Inlägg från: Anonym (Skild) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skild)

Ofrivilligt celibat -> incel

Gurksoppa skrev 2024-01-23 18:57:22 följande:
    du får välja vad du vill mest, och sen acceptera ditt val. Vill du skona barnen från skilda föräldrar, och låta barnen växa upp i kärlekslöst förhållande med konsekvens vara utan sex. fördel: barnen har ett hem. Nackdel: sexlös.

eller vill du hellre låta barnen växa upp med lyckliga separerade föräldrar? fördel: ökad chans att få sexliv igen (om du hittar kk/ny partner). Nackdel: barnen får två olika hem. varannan jul etc.

eller att ni försöker gå i terapi för att lösa rotorsaken. Varför vill inte din fru ha sex? Förlossningsskada så
    det gör ont? Är ni i en dålig fas? är hon stressad? Är du stressad? Etc.

så du måste välja vad som är bäst för dig, och vilket val du kan leva med. tyvärr få som både har kvar kakan och som kan äta den. jag har bekanta som separerat som båda är lyckligare än någonsin på egen kammare, vilket även lett till lyckligare barn som
    får kvalitetstid med lyckliga föräldrar. Så att separera blir inte mer negativt än vad ni gör det till, det kan snarare bli den finaste gåvan ni kan ge varandra :)
    Fast nu förskönar du barnens situation och mående efter en separation. Har du verkligen träffat alla dessa lyckliga barn i denna situation? Sanningen är ju att många mår jättedåligt och inte önskar något hellre än att föräldrarna ska flytta ihop igen. Till och med långt upp i vuxen ålder. 

Jag är själv skild, det var på mitt initiativ och jag har dåligt samvete för det. För våra barn har alltid varit så lyckliga när vi fyra (de två, exmannen och jag) varit tillsammans i något sammanhang. De tittar från mig till sin pappa till mig igen och säger saker som att "nu är allt som det ska vara igen!".

Efter ÖB:s varning träffades vi och gick igenom vilka förråd och nödprylar vi behöver köpa, och kom överens om att vi ska bo alla fyra hos min exman ifall det blir krig, vi kan förskansa oss där (han har ett stenhus på landet med källare o.s.v.). Och då blev barnen - som är över 20 år båda två nu - så glada och sa "det skulle vara mysigt!". Och det högg i hjärtat på mig - här önskar mina barn nästan att det ska bli krig, för att mamma och pappa ska bo ihop igen...

Dessutom är styvföräldrar väl inte precis kända för att vara snälla mot barn heller...
  • Anonym (Skild)
    Agda90 skrev 2024-01-24 09:39:56 följande:
    Det finns barn som mår bättre efter en skilsmässa. Eller tror du att barn mår bra i en kärnfamilj där mamman får stryk av pappa? Eller där någon av föräldrarna knarkar eller misshandlar den andra psykiskt?
    Tror du att barn mår bra i en kärnfamilj när föräldrarna inte gör det?

Mina föräldrar borde ha skilt sig för typ 30 år sedan! Istället blev resultatet att JAG blev utsatt för deras psykiska misshandel
    Nu var det ju inte en sådan familj trådstarten handlade om. Problemen handlade "bara" om föräldrarnas sexuella relation. Som barnen inte ska veta något om ändå.

För övrigt blir det värre för barnen om man skiljer sig från en farlig pappa, för han kommer med största sannolikhet att få umgängesrätt. Och då kan man inte vara med där och gå emellan, när han vill slå barnen. Eller ännu värre saker... Tänk Tintin-fallet i Luleå.

Finns massor av kvinnor som bara försöker stå ut tills yngsta fyller tolv år, för då verkställer inte längre polisen pappans umgängesrätt, om barnet inte vill åka dit. Jag hade en arbetskamrat som var i den situationen en gång, hon tog p-piller i smyg (hon hade gömt dem under en lös platta i parkettgolvet) fast hennes man hade förbjudit henne att använda preventivmedel. Han förstod hur hon tänkte, och därför ville han att det skulle bli nya barn hela tiden, så att hon aldrig kunde lämna honom. 
  • Anonym (Skild)
    Anonym (fdPåJakt) skrev 2024-01-24 08:52:50 följande:
    Vi har bara ett liv.

Menar du att man ska leva olycklig i misär i många år under större delen av sitt liv för att det ska kännas lite bättre för barnen?

Barn är förståndiga; jag tror att det skulle vara värre för dem att ha på sitt samvete att de är orsaken till att en förälder försakade att leva lycklig pga av dem.
    Detta är inte min erfarenhet alls. Barn tar för givet att föräldrarna ska göra det som är bäst för DEM, och de ältar hela livet om de upplever att föräldrarna svek dem av egoistiska skäl. T.ex. för att flytta iväg till en älskare/älskarinna. 
Svar på tråden Ofrivilligt celibat -> incel