Min son 25+ skriker och gapar på mig och har allmänt konstig beteende - Han påstår att jag gjorde så när han var ett barn
Jag sa en gång: ''Varför är du såhär mot mig? Jag har inte gjort dig någonting!'' och då sa han på sarkastiskt sätt: ''Ja, du har inte gjort någonting!!!''.
Då kontrade jag med direkt: ''Förlåt mig!''. Men han bara gick.
Vid ett tillfälle när jag inte sett honom på länge. Han kom tillbaka och hälsade på, sträckte han ut handen. Men jag struntade i att skaka hans hand, eftersom jag är hans mamma och istället kramade jag honom.
Då tog jag chansen att säga: ''Du vet att din storebror är dum i huvudet?''. Jag hade också gjort mat och frågade om han var hungrig. Men han var helt kall. Han har blivit väldigt kall och det går inte att prata med honom.
Han gick. Åt ingenting. Jag ville ha hans nummer och sa: ''Jag skall inte ge den till din storebror''. Hans storebror har mest på sista tiden slagit honom. Han borde mest bli och vara arg på sin storebror. Det som jag gjort, borde han glömma. Men helt försåtligt att han är sur på hans storebror. Jag är mamma och han borde sakna mig.
Du verkar tro på fullt allvar att det var ok för dig att bete dig på sättet du betedde dig när han var barn, och nu tycker du att ni ska lägga allt bakom er och börja en ny relation.
Problemet är att HAN inte fick en trygg barndom. Han är arg. Det är INTE konstigt.
Du borde under barndomsåren ha varit hans trygghet, men du var precis tvät om (vad det låter). Självklart får du nu inte någon medalj, respekt eller kramar bara för att du "är hans mamma". Biologisk mamma kanske, men du har itne förtjänat hederstiteln mamma, med den respekt som hör till. För den har itne du förtjänat.
Gå till en psykolog. Din ENDA chans att nå din son är att du förstår att ditt beteende när han var barn itne var ok, och att du tar ansvar för det. Och han kommer inte tro på dig om du inte lagt jobb bakom det = profesionell hjälp!
Att säga att sonen är konstig och känslokall är helt fel väg att gå. Jag skulle itne vara särskilt varm mot min mor heller om hon betedde sig illa även om jag var ung. Man är MERA sårbar som barn!