Är det normalt att tänka på självmord?
Hej!
Tid är pengar så jag går rakt på sak. :) Jag är en ung tjej som inte sällan bär på tankar om att ta mitt liv. Egentligen är jag på en bra punkt i livet just nu. Jag har fantastiska vänner, en bra relation till mina föräldrar och jag läser min drömutbildning. Visst har en och annan storm svept igenom mitt liv men sådant är ju livet. Jag har det verkligen bra och jag är tillfredställd med hur jag lever. Ändå, oavsett hur glad jag är, kan jag inte skaka tankarna på att det kanske bara vore bäst om jag inte fanns.
Det är oftast på kvällen tankarna kommer, i samband med någon märklig oroskänsla jag har men ibland kommer de också mitt under dagen. Ibland kan jag till och med komma på mig själv med att tycka att det känns lite konstigt i magen att exempelvis prata om vad jag vill göra efter min examen. Jag vet ju inte säkert om jag orkar hålla emot tills dess. I mina värsta stunder har jag tänkt att det bara är sådan kväll fylld med kvävande ångest som står mellan mig och min grav. Å andra sidan är jag ju inte nedstämd generellt och jag klarar ju av mitt liv bra. Är det normalt att känna så här? Borde man söka hjälp? Jag är lite rädd för att söka vård helt ärligt eftersom jag befarar att jag inte ska bli tagen på allvar. Jag klarar ju mitt liv bra så jag vill heller inte ligga till last men det ÄR jobbigt att känna så här.