Användare50 skrev 2024-02-05 20:23:06 följande:
Det är min första graviditet så jag bara undrar om du kan berätta lite mer. Jag fyller 35 nu i februari, vad menar du med att KUB blir onödigt? sämre siffror? Hjälp en nybörjare att förstå snälla! Tack<3
Vad jag förstått så drar åldersfaktorn ner resultatet på så vis att det påverkar sannolikheten eller risken för olika kromosomavvikelser. Dvs om du är 25 och gör kub så finns en väldigt liten åldersfaktor men är du 35 eller 40 så är den större och resultatet är därför direkt justerat för din ålder. Fick detta förklarat av en barnmorska och jag kanske återberättar det fel.
gör du först KUB och får dåliga resultat erbjuds du i vissa regioner sedan NIPT för att kontrollera resultatet igen. NIPT är inte åldersbetingat alls.
KUB görs i vecka 11-13+6, säg Att du gör det i v 12, och väntar sedan 1-2v på resultat. Sedan erbjuds du NIPT, och gör det i vecka 14, och väntar två v på resultat. Då är du i vecka 16?
gör du NIPT direkt kan du göra det i v 10 och får då svar när du är i vecka 12.
Personligen orkar jag inte med att få dåligt resultat på kub och sedan på NIPT och kanske välja att avsluta graviditeten så sent som i v 16 om det är något allvarligt som hittats. Då är jag hellre i v 12 när jag tar det beslutet. Kontroversiellt att prata om att göra abort men det är mina tankar..
man får också reda på mer (om man vill) via NIPT.