• VeryMild

Fritidspersonal

Hej 
    Jag är en ensamstående pappa till två pojkar, en 7 åring och en 4 åring på heltid.
    Idag när jag skulle hämta min 7 åring från fritids så ropade jag som vanligt,  "HALLÅ bästa killen hur har dagen varit för dig" som svär får jag från en pedagog att han inte alls behöver vara bäst och att han inte alls är det, efter lite lätt ordväxling vänder jag om och börjar klä på min pojke. Därefter dyker pedagogen upp,tar mig åt sidan och utrycker en oro för att jag tydligt visat att jag sätter press på mitt barn att han ska vara bäst hela tiden.
    I den stunden hade jag sån enorm lust att möblera om honom och byta ut några reservdelar ur karln, men jag valde att istället fortsätta med min dag. 
    Nu till min fråga, är det verkligen fel av mig eller var det en övertramp från pedagogen ? Bör jag göra något? Är d något som sov kan nappa på eller hur ska jag göra ? Aldrig stött på något sånt förut så är lite stressad. Tacksam för svar 

• Svar på tråden Fritidspersonal
  • VeryMild
    VeryMild skrev 2024-01-23 17:33:37 följande:
    Fritidspersonal

Hej 
    Jag är en ensamstående pappa till två pojkar, en 7 åring och en 4 åring på heltid.
    Idag när jag skulle hämta min 7 åring från fritids så ropade jag som vanligt,  "HALLÅ bästa killen hur har dagen varit för dig" som svär får jag från en pedagog att han inte alls behöver vara bäst och att han inte alls är det, efter lite lätt ordväxling vänder jag om och börjar klä på min pojke. Därefter dyker pedagogen upp,tar mig åt sidan och utrycker en oro för att jag tydligt visat att jag sätter press på mitt barn att han ska vara bäst hela tiden.
    I den stunden hade jag sån enorm lust att möblera om honom och byta ut några reservdelar ur karln, men jag valde att istället fortsätta med min dag. 
    Nu till min fråga, är det verkligen fel av mig eller var det en övertramp från pedagogen ? Bör jag göra något? Är d något som soc kan nappa på eller hur ska jag göra ? Aldrig stött på något sånt förut så är lite stressad. Tacksam för svar 

• Steffi

Konstigt uttalande av pedagogen tycker jag. Ens barn är ju alltid bäst oavsett prestation 
    Mina ungar vet att jag tycker att dom är bäst och tanken har inte slagit mig att det skulle vara kopplat till prestation 

• Macks

Eller så ha pojken uttryckt till sin pedagog att han inte mår helt bra, och känner sig pressad, av att ständigt omnämnas och kanske uppmuntras att vara bäst. Att bäst är vedertaget att man måste vara, osv. Kanske handlar det inte om ditt ego, utan om pojkens välbefinnande. Nu behöver det inte såklart inte vara så, men det verkar du inte alls ens reflektera över?

• VeryMild
    Macks skrev 2024-01-23 18:07:58 följande:

Eller så ha pojken uttryckt till sin pedagog att han inte mår helt bra, och känner sig pressad, av att ständigt omnämnas och kanske uppmuntras att vara bäst. Att bäst är vedertaget att man måste vara, osv. Kanske handlar det inte om ditt ego, utan om pojkens välbefinnande. Nu behöver det inte såklart inte vara så, men det verkar du inte alls ens reflektera över?

Pedagogen började förra veckan och jag tvivlar starkt på att han redan nu fått en sån kontakt och hunnit samla så mycket information,med tanke på att min son endast spenderar en timme om dagen på fritids.
    Finns väl ändå inget att reflektera över för att man säger till sina barn att dom är bäst. Tror knappast att en vettig människa mår dåligt av komplimanger och kärlek. Vad är det här för skitsamhälle egentligen? Skulle jag vara mer accepterad om jag skulle ha nämnt min son för hey genderfluid istället? 

• TrolletsMor

Du får väl fråga pedagogen vad denne menade? Utgå från att pedagogen bara vill ditt barns bästa, och jag kan nog tycka att din inledande reaktion på detta, att du "vill möblera om honom", kanske är rätt överdriven. Istället för att direkt ta det som personlig kritik och gå på defensiven så kanske du ska tagga ner och ta reda på vart denna oro kommer ifrån och försöka vara lite ödmjuk. Du vet ju faktiskt inte vad din son säger till sina pedagoger. 

• Macks
    VeryMild skrev 2024-01-23 18:35:06 följande:
    Mm, din attityd säger ganska mycket. Att du dessutom direkt oroar dig för att soc skulle bli involverade verkar ju inte helt sunt heller. Det ligger antagligen mycket mer bakom detta än du vill påskina. Men du verkar ärligt talat inte så särskilt brydd om din son, bara om hur detta påverkar dig. Du kanske skulle börja prata med din son om hur han har det och hur han mår.
  • Meddelande borttaget
  • TrolletsMor
    VeryMild skrev 2024-01-23 18:45:39 följande:
    Människor som resonerar som du måste ha haft en riktigt taskig uppväxt med väldigt lite kärlek och bekräftelse under sin uppväxt. 
    Okej, ditt svar säger ju en hel del om dig. Vad baserar du ens det på? Din reaktion på mitt svar bekräftar ju snarare det jag skrev.
  • Jårdi

Jag tycker pedagogen överdrev och letar problem där det inte finns några. Jag hade inte lagt så mycket mer tankar på det så länge inte barnet själv uttrycker att det är jobbigt. 

• Moana

Jag har mött en del överpedagogiska pedagoger som verkar har lärt sig från de senaste rönen om vad man bör och inte bör säga till barn. Det kommer ju nya uppfostringsmetoder rätt ofta och det som var jätteviktigt och slaget i sten en gång i tiden  ändras som i ett trollslag när nån ny banbrytande metod introduceras. För mig har det nästan känts som flum med detta överpedagogiska, man får snart inte säga nånting utan att nån fritids eller förskolepersonal höjer på ögonbrynen. Du och din son känner ju varandra och vet vad som menas, vilket definitivt inte en fritidspersonal som har 50-60 andra ungar att ta hand om gör. Äh, skit i det där bara.

• Litorina

Var det just att du kallade honom Bästa killen pedagogen hade något emot eller hade han fler exempel på saker du, eller sonen, sagt och gjort som han tyckte var oroväckande? 

• Spucks

Om det är en övertramp beror väl på om du pressar din son eller inte. Det framgår inte ur din beskrivning, för jag har svårt att tro att det enbart handlar om att du kallar honom för "bästa kille".
    Sedan tycker jag att ditt sätt att beskriva din irritation är rätt oroväckande.

• BaraLillaJag84

Nästa gång pedagogen är där när du hämtar/lämnar så säger du helt enkelt "Hej (då), pappas finaste, bästaste, smartaste, vackraste, underbaraste barn, pappa älskar dig hundra gånger fram och tillbaka till månen!!".

• Jemp

Oj hjälp vad aggressiv du låter ts! 

Nej, det är inget fel med att kalla sitt barn för bästa killen. Däremot kan man ge sitt barn prestationsångest genom att alltid berömma prestation (i bästa välmening såklart).

• Tajan

Tycker också det var knasigt påpekande av pedagogen. Bästa killen tolkade jag mer in som att han är det bästa som hänt dig och har inget med prestation att göra. Hade det haft något med att pojken sagt nått så kunde pedagogen berättat det istället för allmänt flum. 

Fråga sonen vid något tillfälle hur han uppfattar det när du säger bästa killen. Säg älskade son istället då eller haha hej på dej mitt vanliga barn ;)

Svar på tråden Fritidspersonal