Inlägg från: Anonym (Gravid eller inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gravid eller inte)

Rädd för att bli/vara gravid! Lita på gravtest?

Min största rädsla är att bli gravid och ännu värre om jag skulle gå ovetandes så pass länge att det inte skulle gå och göra abort! Jag går på p-piller och har gjort det i ca 1,5-2 år. Jag och sambon har alltid haft regelbundet sex under den här tiden och han kommer i mig varje gång. So far so good. Men jag har ett lager av gravtest så jag kan testa 1-2 gånger i månaden pga min oro. Kör på RFSU stickor.

Men senaste veckan har jag varit extra orolig. Magen är så uppblåst och mina toabesök gör ingen nytta. Har IBS så kan vara det som spökar. Jag känner av hungern lättare och mer nu men kan även bero på att jag bytt jobb som innefattar helt nya rutiner. Alltid jobbat oregelbundna tider, helger, sena kvällar osv och sällan haft ordentliga fasta måltider. Nu är det frukost vid 9, lunch 12 och fika 14. Varje dag. Så kroppen kanske har vant sig? 

Kan man lita på RFSU? Kanske bör köpa hem olika märken till min samling för att stilla oron?

• Svar på tråden Rädd för att bli/vara gravid! Lita på gravtest?

Puff

Anonym (M) skrev 2024-01-27 20:31:59 följande:

SLUTA TESTA!! Du kommer att driva dig själv till sjuklig oro på det där sättet! Och sluta med p-piller! Använd p-stav, p-ring eller p-spruta istället. Då behöver du inte fundera på att missa ett piller eller om du skulle få magsjuka t ex.

Din s.k. IBS kan mycket väl bero på just oro dessutom, bara så du vet.

Jag vet! Men har alltid varit orolig när det gäller graviditet och är runt 30 år. Är lite emot att testa fler preventivmedel då jag har så svårt att hitta något som passar. Har testat flera olika sorters p-piller och de jag äter nu har fungerat bäst. Även provat spiral och p-stav och det fungerade inte! Hade ett rent h-e-l-v-e-t-e under den tiden. Och sen har jag även caya pessar men det ät ju inte alls lika säkert som p piller. 
Svar på tråden Rädd för att bli/vara gravid! Lita på gravtest?