• Tannya

    Mellanmål i skolan

    Hej! Min dotter går i 7an. De får lunch kl. 11. Hon kommer hem mellan halv 3 och halv 5 olika dagar. Det är inte lätt att få henne att ta med mellis. Skolan serverar ingen melis , det är en skola för högstadieelever 7-9 klass. De säljer endast mackor i cafe som tar slut väldigt snabbt. Jag undrar om det är så det ska vara ? Är mellis endast för barn som går på fritids men eftersom det inte finns fritids så är det ingen melis?

  • Svar på tråden Mellanmål i skolan
  • Anonym (Ja)

    Ja så pass stora barn förväntas kunna äta ordentligt till lunch och klara sig fram till middagen. Om din dotter är hungrig kan hon köpa mackor i cafét eller ta med något hemifrån. Om hon slutar tidigt kan hon fika hemma.

  • Anonym (E)

    Skulle ta upp frågan med skolan varför mackorna tar slut fort, om det stämmer borde de ha fler eller andra alternativ. Försök få ner någon frukt, bar (ej nötter)eller dryck i stil med barebells de dagar hon inte är hemma förrän halv 5.

  • Anonym (G)

    En frukt?.

    Når jag gick i 6-9 så åt jag inte ens lunch för det Var så rörigt i matsalen. 

  • Tannya
    Anonym (G) skrev 2024-01-27 17:48:24 följande:

    En frukt?.

    Når jag gick i 6-9 så åt jag inte ens lunch för det Var så rörigt i matsalen. 


    Jag får nog försöka övertala henne att ta med en frukt. Hon vill inte eftersom hon gillar inte ta med saker då chromebook väskan inte rymmer så mycket mer
  • Anonym (?)

    Din dotter går i högstadiet (antagligen 14 år gammal), antingen får hon faktiskt ta med sig något eller så får hon överleva om mackorna är slut. Liksom vem i tonåren (utan någon slags diagnos) klarar inte av att fixa nåt att äta själv? Har väl aldrig serverats mellis till högstadieelever? Blir fan mörkrädd av dagens föräldrar...

    Har det verkligen "klimatet" förändrats så mycket på 10 år? I högstadiet behövde jag längre inte engagera mig alls i barnens vardagsrutiner utöver att agera chaufför när det inte passade med bussen. De vaknade, fixade frukost, kom iväg till skolan, hade med sig sina grejer, kom hem, käkade och löste det mesta på egen hand faktiskt. Hade sina första sommarjobb sommaren mellan åk 7 och 8.

    Jag kan inte begripa hur det här är skolans problem?

  • Anonym (Fia)

    Skolan har väl aldrig bjudit på mellis om inte barnet går på fritids? Jag har en son med add som är underviktig på grund av medicinering. Han har alltid med sig en proteinbar eller kexchoklad eller liknande för att klara skoldagen. Det tar ju ingen plats alls.

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Fia) skrev 2024-01-27 18:14:20 följande:

    Skolan har väl aldrig bjudit på mellis om inte barnet går på fritids? Jag har en son med add som är underviktig på grund av medicinering. Han har alltid med sig en proteinbar eller kexchoklad eller liknande för att klara skoldagen. Det tar ju ingen plats alls.


    Jo ,på sjuttiotalet förekom det faktiskt att skolan bjöd på mellis även om barnen inte gick på fritids. Min man fick det i skolan och han gick aldrig på fritids. 
  • Spucks
    Tannya skrev 2024-01-27 17:54:27 följande:
    Jag får nog försöka övertala henne att ta med en frukt. Hon vill inte eftersom hon gillar inte ta med saker då chromebook väskan inte rymmer så mycket mer
    Ditt barn är tonåring, hon vet väl själv om hon är hungrig eller inte!?
  • Mrs Green

    När min dotter gick på högstadiet kunde de köpa mellanmål för 10 kr (det var som en liten frukostbuffé med mackor, yoghurt, flingor och sånt). Det tyckte jag var jättebra för alla som skulle iväg direkt efter skolan till träning eller andra aktiviteter. 

  • Mrs Moneybags

    Kan hon inte gå till närmaste mataffär och köpa en macka? 


    Der serveras inte mellis för någon som inte går på fritids. Det gäller i alla fall i mitt barns skola även om man går i fyran. Det är bara för de som går på fritidsklubben. 


    Finns normalt inget fritids för högstadieelever. 


    Skickar ofta med en macka eller liknande med min son som ofta kommer hem vid 17-tiden. 


    Din dotter slutar ju så tidigt att hon kan ta mellis hemma. 

Svar på tråden Mellanmål i skolan