Inlägg från: Anonym (Väntar barn nr 2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Väntar barn nr 2)

Bf Oktober 2024

Hej! 

Så glad att kunna ansluta! 
    äntligen gravid igen efter många försöka. Detta blir barn nr 2 om graviditeten fortskrider. BF 16 eller 17e beroende på hur man räknar. Nu vill jag bara få gjort NIPT och klara mig igenom de första 12 veckorna 🥳

Jossolo skrev 2024-02-05 08:07:13 följande:
    Grattis till sitt pluss 😍😍
    När är det man gör NIPT? Funderar på att göra det med, men måste läsa på lite först ☺️

Tack! 

NIPT gör man i v 10+0 och framåt. 

jag har fyllt 35 så KUB känns onödigt, man får automatiskt sämre siffror pga åldersfaktorn så vi går direkt på NIPT och kan då välja att få veta mer, inklusive kön 💕. 

Emmapemma85 skrev 2024-02-05 09:10:53 följande:

Gravid i v5 (4+4) så har också bf i oktober😊 Förra året fick jag dock flera missfall?En sen avbruten abort i v 19+2 pga tidig vattenavgång och sedan 2 tidiga missfall i v5. Så jag känner mej orolig även denna gång såklart❤️ Hur mår ni andra? Har ni barn sedan förut? är det fler som gått igenom missfall? Sköt om er allihopa🙏🏼

Emmapemma85 skrev 2024-02-05 09:10:53 följande:

Gravid i v5 (4+4) så har också bf i oktober😊 Förra året fick jag dock flera missfall?En sen avbruten abort i v 19+2 pga tidig vattenavgång och sedan 2 tidiga missfall i v5. Så jag känner mej orolig även denna gång såklart❤️ Hur mår ni andra? Har ni barn sedan förut? är det fler som gått igenom missfall? Sköt om er allihopa🙏🏼

Tufft med sen avbruten graviditet 😞 och missfall på det! 

fördtår att du är orolig 🧡 

jag mår fint. Jag har dock inte passerat BIM än så jag vågar inte ropa hej riktigt än. Men hjärnan sätter fart direkt och ser framtiden, så jag hoppas att det går vägen. Har en dotter på 2,5 år. Har aldrig gått igenom missfall så det känns nästan för bra för att vara samt att klara sig två gånger i rad. 

Anga skrev 2024-02-05 09:43:15 följande:

Precis plussat igår ÄL+11 och är så lycklig men det är så overkligt samtidigt.
    Tredje barnet men känns ändå surrealistiskt.
    Har inte så mycket symptom än, men har spytt fram till v15 ca med båda barnen innan så förväntar mig samma nu. Får se när det börjar..
    Annars bara molvärk hittills och lite illamående när jag äter, maten som växer i munnen, men absolut hanterligt.
    Eftersom det inte ens varit BIM än för min del är jag bara i 3+4 och har BF 16/10.
    Kul att följas åt och grattis till alla plus! Solig

Samma här.  när har du BIM? 
    Anonym (naju) skrev 2024-02-05 14:40:12 följande:

Jag har inte plussat än, men vi har försökt på förra ägglossningen och jag hoppas verkligen det går vägen och att det blir en liten oktober bebis! Jag är på BIM-8 och är så sugen på att börja testa haha..

Då får vi hålla tummarna! 
    Användare50 skrev 2024-02-05 20:23:06 följande:
    Det är min första graviditet så jag bara undrar om du kan berätta lite mer. Jag fyller 35 nu i februari, vad menar du med att KUB blir onödigt? sämre siffror? Hjälp en nybörjare att förstå snälla! Tack<3

Vad jag förstått så drar åldersfaktorn ner resultatet på så vis att det påverkar sannolikheten eller risken för olika kromosomavvikelser. Dvs om du är 25 och gör kub så finns en väldigt liten åldersfaktor men är du 35 eller 40 så är den större och resultatet är därför direkt justerat för din ålder. Fick detta förklarat av en barnmorska och jag kanske återberättar det fel. 

gör du först KUB och får dåliga resultat erbjuds du i vissa regioner sedan NIPT för att kontrollera resultatet igen. NIPT är inte åldersbetingat alls.

KUB görs i vecka 11-13+6, säg Att du gör det i v 12, och väntar sedan 1-2v på resultat. Sedan erbjuds du NIPT, och gör det i vecka 14, och väntar två v på resultat. Då är du i vecka 16? 

gör du NIPT direkt kan du göra det i v 10 och får då svar när du är i vecka 12. 

Personligen orkar jag inte med att få dåligt resultat på kub och sedan på NIPT och kanske välja att avsluta graviditeten så sent som i v 16 om det är något allvarligt som hittats. Då är jag hellre i v 12 när jag tar det beslutet. Kontroversiellt att prata om att göra abort men det är mina tankar.. 

man får också reda på mer (om man vill) via NIPT. 

Användare50 skrev 2024-02-06 13:30:50 följande:
    Ja okej, tack för förklaringen! Jag förstår helt och hållet ditt resonemang. Förstår jag det rätt att NIPT alltså ger samma information OCH mer än vad ett KUB gör eller missar man något om man skippar KUB? Återigen tack!
    Precis! 
    allt du får veta på KUB får du veta på NIPT, och mer om du vill. Vi vill veta könet tidigt också och det kan man få på NIPT 💜 

inga problem! 

hej! 

ni som pratar om VUL - får ni det gratis eller betalar ni själva? 

EnKatta skrev 2024-02-09 12:58:21 följande:

Segt att behöva vänta en vecka, men det kanske ändå är bra då chansen bör vara bra mycket större att man kan se något i vecka 7 än 6? 

Jag var på första inskrivningssamtalet hos BM igår och har planerat in KUB-ultraljud innan påsk. Känns otrooooligt långt bort så är inne på att boka tidigt VUL privat för att få chansen att se att allt står rätt till innan dess. Har någon erfarenhet av det i GBG-trakten? 

Carlakliniken på Carlanderska är jättebra. Dit gick jag för viabilitetsultraljud och NIPT förra graviditeten. Och bokat NIPT där igen denna gången. 

Hej alla! 

jag är lite oroligare denna gången än förra då jag fyllt 36 nu. Var 33 när jag fick dottern. Vet att risken för missfall och olika kromosomfel ökar ganska snabbt efter 35?

Har en hel del molande värk, vilket jag inte kan minnas att jag hade sist. Är ni några andra som har det? 

känner mig också ganska svullen om magen till och från. 

Tack för tryggande ord. Det känns lite lugnare. ❤️

JustLikeHoney skrev 2024-02-10 21:51:19 följande:

Är bara 5+0 så skulle på sin höjd synas en minimal hinnsäck så inte så mkt att se än, från 5+3 brukar även gulesäcken kunna ses men skulle befruktningen diffa några dagar och jag inte kan se nåt skulle jag oroa ihjäl mig. Så tänker att jag väntar tills jag är ganska säker på att ett hjärta går att se Om allt är som det ska

hur gammal är ditt första barn? Jag har två större på 10 och 13 och en 1,5-åring med en annan pappa så två kullar. Trodde aldrig i livet jag skulle ha fler än två haha. 

Smart tänkt. 

från och med vilken vecka kan man se hjärtat? 

Jossolo skrev 2024-02-12 08:16:16 följande:

Får nog lämna denna tråd 😭 

Haft bruna flygningar i 3 dagar, stick/hugg i magen, samt smärta i benet som strålar. 

Åkte till vår jour i lördagskväll som skicka mig vidare till Akuten då det kunde röra sig om ännu ett utomkvedshavandeskaps jag redan haft sen tidigare och då förlora en äggledare.

Gjorde VUL men dom hitta inget som tyder på graviditet. Kunde va för tidigt eller så är det ett missfall.

Väntar på att läkaren skall ringa med provsvaren. Men ser ju inte ljust ut för min del

åh nej 😣 
    Beklagar verkligen. Håller tummarna för er skull ändå och hoppas på det bästa. 
    Höst2023 skrev 2024-02-12 07:56:22 följande:

Fick en mörkröd blödning i fredags sen dess har jag haft ljusbruna flytningar :( . Är så himla orolig för missfall, skulle vilja göra ett VUL men finns nu inga lediga tider omkring här där jag bor tidigaste är om 3 veckor. Ska prata med barnmorskan vid halv 10 men tvekar att jag kommer få hjälp därifrån😢

Förstår din oro. Hoppas de kan hjälpa dig till en tidigare tid! 
    Gbgmamma skrev 2024-02-14 10:53:49 följande:

Jag hoppar in här

Bf den 21 oktober. Jag trodde det skulle ta lång tid att bli gravid när man är över 35 men så verkar det inte vara för vår del. 

3e barnet för vår del.

Behöver välja barnmorska, fler som bor i gbg och har tips på bra barnmorskor i centrala gbg? 

Välkommen!! 

Min förra graviditet gick jag hos MVC på Kaserntorget. Kungshöjd barnmorskemottagning. Var väldigt nöjd :)

Smärta och blödning. 
    Jag är i vecka 6+1. Har ont på ena sidan av magen, vilket jag inte haft tidigare. Och inatt har jag blött märkte jag imorse när jag vaknade. 
    Är det någon som varit med om samma? 
    Sitter i väntrummet på gynakuten. Jag vet inte om de kan göra eller se något här så här tidigt men det känns bra att kolla upp det iaf.

vid ultraljudet såg de bara en hinnsäck. Men det satt iaf i livmodern och inte utanför. 

Hinnsäcken visade på ca 4-5v och inte 6+0 som jag borde vara i. Vilket känns otroligt negativt i sig. 

hade bruna flytningar i förrgår kväll, igår kväll kom det igen. Och idag har jag blött klarrött ganska kontinuerlig. Har inte så ont, bara som en lätt mensvärk. 

Mitt hCg igår var 615. tar ett nytt prov imorgon eftermiddag så får vi se. Men det känns helt klart som att det är kört för min del. 

jag är så ledsen 😢 

Cececilia skrev 2024-02-23 17:23:31 följande:
    Hoppas så att allt är som det ska trots allt! 6+0 är jättenära 5 veckor, så det kan ju stämma ändå! Förstår dina tvivel, håller tummarna dig 🙏❤️

När de ringde från gynakuten för att ge mig hCg-värdet och jag berättade att jag blött till och från idag så fick jag ett ?åh jag beklagar verkligen? av läkaren. Så det gör ju det hela än mer hopplöst. De ville ändå att jag skulle komma in och lämna nytt prov imorgon för att bekräfta vad som händer. 

men om mensens sista dag Var 13/1, och jag hade positivt ÄL-test 23 jan, och min cykel är 26 dagar lång. Borde jag då inte vara längre gången än 4-5v? 

Svar på tråden Bf Oktober 2024