Inlägg från: Anonym (Rosalee) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rosalee)

Min son 25+ skriker och gapar på mig och har allmänt konstig beteende - Han påstår att jag gjorde så när han var ett barn

Lite svårt för mig att förstå allt du beskriver men min uppfattning är att du vill att han ska ge dig respekt för att du är hans mamma.
    och du vill att han ska glömma det som har hänt i barndomen?.
    Då har du fått det om bakfoten?för att FÅ respekt och en kärleksfull relation måste man själv som förälder vara en förebild och visa sitt barn. 
    Ovillkorlig kärlek.

Bara för att du är MAMMA så betyder det inte per automatik att barnet ska ge dig respekt, det kommer iINTE gratis, det är något som vi vuxna visar och ger våra barn från när de är små. 

Om du har visat din son dålig respekt, kallat honom för dumma saker,skämts för honom inför andra, inte hjälpt honom att hantera hur man hanterar vissa situationer så kan du inte förvänta dig att han ska ändra sig bara för att han är VUXEN. 

Man blir faktiskt många gånger sin miljö som man har vuxit upp i, visst kan du med tur hitta tillbaka till din son men DU har mycket att bevisa innan han kan lita på dig att du menar allvar och har insett dina brister under hans uppväxt. 

Det kan ta flera år. Det är dina handlingar som är avgörande,inte dina ord.
    Och VARFÖR sade du att ? Det är din bror som är dum???!! 

Så säger man ju verkligen INTE om sina barn till sina andra barn,eller inte överhuvudtaget !!!! 

Inte konstigt alls att er relation är så dålig.

• Anonym (Rosalee)
    Anonym (Jaså?) skrev 2024-01-24 17:24:32 följande:
    Ja, mycket omogen och konstig person!
    HUR kan man säga att ens egna barn är konstigt!!!!!?
    Så säger man för sjutton inte om sina käraste man har??!!
  • Anonym (Rosalee)
    Anonym (Jaså?) skrev 2024-01-24 23:15:10 följande:

Anonym (@) skrev 2024-01-24 19:05:34 följande:

TS, både det du skriver och ditt sätt att uttrycka dig påminner extremt mycket om två tidigare trådar, där en mamma klagade över att hennes ena barn var arg och inte ville ha kontakt med henne för att hon misshandlat honom när han var barn. Och i båda de trådarna var mamman precis så oförstående som du är och tyckte att barnet bara skulle glömma vad som hänt. I den första fanns det även en våldsam storebror, precis som i denna.

Humblebeee247 skrev 2024-01-24 22:27:46 följande:

Vänta lite, var det inte du som skapade en tråd för nåt år sen om din son som vägrade kontakt med dig på grund av att du bland annat visste att storebror slog lillebror sönder och samman men inte gjorde något? Du slängde hans leksaker, skrek och bråkade med honom under hans barndom. Det var samma visa där, du hade noll förståelse för att han inte ville ha kontakt, noll självinsikt och egoismen och självömkan flödade i dina inlägg.

Du verkar i ärlighetens namn sakna fundamentala delar som en förälder behöver. Låt bli din son, låt honom läka och skapa sig ett nytt liv. Sök hjälp.

Korrekt. Jag är samma mamma. Hans pappa (min ex) gick bort. Vår gemensamma  bekant, försökte få honom att ta kontakt med mig. Till slut gick han med på det. Det var september år 2022, som jag fick kontakt med honom, tillsammans med vår gemensamma bekant, på ett villkor och det var att storebrorsan inte skulle finnas med på mötet.

Min son, var otroligt kall under mötet. Han var hemma hos mig och jag sa till honom: ''u vet att din storebror är elak, va?''. Jag försökte få honom att tänka att jag är på hans sidan. Jag hade lagat mat, men han ville inte äta. Han ville inte prata med mig. Han bara satt där.

Jag ville sitta bredvid honom, så det gjorde jag. Så mitt under mötet, byte jag plats med vår gemensamma bekantas fru och jag, byte plats. Jag försökte sitta bredvid honom så mycket det gick. Han är ju trots allt min son.

Sen skulle alla åka. Jag följde med och försökte få honom byta nummer med mig, men han ville inte det. Jag försökte ge honom 500 kr, men han ville inte ta emot pengar. Inte äta mat hemma hos mig, vill inte ta emot 500kr och byta nummer villa han inte heller. Men att gå med på mötet, det ville han? Det är svårt att förstå honom.
    Det går inte att köpa sina barns kärlek?.ett STORT misstag. 
  • Anonym (Rosalee)
    Anonym (Jaså?) skrev 2024-01-25 16:08:23 följande:
    Som mamma, så har jag fött honom. Matat honom. Han bodde hos mig. Jag fick honom komma till den åldern han är idag.

Om han får in i det huvudet, att jag har tagit hand om honom och att jag framförallt är hans mamma, så bör han förstå.

Som barn, så sa han plötsligt: ''Min mamma och pappa bråkar'' mitt under middagsinbjudan hos en väninna. Mycket pinsamt. Vid andra tillfällen, så sprang han runt och höll på och röra allt m.m. Jag sa åt honom: ''Kom och sitt här''. Hade han agerat som en gentleman, så kunde alla se att mitt barn lyssnar på mig. Det var inte lätt.

Dessutom ville jag ha två flickor, men stod ut med två pojkar.

Många dagar som jag bokstavligen talat inte ville ha mina barn. Varför? För att det var jobbigt. Ingen frihet och som ett 24/7 arbete åt ingenting, kände jag.

Jag skickade över honom på helgerna för en typ av religionsbyggnad för att studera en vis typ av religion (vill inte nämna vilken religion). Vissa dagar bad jag honom att stanna där hela dagen. Det blev min frihet. Jag måste få vila.

Vid äldre åren (tonåren) slutade han umgås med mina väninnors barn och avslutade deras vänskap och han gick en egen väg. Istället för den där religion byggande, så vandrade han till Stadsbiblioteket och läste hela dagarna andra böcker och kom hem och låtsades att han studerade den religionen ifrån byggnaden. Så gjorde han, tills jag kom på honom. Jag struntade då i om han gick till byggnaden eller inte och lät det passera, eftersom han vid den tiden ändå höll sin käft, till skillnad som barn.

Men som tonåring blev han jobbigt på annat sätt. Som barn, vandrande runt, rörde saker, larvade sig m.m. Skämde ut mig titt som tätt.

Som tonåring: Var tystlåten, skaffade de vänner han ville, men blev inte vänner med mina väninnors barn.

Och sen helt plötsligt ungefär vid ung vuxen åldern, började han med dessa fasoner med gap och skrik gentemot mig. Även om många gånger, var av ett ''sarkastiskt'' beteende eller vad man skall kalla det för, eftersom han skrattade medan han gjorde dessa ''teater'' grejer. Han brukade säga: ''Du gjorde så''. Med andra ord, härmade han mig. Ibland sa han: ''Slag, efter slag, efter slag, efter slag, efter slag, efter slag, efter slag.'' ''Det har blev min barndom.''. Ibland ställde han retorisk fråga: ''Varför gav du bort mina leksaker?''.

Allmänna konfrontationer vid ung vuxen åldern.  Som bara kom utan förvarningar. Men bara någon år senare, vid 24 års åldern, så drog han iväg. Då var året 2018.

År 2022, då gick pappa (min ex man) bort. Då bad jag vår gemensamma bekant att prata med honom om att jag saknar honom och hälsa honom från mig. Bad flera gånger min bekant att prata med honom, så han besöker mig. September samma år (år 2022) gjorde han det. Mycket kall.

Året är 2024 och jag har inte hört någonting ifrån honom.

Jag har försökt sammanfatta allt.

Det här sammanfattar så tydligt att din son ( säkert båda sönerna men att de agerar ut det på olika sätt) hela sitt liv har känt sig oönskad och oälskad. 
    Barn är väldigt bra på att känna av andras känslor och sinnesstämningar.
    Din son har också under sin uppväxt upptäckt att eran ideologi går emot hans( klok killle) och när han upptäckte att ni höll fast honom i erat grepp och att han skulle leva efter era normer fast han inte ville så gjorde han uppror på det enda sättet han kunde.
    Att han ville ta upp känsliga saker inför andra var säkert ett rop på hjälp och att han ville få någon slags bekräftelse från utomstående att han inte hade det bra hemma och faktiskt kanske förnedra dig inför andra så du skulle få smaka på din egen medicin.

Jag håller med alla om att du är så självisk ,självupptagen och har noll empati.

Det känns också som att du har varit väldigt lat och bekväm under barnens uppväxt och gjort helt andra  prioriteringar än att ge barnen din fulla kärlek, förståelse och visat dem ömsesidig respekt. 
    Har du någonsin frågat dem vad de vill,hur de vill ha saker gjorda? 

Att ge barn en sängplats och mat på bordet är inte kärlek,att lämna bort dem när de försöker uttrycka missnöje gentemot hur de behandlas av dig har för dem längre bort från dig?

Du har uppfostrat dem till att ta avstånd från dig för du har aldrig stått på deras sida och älskat dem med sina olika personligheter och intressen,du verkar  aldrig ha varit nöjd med dem. 

Nu har du kvittot på hur ditt beteende har skadat dem.
    Att ta avstånd från sina föräldrar är VÄLDIGT svårt att göra,inte ens barn som levt i total missar med föräldrar med missbruk klarar allltid av det,men det har din son nu gjort. Han har blivit psykiskt misshandlad hela sin uppväxt och du förstår ännu inte att varför han nu flyr från dig??!!!

Enda sättet att du kan kunna förstå detta är att gå till en bra psykolog och börja mena ut varför du tycker att du har gjort rätt och din son fel.
    Förmodligen handlar det om din egen uppväxt som ligger bakom om det inte är så att det ligger någon neurotisk sjukdom bakom?.

• Anonym (Rosalee)

TS,efter att ha läst dina tidigare trådar så förstår jag galoppen,du har tappat ansiktet inför alla i din omgivning, det är ditt STÖRSTA problem.
    Inte dina söner.
    Får du fina söners kärlek och respekt tillbaka så visar du omgivningen att du hade rätt och barnen fel.

Tänk att det ska vara viktigare hur andra ser på en?.så ytligt.

Din sons handlingar är inget annat än KLOKT, SUNT och FÖRNUFTIGT.

Den dag han får egna barn hoppas jag att du inte har förstört honom totals så han upprepar dina misstag.

• Anonym (Rosalee)

Ja du TS?.

Jag är väldigt nyfiken på hur din egen barndom såg ut.

Kan inte du berätta?

• Anonym (Rosalee)

Du har mycket att bearbeta TS.

Om du helhjärtat vill att du ska få någon som helst framtida relation med dina barn så måste du ta steget att ta hjälp utifrån.

Det är INTE skamligt att be om hjälp utan tvärtom.

Jag förstår att olika kulturer ser olika på psykisk ohälsa då jag ser detta dagligen i mitt yrke.
    Vissa anser t.om att det inte finns psykisk eller neurotiska sjukdomar i deras kultur-land.

Jag kan till viss del förstå normen i kulturen och hur den påverkar människor MEN barnens BÄSTA ska alltid gå före.

Du tänker kortsiktig, tänk i längre perspektiv.

Vill du få till en förändring så sträcker du ut handen till dina barn.
    Gör det som krävs.
    Annars kommer det inte lyckas.

Kanske behöver du även bryta med föreningen eftersom du känner orimliga krav på att det ska se bra ut utåt.
    Vad vet du om vad de har för skelett i garderoben?
    I erat sammanhang verkar ni inte ge varandra äkta stöd och förståelse, något som riktiga vänner skulle ge.
    I din vänkrets verkar det mer som att BITA ihop till vilket pris som helst för att inte framstå som en dålig mamma.
    Ytliga relationer där endast det bra ska lyftas upp,som om inga problem i världen fanns. Så förödande.
    Men vad har det gett dig att lura omgivningen om hur du egentligen har det? 

I normala vänskapsrelationer stöttar man upp för varandra och ger varandra goda råd,man stärker och lyfter varandra och det hör även till att man kan lätta sitt hjärta och prata om vardagsproblem 
    Och självklart glädjeämne förstås.

Så,jag har faktiskt en viss förståelse för dig då jag har lite insyn kring olika kulturer, nu är det upp till dig att stå för vad du har gjort och ta hjälp utifrån och hur du kan bryta alla kontakter och tidigare invanda beteenden och mönster.
    Du kanske kommer att bli ensam i den bemärkelsen att du förlorar alla dina vänner och samt kommer att behöva flytta så du inte hamnar tillbaka i samma gamla mönster igen.

Om du gör detta ovan så är det ett sätt som visar att du verkligen menar allvar och vill bryta gamla invanda mönster och vill ha till en livslång förändring.

Att lämna sitt gamla liv är inte enkelt men att förlora sina barn borde vara värre 100% värre.

Vad väljer du?
    det som ser bra ut utåt?
    det som känns bra inåt? 

Den svåra vägen?
    Den lätta vägen? 

Svar på tråden Min son 25+ skriker och gapar på mig och har allmänt konstig beteende - Han påstår att jag gjorde så när han var ett barn