Klasskompis som inte betalat in till klasskassan…
Jag skulle:
1. Ta snacket en gång till med personen. Har hon verkligen lämnat sakerna vidare till de som köpt och tagit (fått) betalt? Eller har hon helt enkelt lagt varorna i ett hörn hemma och inte fått in pengar att betala med? (Givetvis fel, men ett typiskt beteende för vissa människor. Man ska göra saker "sen" men det blir inte gjort.) I så fall kan hon ju i alla fall lämna tillbaka varorna och ni hjälper till att sälja dem (om det går). Hon kan i alla fall visa att pengarna inte är stulna.
2. Har hon inte varorna kvar = har tagit betalt och behållit pengarna, så skulle jag hota med kronofogden och/eller polis. Muntliga avtal är absolut giltiga och ni är nog många i klassen som kan intyga att hon var helt med på upplägget och förstod hur det hela gick till. (Sedan kanske det kan stanna vid hot. Om ni är en klass som delar på 1500 kr, så kanske summan per skalle inte är nog stor för att någon vill ta på sig jobbet med att driva ärendet vidare. Men varje sund människa blir nog lite samarbetsvillig om man annars riskerar att hamna hos kronofogden.)
Riktigt trist situation för er i klassen, och den som strular med betalningen kan väl inte tycka att det är så kul heller....
Det är ju inte ens säkert att hon har fått in pengarna. Jag kan själv vara sådan som av någon anledning som jag fortfarande inte förstår trots att jag är över 40 och har ett ansvarsfullt arbete kan lägga någonting i ett hörn för att göra sedan och sedan blir ännu mer sedan och jag får ett strutsbeteende där jag låtsas att det inte finns.
Så börja med att alls kolla om det är så att hon har fått varorna vidare till de som har köpt det. Om inte så kanske du och någon till snäll person i klassen kan hjälpa henne med att få ut varorna och få in pengarna. Och om hon har fått ut varorna så kanske en avbetalningsplan att hon betalar 300 kronor i månaden eller något.