• jajje

Livrädd för cancer. Ångest,

Anonym (Ovanligt) skrev 2024-01-26 11:28:47 följande:

Vill bara skriva att det är ovanligt att cancertumörer växer så långsamt att man går runt med en tumör i så många som sju år från det att man känt tumören första gången innan den verkligen börjar orsaka besvär. Sen finns det ju fall med benigna tumörer som efter många år utvecklas till maligna (cancer) tumörer.

Men förstår förstås din oro, så svår oro är svår att hantera.

Ring till röntgen och be om en så snar tid som möjligt, att de skriver upp dig på lista för avbokade tider eller ring dagligen och fråga om de fått någon avbokning. 

Allt för att förkorta väntan i utredningsprocessen.

Ett råd är att inte prata med läkaren främst om hur rädd du är, hur dåligt du mår, att du har ångest osv över dina symptom. Prata främst om de fysiska symtom du upplever, SEN om den psykiska biten. Be om lugnande medicin om oron hindrar dig från att kunna äta/sova. Det är viktigt att kroppen får sina grundläggande behov tillgodosedda.

Läkare tolkar gärna de fysiska symptomen som psykiskt betingade (föreställningar snarare än verkliga fysiska symptom) vilket kan göra att du inte tas på allvar och utredningsprocessen drar ut på tiden pga ovilja att t.ex. skicka remisser/ta prover. Det är tragiskt, men tyvärr är inte alla läkare så förstående när det kommer till den extrema oro människor kan uppleva när de tror sig vara allvarligt sjuka baserat på verkligt upplevda symptom. Jag har helt i onödan förlorat en halv lunga och en stor ryggmuskel pga att läkare inte tagit mig på allvar.

En annan viktig sak: ALLA knölar ska stickas/provtas. Säger någon läkare emot detta så har denne läkare fel. Detta har min läkare, en av Sveriges främsta inom onkologi, sagt till mig.

Hoppas att du får enbart positiva besked nu framöver. Skickar en varm kram!

Tack för svar♡ precis, har också läst att det kan finnas i flera år. Har ju haft ont i flera år men smärtan som börjat komma för en månad sen är ny, det gör ont när jag sover och lutar ryggen mot något liksom. 
    Det värsta är att jag inte kan hålla mig hos läkaren, jag bryter ihop direkt och säger hur rädd jag är så det står redan i journalen hur rädd jag är för cancer. En läkare var snäll och tog lite blodprover för att lugna mig men det hjälpte ju inte när jag sen fick reda på att allt inte syns på proverna. 

Det värsta är att jag nu inte ens vill gå på röntgen för är så himla rädd för svaret, för dessa cancersorter som jag läst om och det kan vara så är det helt kört och då känns det på ett sätt bättre att inte veta. 
    Dom har aldrig hittat några knölar på mig utan jag är svullen på höger sida rygg, som varit där i flera år. Men läkarna har aldrig lyssnat utan sagt att det är mer muskler osv. Tillslut sökte jag mig till en privat läkare som direkt skickade remiss och sa att det inte är klokt att dom andra läkarna bara ignorerat denna svullnad.
  • jajje
    Anonym (Ovanligt) skrev 2024-01-26 13:19:26 följande:

Nej cancer syns nog ganska sällan på blodprover egentligen, man måste veta exakt vilken typ av prov man behöver ta också - inte bara standardprover. Min blodcancer stadie fyra syntes inte på blodproverna, så läkarna uteslöt t.o.m. blodcancer trots alla symptom på det.

Oavsett tror jag absolut att det är bättre att du röntgar dig. Om det inte är cancer så kan du sluta oroa dig för det. Om det är något annat så kanske sjukvården faktiskt kan hjälpa dig att bli av med det, vilket ju även kan vara fallet om det är cancer. Du förlorar nog mer på att inte veta och kunna agera. Dina barn  behöver ha en mamma som blir hjälpt och får möjlighet att komma ur en spiral av dåligt mående.

Tänk också på att om det är en tumör, en benign, så kan den behöva opereras bort innan den skadar kringliggande vävnad.

Nej en annan läkare sa att mam brukar iallafall kunna se att något blodvärde är lite sämre. Ska absolut gå på röntgen när jag får tiden. Om det är en en tumör så år nog vävnaden skadad då det gör ont i hela bröstryggen och fram i magen. 
  • jajje
    Anonym (Camilla) skrev 2024-01-26 13:44:36 följande:

Steg 1 är att ge fan i att googla. Google kan vara din värsta fiende. Ju mer du läser desto mer sjuk kommer du att bli. Sök på hypokondri och hälsoångest istället. Minns när jag pluggade medicin så hade man alla upptänkliga sjukdomar somatiska som psykiska. Roligast är när man har prostatit. 

Du måste ta tag i det här med kurator eller psykolog. 

För att lägga lite lök på laxen. Tycker du ska planera hur du vill ha din vård i livets slutskede. Din palliativa vård när man kommer till den punkt att man inte längre kan bota utan bara lindra. Hämta hem vita arkivet eller livsarkiv där du kan planera hur du vill ha det efter ditt frånfälle. Det rent juridiska kring kvarlåtenskaper. Hur du vill ha din begravning. Eller direkt till kremering. Minneslund eller grav. Ja du har massor att gå igenom och planera så allt står klart när du dör i spridd cancer. Det kommer din barn och övriga anhörig är skönt att de vet hur de ska göra isf att fundera på alla praktiska ting.

Japp! Jag provocerar medvetet. Lyft blicken och se the big picture istället. Tänker du att du är döende så tänk hela linan ut. Inget mesande om småont här och där. Tufft? Ja det är det men du måste få lite perspektiv på din tillvaro. 

Om du inte ringt din hälsocentral i morse så ring på måndag morgon. Du kan ju inte hålla på så där. Du ska faktiskt passa på att leva medan du kan. Livet är så skört. Finns ingen tid att slösa på funderingar om det som k a n hända. Här och nu. Ta hand om dig och barnen. Gör kvällens tacomiddag till en hel fiesta med rolig dukning, tillbehör och mexikansk musik. LEV! 

Onödigt inlägg, har du inget bra svar så skriv ingenting! Bara för att du inte kan sätta dig in i situationen så behöver du inte håna!!! Är inte en sämre mamma just nu för att jag är orolig för cancer! 
  • jajje
    Anonym (Camilla) skrev 2024-01-26 15:36:55 följande:

Hånar dig inte ett dugg. Har aldrig sagt att du är en dålig mamma. Som canceröverlevare så dyker spöket upp titt som tätt. Rädsla för återfall. Men det får inte ta över hela min tillvaro. Ja jag sätter det på din spets. Tänk hela linan ut. Du måste söka hjälp för din rädsla. 

Att du övervann sjukdomen, glad för dig! 
    Men tänk ett steg längre innan du kommenterar som ovan, det hjälper inte någonstans. Bad om att få komma i kontakt med personer som upplever samma ångest ellee symtom, som man kan bolla med. Bad absolut inte om dina onödiga teorier. 
    Vet mycket väl att jag behöver hjälp med min oro och har redan en tid bokad hos en kurator. Men det gör inte att min oro blir mindre eller att mina symtom blir mindre för det. Tänka hela linan ut, absolut bra förslag men jättesvårt för mig just nu då är jag mitt uppe i allting. Har haft panikångest i många år och nu det senaste otroligt mycket hälsoångest, det är inget som försvinner bara för att folk på nätet tycker det! 
  • jajje
    Anonym (?) skrev 2024-01-26 13:29:19 följande:
    Tror du verkligen TS kommer sluta oro sig efter röntgen? Även om röntgen visar abolut ingenting

Då kommer TS bara tro att det är fel på röntgen, fel sorts röntgen, fel område, en cancer som inte syns på röntgen, en som dyker upp efter underökningen osv.

Sen kommer TS hitta en hudfläck på ryggen, börja peta på den. och sen blir den öm och börjar blöda. Dvs typiskt  tecken på hudcancer!

Eller så kommer TS läsa en artikel om Börje Salming och vara övertygad om att TS har ALS då det rycker lite i vänsterrmen och kinden känns stum
    Du kan sluta kommentera, dina inlägg ger ingenting positivt och du är bara rent ut sagt elak. Skrolla istället!
  • jajje
    Anonym (?) skrev 2024-01-26 16:07:02 följande:
    " Gråter hela tiden, sover ingenting och ringer alla runt om mig hela riden. "
    " min mamma fick bo hos mig medans jag väntade på tiden för jag skakade, grinden dygnet runt"
    "ätit fel och inte rört på mig så mycket så tänker att det är därför cancern kommit."
    Vart vill du komma?
  • jajje
    Anonym (Camilla) skrev 2024-01-26 16:35:08 följande:

Men så bra att du har ordnat tid till kurator. Det kommer bli jättebra. Klart du inte köper mina teorier. Det rubbar ju dina cirklar. Du vill bara ha kontakt med andra med hypokondri så nu kan boosta varandra. Du sprattlar rätt bra nu och vevar åt alla som inte stryker dig medhårs. Helt förväntat med din sjukdomsbild. Snart kommer personangreppen också. 

Att du har gått med panikångest i flera år har du dig själv att skylla. Faktiskt. Hårt men sant. Du har inte velat ta emot och anammat den hjälp du kunnat få. Det är säkert någon annans fel. Du har valt det själv. 

Personangrepp? Snarare något du håller på med verkar det som! Har inte bett dig stryka medhårs? Bad dig sluta kommentera saker som begravning, kremering osv för det ger absolut ingenting. Sen om jag vill komma i kontakt med "andra hypokondriker så vi kan boosta varandra" så låt mig göra det då. 

Du säger att jag har mig själv att skylla för att jag gått runt med panikångest i flera år och  var har jag skrivit att det är någon annans fel? Du säger också att jag inte tagit emot den hjälp jag kunnat få och vad vet du om det?? Du har ingen aning!! Men om du nu vill veta så har jag pratat med en psykolog, jag har också ätit medicin för min ångest och mått bra, fått panikattacker vid vissa tillfällen men då kunnat lugna mig själv. Gick på mammaledighet 2019 och all ångest försvann. Sedan för ungefär 6 månader sen har ångest och rädsla för cancer kommit och oron är extrem jag vet det MYCKET VÄL! Denna ångest är inget jag upplevt förut och när symtom på symtom dyker upp så blir det verkligt!
    Ps. Har en tid hos bokad hos en kurator tisdag 30 januari 10.30

• jajje
    Björkenli skrev 2024-01-26 16:10:14 följande:

Tycker inte alls detta låter som symptom på cancer. Låter som stark hälsoångest som växt till stora proportioner. Efter att du gjort MR och fått svar, så hoppas jag att läkaren kan ta sig tid att prata med dig och prata igenom allt det du år orolig för, för att du förhoppningsvis sen ska kunna känna dig lugnare

Tack för svar♡ hoppas det blir bättre.
  • jajje
    Anonym (?) skrev 2024-01-26 18:36:04 följande:
    Är du en bra mamna om du grinar dygnet runt och inte sover?
    Just då när jag kände en knöl i  bröstet så sov jag dåligt och var jätteledsen men sen grinade jag ju inte dygnet runt men ledsen absolut. Det handlade om två dagar sen fick jag tid för mammografi och ja jag var fortfarande en bra mamma och tog hand om mina barn. 
  • jajje
    Lynx123 skrev 2024-01-26 20:51:24 följande:

Vilka idiotsvar du får. Ägna dig inte åt dem. Din rädsla är inget att skoja om alls. Jag tror inte heller att du har cancer men grejen är att även om du SKULLE ha det kan man bota enormt mycket idag. Däremot tror jag absolut att du behöver stöd för jag kan tänka mig att din ångest bottnar i saker som att vara ensam mamma, kanske finns trauman och dåliga förhållanden sedan tidigare etc. Det är inget att skämmas för alls. 

Tack så jättemycket♡ ja vissa människor är inte riktigt kloka, noll respekt och känslor. 
    Du har så rätt, är ensamstående med tvillingar på tre och en son på 5. Sen förhållandet jag hade innan barnen blev jag psykisk och fysiskt misshandlad i 6 år och det var så min ångest började. Sen att jag nu varit hemma i 5 år gör väl inte allt bättre eftersom man hinner tänka och fundera på alla symtom då. 
    Är så jäkla rädd att det spridit sig eftersom jag har fått en så obehaglig känsla vid höger revben, som att något trycker. Men tack verkligen för dina snälla ord.
  • jajje
    Anonym (Camilla) skrev 2024-01-26 20:21:33 följande:

Ja visst är det läskigt att planera sin död. Det ingår när man har cancer. Vad är du rädd för? Du vill ju bara ha de som resonerar som dig. Det för dig inte framåt. Mot ett liv med mindre rädsla och ångest. Hoppas du denna gång finner förtroende för din kurator och kan börja jobba på ett tillfrisknande.  

Man ska inte kasta sten i glashus
  • jajje
    Anonym (Ovanligt) skrev 2024-01-26 20:52:15 följande:

TS har en svullnad som smärtar under skulderbladet, det ska ABSOLUT röntgas oavsett oro hos TS eller ej. 

En magnetröntgen kommer garanterat visa om det finns anledning till att gå vidare med biopsi/operation eller annat. 

Det finns inget att diskutera, TS behöver utredas baserat på de fysiska symptom som hon upplever. När även läkare ser svullnad så är det uppenbart något som avviker. Även om det bara skulle röra sig om en muskelinflammation så behöver detta diagnosticeras. 

Cancer/tumörer måste även det uteslutas. 

Precis, tack! 
  • jajje
    Anonym (Trötter) skrev 2024-01-26 21:23:43 följande:
    Hon har en poäng. Att googla är helt värdelöst, speciellt om man är orolig. Huvudvärk är hjärntumör, diverse smärtor är cancer.

Stress kan framkalla mängder av märkliga symptom och förvärra existerande sjukdomar. Du behöver lära dig att hantera din oro, även om den är verklig.
    Vet att man inte ska googla men har så jäkla svårt att låta bli och som du säger så framkallar stress symtom. Hade riktigt panikattacker när jag kände en knöl i bröstet och då fick jag även jobbigt med andningen att det brände och en smärta i ryggen. Sen försvann ju dessa symtom efter någon vecka när jag fått reda på att det inte var något....så jag vet absolut att mycket sitter i huvudet. Dock blir det verkligt för mig och nu när jag varit hos läkaren med ryggen så blir man ju inte mindre orolig. 
  • jajje
    Anonym (Ovanligt) skrev 2024-01-26 22:51:53 följande:

Att på egen hand söka information behöver inte vara fel, framförallt om man upplever att man inte blir trodd av vården. I vissa fall kan man själv presentera och troliga diagnoser för läkare (allmänläkare på vårdcentral har begränsad kunskap om svåra diagnoser då de ska kunna lite om mycket). Diagnoser som läkaren själv inte känner till eller tänker på.

Att googla hjälpte mig att förstå vilket hjärtfel jag led av, vilket hjälpte mig att övertyga läkaren på VC att jag behövde få rätt undersökningar och vård för detta.
    Läkaren ville gärna vifta bort det som oro, stress och panikångest eftersom just mitt hjärtfel endast kunde detekteras vid 1-2 tillfällen per vecka på EKG.
    Utan rätt hjälp hade jag kanske inte levt idag.

Ja ibland är det bra att google, skönt för dig att det gick bra. Men dom vill gärna skylla på ångest eller att man ska gå hem och ta alvedon. Det var när jag nu gick till en privat läkare som jag fick hjälp direkt, alla andra har sagt att det är mer muskler på den sidan eller att det kan vara artros eller inflammation men dom har aldrig velat kolla upp det. Så skönt att han tog mig på allvar samtidigt som jag blev ännu mer orolig då det kändes på han som att han kanske trodde något. 
  • jajje
    Anonym (?) skrev 2024-01-28 10:38:34 följande:
    Om inte din ångest påverkar dig mera så kanske ångesten inte är så allvarligt .
    Nej så är det säkert
  • jajje
    Anonym (?) skrev 2024-01-28 11:27:46 följande:
    Har jag fel?
    Men vart vill du komma?
  • jajje
    Anonym (Herakles) skrev 2024-01-28 14:28:15 följande:

Snälla, sluta svara på det här trollets dumma kommentarer - de lever på att få reaktioner på sina tönterier. Bara ignorera!

Tack, ska göra det. 
Svar på tråden Livrädd för cancer. Ångest,