstledig. Jag kan börja den riktiga provanställningen från när jag kommer tillbaka från min ledighet.
Detta låter konstigt och inte rätt för mig!? Jag kommer att jobba 5 månader nu med vistidsantällning sen jag kommer ta 3 veckor ledig och efter ledigheten måste jag jobba 6 månader provanställning. Kunde de inte bara ge mig obetald senester eller tjänstledig för de där 3 veckorna med provanställning? Jag är en mycket blyg person och jag kunde inte säga så mycket och jag hade inte riktigt kunskapen. Det är mitt första jobb.