Livrädd för cancer. Ångest,
Vill bara skriva att det är ovanligt att cancertumörer växer så långsamt att man går runt med en tumör i så många som sju år från det att man känt tumören första gången innan den verkligen börjar orsaka besvär. Sen finns det ju fall med benigna tumörer som efter många år utvecklas till maligna (cancer) tumörer.
Men förstår förstås din oro, så svår oro är svår att hantera.
Ring till röntgen och be om en så snar tid som möjligt, att de skriver upp dig på lista för avbokade tider eller ring dagligen och fråga om de fått någon avbokning.
Allt för att förkorta väntan i utredningsprocessen.
Ett råd är att inte prata med läkaren främst om hur rädd du är, hur dåligt du mår, att du har ångest osv över dina symptom. Prata främst om de fysiska symtom du upplever, SEN om den psykiska biten. Be om lugnande medicin om oron hindrar dig från att kunna äta/sova. Det är viktigt att kroppen får sina grundläggande behov tillgodosedda.
Läkare tolkar gärna de fysiska symptomen som psykiskt betingade (föreställningar snarare än verkliga fysiska symptom) vilket kan göra att du inte tas på allvar och utredningsprocessen drar ut på tiden pga ovilja att t.ex. skicka remisser/ta prover. Det är tragiskt, men tyvärr är inte alla läkare så förstående när det kommer till den extrema oro människor kan uppleva när de tror sig vara allvarligt sjuka baserat på verkligt upplevda symptom. Jag har helt i onödan förlorat en halv lunga och en stor ryggmuskel pga att läkare inte tagit mig på allvar.
En annan viktig sak: ALLA knölar ska stickas/provtas. Säger någon läkare emot detta så har denne läkare fel. Detta har min läkare, en av Sveriges främsta inom onkologi, sagt till mig.
Hoppas att du får enbart positiva besked nu framöver. Skickar en varm kram!
Det värsta är att jag inte kan hålla mig hos läkaren, jag bryter ihop direkt och säger hur rädd jag är så det står redan i journalen hur rädd jag är för cancer. En läkare var snäll och tog lite blodprover för att lugna mig men det hjälpte ju inte när jag sen fick reda på att allt inte syns på proverna.
Det värsta är att jag nu inte ens vill gå på röntgen för är så himla rädd för svaret, för dessa cancersorter som jag läst om och det kan vara så är det helt kört och då känns det på ett sätt bättre att inte veta.
Dom har aldrig hittat några knölar på mig utan jag är svullen på höger sida rygg, som varit där i flera år. Men läkarna har aldrig lyssnat utan sagt att det är mer muskler osv. Tillslut sökte jag mig till en privat läkare som direkt skickade remiss och sa att det inte är klokt att dom andra läkarna bara ignorerat denna svullnad.