Ofrivilligt celibat -> incel
Gurksoppa skrev 2024-01-23 18:57:22 följande:
du får välja vad du vill mest, och sen acceptera ditt val. Vill du skona barnen från skilda föräldrar, och låta barnen växa upp i kärlekslöst förhållande med konsekvens vara utan sex. fördel: barnen har ett hem. Nackdel: sexlös.eller vill du hellre låta barnen växa upp med lyckliga separerade föräldrar? fördel: ökad chans att få sexliv igen (om du hittar kk/ny partner). Nackdel: barnen får två olika hem. varannan jul etc.
eller att ni försöker gå i terapi för att lösa rotorsaken. Varför vill inte din fru ha sex? Förlossningsskada så
det gör ont? Är ni i en dålig fas? är hon stressad? Är du stressad? Etc.
så du måste välja vad som är bäst för dig, och vilket val du kan leva med. tyvärr få som både har kvar kakan och som kan äta den. jag har bekanta som separerat som båda är lyckligare än någonsin på egen kammare, vilket även lett till lyckligare barn som
får kvalitetstid med lyckliga föräldrar. Så att separera blir inte mer negativt än vad ni gör det till, det kan snarare bli den finaste gåvan ni kan ge varandra :)
Jag är själv skild, det var på mitt initiativ och jag har dåligt samvete för det. För våra barn har alltid varit så lyckliga när vi fyra (de två, exmannen och jag) varit tillsammans i något sammanhang. De tittar från mig till sin pappa till mig igen och säger saker som att "nu är allt som det ska vara igen!".
Efter ÖB:s varning träffades vi och gick igenom vilka förråd och nödprylar vi behöver köpa, och kom överens om att vi ska bo alla fyra hos min exman ifall det blir krig, vi kan förskansa oss där (han har ett stenhus på landet med källare o.s.v.). Och då blev barnen - som är över 20 år båda två nu - så glada och sa "det skulle vara mysigt!". Och det högg i hjärtat på mig - här önskar mina barn nästan att det ska bli krig, för att mamma och pappa ska bo ihop igen...
Dessutom är styvföräldrar väl inte precis kända för att vara snälla mot barn heller...